בג"ץ הורה לאדלשטיין: כנס הצבעה לבחירת יו"ר הכנסת עד רביעי

5 שופטי העליון קבעו פה אחד כי על אדלשטיין לכנס את ההצבעה ליו"ר הרשות המחוקקת עד ה-25 במארס, לאחר שהודיע כי אין בכוונתו לעשות זאת: "סירובו חותר תחת יסודות התהליך הדמוקרטי"

זמן צפייה: 05:42

בג"ץ פסק הערב (שני) כי על יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין לכנס את המליאה לבחירת יו"ר כנסת חדש עד יום רביעי, לאחר שזה הודיע שאין בכוותנו לעשות זאת. חמישה שופטי בית המשפט העליון קבעו זאת פה אחד, ובהחלטה ציינה נשיאת ביהמ"ש העליון אסתר חיות כי "הסירוב הנמשך לאפשר הצבעה במליאת הכנסת על בחירתו של יו"ר קבוע לכנסת, חותר תחת יסודות התהליך הדמוקרטי".

חיות המשיכה להעביר ביקורת חריפה על אדלשטיין ואמרה כי סירובו "פוגע במובהק במעמדה של הכנסת כרשות עצמאית, וכן בתהליך המעבר השלטוני, וככל שנוקפים הימים מאז השבעת הכנסת ה-23, מקבלים הדברים משנה תוקף. על כן, אין מנוס מן המסקנה כי בנסיבות שנוצרו מדובר באחד מאותם מקרים חריגים שבהם נדרשת התערבותו של בית משפט זה על מנת למנוע פגיעה בשיטת המשטר הפרלמנטרית שלנו".

"התערבות במאמץ זה של רוב חברי הכנסת יש בה משום פגיעה בהכרעת הבוחר", המשיכה חיות. "בהקשר זה, כפי שציינו היועצים המשפטיים לכנסת ולממשלה, חלוף הזמן לאחר מועד כינונה של הכנסת יש לו משמעות בהינתן לוחות הזמנים להקמת הממשלה הקבועים בחוק יסוד הממשלה. אכן, 'גרירת רגליים' בהעלאת הנושא על סדר היום עלולה להוביל לסיכול בפועל של בחירת יו"ר קבוע לכנסת ה-23".

שופט ביהמ"ש העליון יצחק עמית ציין: "דווקא בתקופה הרגישה והקשה בה אנו נמצאים, אין לחתור תחת עצם קיומה של השיטה ואין לחרוג מכללי המשחק הכתובים והנוהגים". המשנה לנשיאת ביהמ"ש חנן מלצר הוסיף: "דומה עליי שהניסיון לסכל את רצון רוב חברי הכנסת להביא לבחירת יו"ר הכנסת לאלתר – איננו עומד במבחנים המשפטיים. אין לי אלא לסיים בתקווה שהלקחים יילמדו, ובעתיד לא נצטרך להידרש עוד לעתירות מסוג זה".

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ויו''ר הכנסת יולי אדלשטיין
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ויו''ר הכנסת יולי אדלשטיין | צילום: אתר הכנסת, אתר ביהמ''ש העליון

כאמור, מוקדם יותר הערב אדלשטיין השיב לקריאת בג"ץ להודיע אם הוא יאפשר לכנס את המליאה עד יום רביעי להצבעה על מחליפו, והודיע כי הוא "לא יסכים לאולטימטום", ובכך בעצם סרב.

אדלשטיין גם תקף את התנהלות היועמ"ש אביחי מנדלבליט ואמר כי "התערבותו בהליך פנים פרלמנטרי של הכנסת אינה במקומה". "בכל הכבוד הראוי, ככל שביהמ"ש הנכבד מציב בפניי ובפני כנסת ישראל אולטימטום בדורשו ממני לקיים את הדיון 'לא יאוחר מיום רביעי', לא אוכל להסכים לכך. שהרי משמעות הדבר שסדר יומה של הכנסת ייקבע בידי בית המשפט העליון ולא על ידי יושב ראש הכנסת, שלו מסור תפקיד זה", ציין.