חוק מח"ש: ועדת האתיקה פרסמה החלטה בעניין ניגוד העניינים

לאחר הפרסום בחדושת 13, וועדת האתיקה פרסמה החלטה לפיה לח"כ שמנהל הליך משפטי נגד גוף מסוים מנוע מהצעות חוק בנושא בשל חזקת ניגוד העניינים. זאת, לאחר המקרה של ח"כ סעדה שנמצא בהליך מול משרד המשפטים והעלה את חוק מח"ש במקביל. סעדה: "הטענה חסרת בסיס מיסודה"

ח"כ משה סעדה
ח"כ משה סעדה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ועדת האתיקה של הכנסת פרסמה היום (ראשון) החלטה עקרונית לכלל חברי הכנסת לפיה כשחבר כנסת מנהל הליך משפטי נגד גוף מסוים, קמה חזקת ניגוד עניינים והוא אינו יכול להתעסק בנושא זה. זאת, בעקבות פנייה של חברת הכנסת אפרת רייטן מהעבודה שהביאה לפתיחה בבדיקה - כפי שפורסם לראשונה בחדשות 13.

הדיון התקיים עקב המקרה של ח"כ משה סעדה מהליכוד, סגן ראש המחלקה לחקירות שוטרים לשעבר. הוועדה דנה בשאלה אם ח"כ משה סעדה מהליכוד מצוי בניגוד עניינים כשהוא מקדם את חוק מח"ש - בזמן שהוא מנהל בימים אלה תביעה תלויה ועומדת נגד משרד המשפטים על סך חצי מיליון שקלים.

חבר הכנסת סעדה הגיב: "טענת הייעוץ המשפטי בוועדת האתיקה בדבר ניגוד עניינים חסרת בסיס מיסודה. החוק דווקא מחזק את מח"ש, מהסיבה הפשוטה, שהוא הופך את ראש מח"ש לגורם המפקח על הפרקליטות והמשטרה באופן עצמאי לחלוטין. עם זאת, על אף שאין כל ניגוד עניינים ואין כל טובת הנאה חומרית מעצם החקיקה, פעלתי בהתאם להמלצות וועדת האתיקה שאף בירכה אותי על כך. חוק מח"ש לא ייעצר אלא יקודם במהירות עם תחילת המושב הבא באמצעות חבר כנסת אחר. כפי שהבטחנו, יוקם גוף אמין ובלתי תלוי אשר יפקח על הפרקליטות לטובת כלל אזרחי ישראל".

משרדי מח''ש, המחלקה לחקירות שוטרים
משרדי מח''ש | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ח"כ סעדה, סגן ראש מח"ש לשעבר שסיים את תפקידו עם בטן מלאה על הארגון, הגיש כזכור את החוק, שמטרתו להוציא את הגוף האחראי על חקירת שוטרים מהפרקליטות ולהכפיף אותו לשר המשפטים. לפני שבועיים היה אמור להתקיים דיון בוועדה על מנת להתחיל להכין את החוק לקריאה ראשונה, ואז פנתה ח"כ רייטן לוועדת האתיקה, בדרישה לבדוק את ניגוד העניינים הזה לטענתה.

בעקבות פניית רייטן, חברי ועדת האתיקה ניהלו שיח עם ח"כ סעדה, והעבירו לו מסר ברור בעניין הבעייתיות שהם רואים בסיטואציה הזאת. בשיחה עם חדשות 13 אמר סעדה כי למיטב הבנתו זה לא עומד בהגדרה המדויקת בתקנון לעניין אישי וניגוד עניינים - אך בכל זאת כאמור הוא לא ימשיך לקדם את החוק, ולדבריו חבר כנסת אחר יגיש את הצעת החוק במושב הבא.

Whatsapp Image 2023 07 30 At 1
ח''כ אפרת רייטן

יש לציין כי במקביל הוקם לאחרונה צוות במשרד המשפטים שבודק את מח"ש ואת הליקויים השונים שעלו בדו"ח מבקר המדינה, כך שלא בטוח שהשר יריב לוין ירצה לקדם את החוק כל עוד לא יוגשו המסקנות, אך בכל מקרה אם הקואליציה תרצה לקדם את החוק יצטרכו להגיש אותו מחדש - ולהתחיל מחדש את כל הליך החקיקה.