אחרי העימות: האופוזיציה נטשה את המליאה, חוק החשמל עבר בקריאה שלישית

דיון טעון התרחש מאז אתמול ונמשך גם הבוקר סביב חוק החשמל של וליד טאהא מרע"מ. הדיון הפך לסוער עוד יותר כשטאהא נאם בערבית וספג צעקות מאנשי הליכוד. אמסלם אמר לו כי "כשנחזור נוריד לכם חשמל" והח"כ מרע"מ השיב: "עדיף שתשתגעו מהאופוזיציה מאשר שתשתוללו בקואליציה"

זמן צפייה: 03:48

אחרי אינספור דחיות, עימותים בתוך הקואליציה ודיון סוער במליאה, חוק החשמל עבר סופית הבוקר (רביעי) במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית. במסגרת החוק, יחוברו עשרות אלפי בתים לחשמל ויסדיר את אותם בתים שהיו מחוברים עד כה באופן לא חוקי. 61 חברי כנסת הצביעו בעד ו-3 נמנעו. שאר חברי הכנסת לא נכחו בהצבעה לאחר שרוב חברי האופויציה יצאו.

במהלך הדיון, שהיה סוער ורועש, קם ראש הממשלה נפתלי בנט על עבר מושבי האופוזיציה וחברי הכנסת מהליכוד צעקו לעברו "בושה". סדרני הכנסת הגיעו אל המקום והפרידו ביניהם וחברי הקואליציה ביקשו מראש הממשלה לחזור למושבו.

[brightcove_iframe video_id='news-politics--part-2201051059' autoplay='0' credit='' desc='המהומה במליאה' poster='' kid='1_76o47hoe' duration='26']

20220105091341 Noam3112
וואליד טאהא מציג את חוק החשמל | צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

הדיון החל כבר אתמול והופסק לאחר שהאופוזיציה החרימה את הדיון. עימות נרשם כבר אתמול לאחר שהיועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפיק, הודיעה לקואליציה כי אין להפעיל בדיון חוק החשמל את סעיף 98, שמטרתו לקצר את שעות הדיון. הקואליציה בכל זאת, על אף חוות הדעת, הפעילה את הסעיף.

הדיון התחדש הבוקר בשעה 08:00 ומההתחלה היה סוער במיוחד. יוזם חוק החשמל, ח"כ וליד טאהא מרע"מ, נאם בערבית וספג צעקות מצד ספסלי האופוזיציה. חבר הכנסת מיקי זוהר מהליכוד אמר: "חשבתי שאנחנו בפרלמנט הפלסטיני".

20220105111639 Noam3442
בנט ולפיד בדיון על חוק החשמל | צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

מאוחר יותר צעק לעבר טאהא חבר הכנסת דודי אמסלם מהליכוד שאמר לו: "כשנחזור נוריד לכם את החשמל. גנבת עכשיו רבע מדינה. אתה תומך טרור". ח"כ טאהא השיב לו: "עדיף שתשתגעו מהאופוזיציה מאשר שתשתוללו בקואליציה".

הרשימה המשותפת הצביעה יחד עם הקואליציה על ההסתייגויות לחוק בזמן שהאופוזיציה נמנעה מלהצביע. לאחר מכן החלו ההסתייגויות שנוגעות להחלת חוק החשמל גם על ההתיישבות הצעירה כשהאופוזיציה החלה להצביע כמובן בעד ההסתייגויות.

20220105092212 Noam3128
יו''ר האופוזיציה נתניהו בדיון על חוק החשמל | צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

לאחר העימות, מראש הממשלה נמסר: "לא ניכנע לבריונות שמוכוונת על ידי ראש אופוזיציה שמאס בכללי הדמוקרטיה וזורע תוהו ובוהו. נתניהו שהצביע בעד ההתנתקות ורגב שדבררה אותה לא יטיפו לי מוסר. הם ימשיכו לצעוק ואנחנו נמשיך לעשות".

ח"כ יריב לוין מהליכוד אמר כי "עם ישראל משלם היום עוד מחיר עצום על תאוות הכיסא של בנט ושקד, והנקמנות הקטנונית של סער ואלקין. אובדן הנגב והגליל למפירי החוק הערבים יישאר חתום לנצח על שמם של בנט, שקד, סער ואלקין. הם מכרו את הנגב ואת הגליל, הם הפקירו את ההתיישבות הצעירה. ההיסטוריה תזכור זאת".

העברת החוק לא הייתה קלה ולוותה בלא מעט אי הסכמות בין ח"כ טאהא לבין שרת הפנים איילת שקד. לבסוף הסכימו השניים על נוסח לחוק וקבעו פשרה, שלפיה שקד תאשר את הבקשות לחיבורים, אך יהיו לה 60 ימים עד לחתימה על הבקשה. בנוסף, זמן האישור של ועדות התכנון הוקצב ל-30 יום.