לקראת בחירות? "האופוזיציה ערוכה לפיליבסטר של שלושה ימים"

יו"ר מרצ כתבה בטוויטר כי האופוזציה תנסה לעכב את אישור החוק לפיזור הכנסת. "אם ינסו למנוע מאיתנו לדבר - נפנה לבג"ץ" • ח"כ קיש: "מעדיף בחירות מאשר שהשמאל ירכיב את הממשלה"

זמן צפייה: 02:27

לקראת בחירות? יו"ר מרצ תמר זנדברג טענה הבוקר (רביעי) כי בכוונת האופוזיציה לנהל פיליבסטר, על מנת לעכב ככל הניתן את אישור החוק לפיזור הכנסת בקריאה שניה ושלישית. זנדברג צייצה בטוויטר: "האופוזציה תנהל היום פיליבסטר עד חצות לפחות. אנחנו ערוכים גם לפיליבסטר של שלושה ימים לפחות, שהוא הזמן המקסימלי בתוכו הנשיא יכול להטיל הרכבת הממשלה על ח״כ אחר. אם ינסו להגביל את זמן הדיבור כדי למנוע זאת, לא נהסס לפנות לבג״ץ".

כמו כן, חבר הכנסת יואב קיש אמר הבוקר כי "אני מעדיף ללכת לבחירות מאשר האפשרות שהשמאל ירכיב ממשלה". למרות זאת, טען כי "זו תהיה טעות קשה ללכת לבחירות, אין מה להרוויח. זה לא נכון לציבור ולא לתפיסת הדמוקרטיה במדינה". את הדברים אמר בריאיון לתוכנית "העולם הבוקר".

לכתבות נוספות בנושא: 

לקראת יממה גורלית: האם המשבר ייפתר - או שישראל תלך לבחירות?

ליברמן: "לא נוותר על ההתחייבויות שלנו – דבקים בהצעתנו"

מקורבי נתניהו ייעצו לו: אם תלך לבחירות – חוקי החסינות בסכנה

(בווידאו: ח"כ יואב קיש בריאיון לתוכנית "העולם הבוקר")

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-crime-20190529-0914' autoplay='0' credit='' desc='ח"כ יואב קיש בריאיון ל"העולם הבוקר"' kid='1_gh98rc0r' duration='189'']

עוד אמר קיש: "אני מתכוון להצביע בעד הפיזור. אם לא יהיה שינוי בתפיסת החרדים לגבי חוק הגיוס או שליברמן יתגמש - אנחנו בקיפאון". קיש הוסיף כי "בהתחשב במצב הזה, צריך לצאת לבחירות מהר ככל האפשר, זה הרע במיעוטו. אם נצטרך ללכת לשם - נדע לנצח".

"יהיה יום מתוח למדינת ישראל, אף אחד לא יודע איך זה יסתיים, זה יכול ללכת לשני היוונים", הוסיף קיש. "אני שומע גם שמישהו מהימין, אפילו מהמפלגה שלי, יוכל להרכיב ממשלה - אבל אני לא מאמין גם באופציה הזאת, היא לא טובה ולא נכונה".

יואב קיש
יואב קיש | צילום: החדשות 13

בשעה 12:00 יחל הדיון על ההצעה הסופית לפיזור הכנסת ה-21, ולקראת חצות צפויה להתקיים ההצבעה. סיעות האופוזיציה יוכלו לבקש לקצר את הדיון ולסיימו מוקדם יותר, אך לבקשת ח"כ אבי ניסנקורן (כחול לבן), הקואליציה תאפשר להאריכו אף מעבר לחצות. כמו כן, הוועדה המסדרת אישרה פטור מחובת הנחה להצעת חוק פיזור הכנסת. טרם הוחלט על מועד הבחירות. זאת, לאחר שאמש אישרה הוועדה המיוחדת להצעת החוק לפיזור הכנסת את ההצעה לקריאה שנייה ושלישית.

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן כתב אתמול בלילה בחשבון הפייסבוק שלו כי "לישראל ביתנו אין שום כוונה לוותר על העקרונות ועל ההתחייבויות שלנו בפני בוחרינו. לכן, חוק הגיוס הוא לא קפריזה, לא אגו ולא נקמה, אלא מאבני היסוד של המשנה הסדורה שלנו. ההצעה להעביר את כל נושאי היעדים ופקיעת החוק להחלטת ממשלה זה לא שינוי מינורי".

"אנו דבקים בהצעתנו – חוק הגיוס בקריאה שנייה ושלישית בגרסה המקורית בדיוק כמו בקריאה הראשונה, והכשרה שהח"כים החרדים לא ישתתפו בהצבעה. זאת ההצעה ואין בלתה", הוסיף ליברמן. "אינני אדם נוקם ונוטר - אני לא מחפש להפיל את ראש הממשלה ואני לא נגד הציבור החרדי. אני בעד מדינת ישראל ומדינה יהודית, אבל נגד מדינת הלכה". עוד הצהיר: "נדהמתי ביומיים האחרונים מעוצמת הלחצים, הפרנויות והספקולציות שנחשפתי אליהן. אינני מנהל סחר מכר ולא מסע סחיטה".

 

אמש כזכור, אישרה הוועדה המיוחדת להצעת החוק לפיזור הכנסת את ההצעה לקריאה שנייה ושלישית. לאחר מכן, טענו גורמים חרדיים טענו כי אפסו הסיכויים להגיע להסכמה עם ליברמן. לדבריהם, גם אם יו"ר ישראל ביתנו יתרצה ויסכים להתפשר על סעיפים בחוק הגיוס - שמהווה את סלע המחלוקת המרכזי, יהיה צורך לכנס מחדש את המועצה החסידית ולקבל אישורים לכך, ולא סביר שהדבר יתאפשר במסגרת הזמן שנותר להקמת הממשלה. יתר על כן, גם במידה שהדבר יתאפשר - נותרים שני מכשולים רציניים שעליהם החרדים לא יתפשרו: מתווה הכותל וחוק הגיור.