"עשיתי טעויות פוליטיות": יועז הנדל הודיע שלא יתמודד בבחירות

שותפה לשעבר של איילת שקד ויו"ר סיעת דרך ארץ הודיע כי לא יתמודד בבחירות הקרובות: "אני גאה בכך שלאורך כל הדרך הייתי ממלכתי. אני פורש מהסבב הנוכחי עם צביטה בלב, אך עם גאווה ואהבה גדולה לעם הזה ולחברה הישראלית"

זמן צפייה: 02:37

השר יועז הנדל הודיע היום (שלישי) כי לא יתמודד בבחירות הקרובות. "עשיתי כל מה שחשבתי שנכון למדינה", אמר, "במהלך חיי קיבלתי לא מעט החלטות. אני מקווה שברובן צדקתי אבל ברור לי שבלא מעט החלטות גם טעיתי. החשש הגדול בקבלת החלטה הוא הפחד לטעות.

הנדל הוא השר השביעי ממשלת בנט-לפיד שיימצא את עצמו מחוץ לכנסת הבא, אחרי ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט, עמר בר-לב ונחמן שי שמצאו עצמם במקומות לא ריאליים ברשימת העבודה, תמר זנדברג ועיסאווי פריג' שלא התמודדו ברשימת מרצ לכנסת, וניצן הורוביץ שנבחר למקום לא ריאלי.

ההחלטה החלה להתגבש אצל הנדל כבר במעמד הפרידה מאיילת שקד. הוא הבין שבנפרד ובריצה לבד אין לו סיכוי לעבור את אחוז החסימה. היום, עם נחיתתו מניו יורק, קיבל הנדל לידיו סקר פנימי שהראה בדיוק את התוצאות מהן חשש, ולאחר מכן החליט לפרוש. "ויתרתי על קריירה פוליטית כדי שהרוח הציונית לא תשלים לנתניהו ל-61".

יועז הנדל
שר התקשורת יועז הנדל

עוד נמסר בהודעתו של הנדל: "הזירה הפוליטית חשובה לעתיד מדינת ישראל למרות אין ספור בעיות שיש בה. נכנסתי אליה מתוך תחושת שליחות גדולה ואני יוצא ממנה לעת עתה מתוך הכרה גדולה בזכות שנפלה בחלקי. בחמש מערכות בחירות ניסיתי להוביל קול של ימין ממלכתי במדינת ישראל. אני גאה בכך שלאורך כל הדרך הייתי ממלכתי. אני פורש מהסבב הנוכחי עם צביטה בלב, אך עם גאווה ואהבה גדולה לעם הזה ולחברה הישראלית".

בהודעת הפרישה התייחס הנדל לסוגיית לימודי הליבה וכתב: "ניהלתי מאבק מול העסקנות החרדית, לא מתוך שנאת חרדים אלא מתוך אהבה לעם הזה. אני מאמין ששילוב החרדים הוא משימה לאומית, העסקנות החרדית פוגעת בזה. ההתנגדות לתמרוץ לימודי ליבה דומה להתנגדות לפריסת תשתיות או להתנגדות לאפשר חופש לאדם מבוגר לבחור את מסלול הטלפון הנייד שלו. להתעלם מכך מתוך רצון להקים קואליציה זו שגיאה אסטרטגית ובכייה לדורות".

תמה השותפות. איילת שקד ויועז הנדל
תמה השותפות. איילת שקד ויועז הנדל | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

הנדל אמר כי הוא גאה "בהחלטות המקצועיות שקיבל, בפריסת הסיבים האופטיים שמחוללת מהפיכת תשתיות בכל רחבי הארץ ובעיקר בפריפריה ובגבולות, במהפך הכיסוי והקליטה, בהפרטת הדואר ובעוד הרבה רפורמות שזכיתי לבצע", והוסיף כי "לנגד עיניי עמדה תמיד טובתה של מדינת ישראל ואזרחיה. אני משלם מחיר פוליטי כבד על האמונות שלי, לפעמים מרוב ציניות בשיח הציבורי גם מחיר אישי אבל אני רץ למרחקים ארוכים".

"חוסר יציבות פוליטי הוא איום אסטרטגי על מדינת ישראל", הוסיף הנדל, "הפילוג הפנימי, שנאת החינם, השבטיות - כל אלה מייצרים סכנה ברורה ומיידית. רציתי מאוד להיות הסולם שמוביל להקמת ממשלת אחדות. הבנתי כי להדיר חצי מהעם, ולא משנה מאיזה צד של המפה הפוליטית, רק מגביר את תחושת הקיטוב ופוגע בחוסנה של החברה".

"הממשלה האחרונה הייתה מימוש החזון האישי שלי לאחדות", סיכם הנדל, "שמאלנים וימנים שישבו ביחד בקואליציה כדי לעבוד. זה משהו שלא ראינו הרבה שנים. במבחן ההיסטוריה עוד נראה שזה היה צעד נדרש כדי שישראלים מכל המדינה ירגישו שזה הבית שלהם". הנדל מסר כי דחף להקמתה של ממשלה כזאת, ועשה הכל כדי שהיא תעבוד, "ולמרות זו היא נכשלה. שנה אחרי היא קרסה".

איילת שקד ויועז הנדל לאחר החתימה על ריצה משותפת של ימינה ודרך ארץ
איילת שקד ויועז הנדל לאחר החתימה על ריצה משותפת של ימינה ודרך ארץ | צילום: אריאל זנדברג

בסוף יולי הכריזו הנדל ואיילת שקד על ריצה משותפת, אך זו החזיקה פחות מחודשיים ובראשון האחרון הודיעו על פירוק השותפות על רקע חוסר הסכמה אם לעזור לנתניהו להקים ממשלה ולהגיע ל-61 מנדטים או לא. משקד נמסר כי "אני לא מוכנה לגרור את מדינת ישראל לבחירות נוספות ובמקרה שלא אצליח להקים ממשלת אחדות, אשאף להקים ממשלת ימין מאוזנת שבה הרוח הציונית תמלא תפקיד אחראי. בימים הקרובים נציג רשימה מגוונת, עם אישים בעלי השקפת עולם ציונית, לאומית וימנית".

לאחר הפירוק, כתב הנדל פוסט בחשבון הפייסבוק שלו וכתב: "הקמתי את הרוח הציונית עם איילת שקד מתוך הסכמה על יעד אחד הקמת ממשלת אחדות. יש בינינו פער שלא ניתן לגשר עליו. אם מוכנים לממשלת 61 של מחנה רק ביבי לא תהיה ממשלת אחדות ובעיני ממשלה צרה של ביבי ובן גביר או השמאל מרכז והמשותפת זה אסון".

עוד כתב הנדל: "אני לא יכול לאפשר שעל גבי תיווצר אפשרות שתקום ממשלה צרה שתדיר חצי מהעם ותמשיך את חוסר היציבות. יש לזה מחיר וסיכון פוליטי אישי גדול. אני מודע לכך. כך היה כשמנעתי קואליציה עם המשותפת בעבר. תפקידי להחליט ולא לברוח".