"בחירות מיותרות": תגובות חריפות במערכת הפוליטית לאחר ההצבעה

ההחלטה לפיזור הכנסת, שהושבעה רק לפני חודש וחצי, גררה שורה של אמירות טעונות מכל קצוות הקשת הפוליטית. "עצב גדול ואכזבה עמוקה; מתביישת שתמונת הכנסת ה-21 תהיה תלויה במשכן"

זמן צפייה: 09:01

הולכים לבחירות: לאחר פיזורה של הכנסת ה-21, חודש וחצי בלבד לאחר שהושבעה, המערכת הפוליטית סוערת לקראת ההליכה למערכת בחירות שנייה בתוך חודשים ספורים.

יו"ר מרצ תמר זנדברג הודיעה הלילה (חמישי) על רצונה לרוץ בבחירות הבאות ביחד עם מפלגת העבודה "כדי למקסם את כוחו של השמאל הישראלי". "בבחירות האלה המסכות הוסרו: קואליציית חסינות-התגברות-סיפוח או גוש דמוקרטי עם שמאל חזק ובלי פחד משמאל וערבים'", כתבה זנדברג בחשבון הטוויטר שלה. "צו השעה הוא ריצה משותפת מרצ-עבודה בגוש שמאל גדול ומשמעותי".

לכתבות קשורות >>

סוף לכנסת ה-21: ישראל הולכת לבחירות חוזרות ב-17 בספטמבר

לאחר פיזור הכנסת: כיצד הציבור יפעל בבחירות הקרובות? • פרשנות

דקה אחר דקה: כך נראו 12 השעות במליאה - שהסתיימו בבחירות

ח"כ מיקי זוהר כתב: "פשוט לא להאמין שפיזרתי הלילה את הכנסת. אין בי טיפת שמחה או גאווה אלא רק עצב גדול ואכזבה עמוקה מאביגדור ליברמן, שגרר אותנו לבחירות מיותרות. אזרחי ישראל, עכשיו זה תלוי רק בכם: או לתת יד לסחטנות או לתת לנתניהו, לליכוד ולימין אמון מוחלט למען המשך שגשוגה ופריחתה של מדינת ישראל".

הכנסת
הכנסת | צילום: צילום מסך מהמהדורה המרכזית

בתגובה להחלטה ללכת לבחירות חוזרות אמר יו"ר יש עתיד יאיר לפיד: "בסוף זה פשוט. נתניהו שם את האינטרס האישי שלו מעל טובת המדינה. הוא נכנע ונכשל. עכשיו הולכים לנצח".

ח"כ משה יעלון כתב מעט לפני פיזור הכנסת: "התרגלנו למתקפות על מה שאמור להיות ה'איזונים והבלמים' בדמוקרטיה. התרגלנו להתנפלות על השוטרים, הפרקליטים, השופטים ובעיקר על בית המשפט העליון – 'אויב העם'. מדינת ישראל נמצאת כבר למעלה משנתיים באירוע מתמשך שבו כל האינטרסים שלנו משועבדים לחילוץ נתניהו מאימת הדין. מדובר כאן על שימוש ציני פוליטי, כדי לשרוד, כדי לבנות כח ולזרות חול בעיני הציבור, כדי לא להגיד אמת וכדי להימלט ממשפט צדק. כל זה מכרסם ביסודות של מדינת ישראל".

בוגי יעלון: "שימוש ציני פוליטי כדי לשרוד"
בוגי יעלון בנאומו במחאת האופוזיציה בתל אביב | צילום: חדשות 13

ח"כ שלי יחימוביץ כתבה: "זה סופה הנורא של כנסת שעשתה רק דבר אחד בחייה הקצרים והעלובים: פירקה את עצמה כדי לשרת אדם אחד מושחת, ולעזאזל המדינה. אני מתביישת בכך שתמונת כולנו תהיה תלויה כאן תחת הכותרת 'הכנסת ה-21' לצד תמונות של כנסות היסטוריות קודמות. אני עצובה ואני בהלם".

יו"ר מפלגת האיחוד הלאומי, בצלאל סמוטריץ', הביע דווקא אופטימיות וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "הציונות הדתית תצא, בעזרת השם, מחוזקת מהבחירות האלה ותחזיר את כוחה שנחלש בבחירות האחרונות עקב הפיצולים הרבים".

כזכור, החוק לפיזור הכנסת עבר הלילה (חמישי) בקריאה שנייה ושלישית. 74 חברי כנסת, שהושבעו רק לפני חודש וחצי, הצביעו בעד סיומה של הכנסת ה-21 ותחילת מערכת הבחירות לכנסת ה-22, שייערכו ב-17 בספטמבר. זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של המדינה שנערכות בחירות חוזרות לאחר שחבר הכנסת שניתן לו המנדט להרכיב את הממשלה כשל במשימתו.

הליכוד, ש"ס, יהדות התורה, ישראל ביתנו, כולנו, איחוד מפלגות הימין, רע"ם-בל"ד וחד"ש-תע"ל הצביעו בעד ההצעה. ואילו, כחול לבן, העבודה ומרצ התנגדו. רק ח"כ רועי פולקמן (כולנו) לא נכח בהצבעה.

בתום ההצבעה לפיזור הכנסת, אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו: "לפני כמה שבועות הציבור בישראל החליט החלטה ברורה וחד משמעית – הוא בחר בי להוביל את מדינת ישראל. הציבור אמר את דברו, ואכן 60 מתוך 65 מנדטים שניתנו לימין עשו בדיוק את מה שהבטיחו לעשות. מפלגה אחת עשתה את ההפך הגמור".

נתניהו הצהיר: "ליברמן הוליך שולל את מצביעיו. הוא הציב דרישה ועוד דרישה ובכל פעם שהיא נענתה – העלה דרישה חדשה. כל הבקשות נדחו על הסף. ליברמן לא התכוון לגמור את זה, הוא לא התכוון להגיע להסכמות. הוא רצה בצורה הכי ברורה להפיל את הממשלה הזאת". לדבריו, "ליברמן גורר מדינה שלמה לעוד חצי שנה של בחירות בגלל גחמות אישיות, ניסיון לקבל עוד כמה מנדטים. ליברמן הוא עכשיו חלק מהשמאל".

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, התייחס אף הוא להחלטה לפיזור הכנסת. "זהו רגע מאוד מעניין מבחינה תקשורתית, אבל מאוד לא מרגש מבחינה אזרחית", הצהיר גנץ. "במקום להעביר למישהו אחר את המנדט להרכיב ממשלה - מפעילים סעיף בחוק, מפזרים את הכנסת ומחזירים את המדינה לשלושה חודשים מטורפים, עם מאות מיליוני שקלים, שבמקום שיושקעו בדברים חשובים יושקעו פעם נוספת בבחירות - שיביאו אותנו לאותו המקום. כל זה קורה בגלל שתי מילים בלבד: מבצר משפטי".