אדלשטיין: עוברים כנראה לשיטה האמריקנית - המנצח לוקח את הכול

יו"ר הכנסת הבהיר בריאיון בגל"צ כי אינו מתכוון לעכב את הקמת הוועדות בשבוע הבא, גם אם לא יושגו הסכמות בין הצדדים. "בכחול לבן מעדיפים לעשות שרירים - תקדים שלא נחזור ממנו"

זמן צפייה: 02:34

הפלונטר הפוליטי: יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין התייחס הבוקר (חמישי) להחלטתו אמש לא לכנס את המליאה, והסביר כי ועדות הכנסת תמיד קמו בהסכמה, ולכן מנע זאת. לדבריו, הוא לא יעכב את כינוס המליאה בשבוע הבא, אבל חוסר ההסכמה יוביל לתקדים "שלא נוכל לחזור ממנו". לטענתו, "נעבור לשיטה האמריקנית - המנצח לוקח את הכול. ככה זה יהיה מעכשיו". את הדברים אמר בריאיון לגל"צ.

אדלשטיין תקף את כחול לבן ואמר כי "מעכשיו והלאה מי שיש לו 61 ח"כים ייקח את הכול בכנסת ולא ייתן כלום לאופוזיציה. כחול לבן פועלים כך כי כרגע הם יכולים. אני רק ביקשתי מאנשים להפסיק עם הפוליטיקה הקטנה ולהתחיל לעבוד עבור אזרחי ישראל, אבל כנראה הם מעדיפים לעשות שרירים. המשימה הראשונה שלנו בעת הזו היא להקים ועדות, כדי לפקח. אתמול כבר ועדת חוץ וביטחון יכלה לשבת ולפקח על איכון הטלפונים".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

זעם במערכת המשפט: "נעילת הכנסת – דריכה על הדמוקרטיה"

סין: "לראשונה מאז ההתפרצות – לא זוהו מקרים חדשים בחוביי"

המוסד רכש מאה אלף בדיקות; בכירים במשרד הבריאות: ציוד לא נכון

יו''ר הכנסת יולי אדלשטיין
יו''ר הכנסת יולי אדלשטיין | צילום: חדשות 13

"ביקשתי שינסו להקים ועדות מצומצמות. אני לא מתכוון לסכן את הח"כים ולא את שאר עובדי הכנסת", הסביר אדלשטיין. "זכותם לא לקבל את הבקשה שלי, נמצא אמצעים טכנולוגיים להעביר דרכם את הוועדות, למרות שזה מורכב. מה לא דמוקרטי בזה שאני אומר שנכנס את המליאה בעוד שבוע? אין כוח בעולם, בשום סיטואציה, שלא יכולים למנוע מחבר כנסת זכות הצבעה, אבל לא כולם יוכלו לשבת ביחד במליאה, נפעל על פי הנחיות משרד הבריאות".

בתוך כך, הליכוד וימינה עתרו מוקדם יותר היום לבג"ץ נגד ועדת הבחירות המרכזית והשופט הנדל, שעומד בראשה, בדרישה למסור לליכוד מידע שיבהיר, לטענתן, חשדות בנוגע לזיופים בבחירות. יש לציין כי בעוד חמישה ימים כבר לא ניתן יהיה לערער על תוצאות הבחירות לכנסת ה-23 ובליכוד עותרים, בדרישה להורות לוועדה למסור להם שורת מסמכים ונתונים על השוהים בחו"ל ביום הבחירות, על מצביעים בקלפיות נגישות ועוד. בליכוד פנו לועדה כמה פעמים, אולם השופט הנדל סירב עד כה למסור מידע בטענה שהוועדה בדקה היטב את כל הפרטים.

כאמור, אתמול החליט אדלשטיין לא לכנס את המליאה, נעל את הדיונים ובכך מנע הקמת ועדות עד לשבוע הבא. בעקבות החלטתו, כחול לבן תעתור לבג"ץ ותקפה אותו בחריפות. "אדלשטיין פועל לרמוס את הדמוקרטיה הישראלית בשליחות בנימין נתניהו. המשבר שבו מצויה ישראל מחייב כנסת פעילה שעובדת למען האזרחים", נכתב בהודעת המפלגה. במקביל,  צוותי המשא ומתן של הליכוד וכחול לבן נועדו היום שעות ארוכות בחשאי.

יולי אדלשטיין ובנימין נתניהו
יולי אדלשטיין ובנימין נתניהו | צילום: רויטרס

יו"ר הכנסת מצידו טען כי "כחול לבן ושותפותיה התנהלו באופן שערורייתי. ראשיה סירבו לראות את טובת הציבור שמתמודד עם בעיות קשות שנוצרו כתוצאה מנגיף הקורונה. אמרתי במהלך כל היום לנציגי המפלגות: אל תחשבו על הכותרת של העיתון, תחשבו על הציבור. לא יקרה כלום אם במהלך שבוע אחד תהיה ועדה פריטטית ובינתיים נכין את מליאת הכנסת לאפשרות קיום דיון והצבעה".

היועץ המשפטי של הכנסת, איל ינון, נתן את חוות דעתו על התנהלותו של יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, מוקדם יותר היום. על פי ינון, גם אם לא יושגו הסכמות על הוועדות - יש להקים את ועדת הכנסת בתחילת השבוע הבא.

בעקבות החלטת אדלשטיין לא לכנס את המליאה, תחושה קשה שררה אתמול במערכת המשפטית. "כובשים משלט אחרי משלט - נעילת הכנסת היא דריכה על הדמוקרטיה", אמר אחד הגורמים במערכת. בתוך כך, במערכת המשפט חיכו לחוות הדעת של היועץ המשפטי של הכנסת, איל ינון, שלטענת רבים, הגיעה מאוחר מדי ולא הייתה מספיק בוטה.