יממה לבחירות: עד כמה הסקרים האחרונים חוזים את תוצאות האמת?

ב-2006 הם צפו ניצחון לאולמרט, ב-2009 ו-2013 ניבאו את הזכייה של נתניהו - וב-2019 ידעו לפני כולם שלא תושג הכרעה. אז למה בכל זאת בש"ס יכולים להיות רגועים - ובמרצ צריכים לחשוש?

זמן צפייה: 02:31

בחירות 2021: ההסיטוריה של מדינת ישראל מלמדת שכמעט תמיד, הסקר האחרון שנערך לפני יום הבוחר מנבא את זהותו של ראש הממשלה הבא - וגם עונה על השאלה האם בכלל תושג הכרעה, או שמא פנינו לסבב נוסף?

בשנת 2006, למשל, הסקר האחרון של קמיל פוקס חזה ניצחון לאהוד אולמרט, וכך גם בשנים 2009 ו-2013, שניבאו את זכייתו של בנימין נתניהו, ואת חוסר ההכרעה ב-2019 מועדים א' ו-ב'. רק ב-2015 התוצאה הייתה שונה דרמטית, כנראה בשל העובדה שבאותה מערכת בחירות, עברו על המערכת הפוליטית ארבעה ימים אחרונים סוערים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מצלמות בקלפיות וסמויים שימנעו זיופים: המשטרה נערכת לבחירות

פרשת מותו של איתמר בן אבו: בן 17 מואשם בגרימת מוות ברשלנות

20 חודשי מאסר למורה שביצע מעשים מגונים בבת 9 בשטח בית ספר

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

האם יש סיכוי שמפלגה שהייתה מתחת לאחוז החסימה בסקר האחרון תיכנס לכנסת? לפי ההיסטוריה של 15 השנים האחרונות, התשובה היא "לא". שכן, דבר כזה לא קרה אף פעם, למעט חלקית למפלגת הגימלאים ב-2006, אז קיבלה המפלגה 7 מנדטים בניגוד לסקר האחרון שניבא לה 2 בלבד. מחר, ירון זליכה ינסה לעשות מה שאף מפלגה לא עשתה - ולהיכנס לכנסת למרות התחזיות בסקרים.

ומה באשר למפלגות מתנדנדות? בסקרים האחרונים בשנים הקודמות, היו לא מעט מפלגות שעברו את אחוז החסימה - אלא שברגע האמת, הן לא צלחו את הבחירות: עוצמה יהודית ב-2013, "יחד" של אלי ישי ב-2015, "זהות" של פייגלין במועד א' של בחירות 2019, ושוב "עוצמה יהודית" של בן גביר ב-2019 מועד ב'.  אולי זה מקרי, אבל כל המפלגות הללו הן מפלגות ימין מובהקות. האם בניגוד לכל הציפיות, "הציונות הדתית" של סמוטריץ' ובן גביר נמצאת בסכנה מחרתיים?

יו''ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' ויו''ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר
יו''ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' ויו''ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר

ומי נוטה לצמוח בין הסקר האחרון לבחירות? בניגוד למה שניתן לחשוב - זו לא הליכוד, והרי ב-2006 ו-2013, המפלגה ירדה קצת בין הסקרים לתוצאות האמת. לעומת זאת, ב-2015 ו-2019, הליכוד עלתה הרבה מעבר לסקר.

מי שמצליחה הרבה יותר ברגע האמת לעומת  הסקרים היא ש"ס, שכמעט תמיד מקבלת בבחירות יותר ממה שקיבלה בסקר האחרון. מרצ, לעומת זאת, מקבלת בדרך כלל את אותו מספר מנדטים, אלא במקרים שכן היה הבדל - הוא היה תמיד כלפי מטה. במקרה הזה, מנדט אחד כלפי מטה יביא את המפלגה מתחת לאחוז החסימה.

ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ | צילום: רפי קוץ

מסקר חדשות 13 האחרון לפני הבחירות שפורסם ביום שישי, עולה כי אם הבחירות היו נערכות היום, מפלגת הליכוד הייתה מתחזקת בשני מנדטים לעומת הסקר הקודם ועומדת על 30 מנדטים. מנגד, יש עתיד מאבדת שני מושבים ועומדת על 18.

המפלגה השלישית בגודלה היא ימינה, אך היא נחלשה במנדט אחד ובסקר זה קיבלה 10 מושבים, כך גם תקווה חדשה, שהתחזקה במנדט אחד לעומת הסקר הקודם. המפלגה הבאה היא הרשימה המשותפת עם שמונה מנדטים, אחר כך ש"ס, שגם היא עם שמונה ואז יהדות התורה עם שבעה.

ישראל ביתנו נחלשה במנדט אחד וקיבלה שישה מושבים, כך גם מפלגת העבודה, בעוד הציונות הדתית עומדת על חמישה. מרצ, כחול לבן ורע"מ מגרדות את אחוז החסימה ומקבלות ארבעה מנדטים כל אחת. המפלגה הכלכלית בראשות ירון זליכה, כמו בשאר הסקרים, גם הפעם לא עברה את האחוז החסימה.