לוין מודה: 3 כתבי האישום תרמו להבנה שיש צורך ברפורמה המשפטית

שר המשפטים אמר במליאה: "נחוש להעביר את הרפורמה, נחוש לשמוע את מי שישמיע דברים לגופו של עניין, ובטוח שנצא בסוף התהליך עם שינוי יסודי שנדרש שנים". לפיד תקף: שנים בליכוד אמרו לך שלא תומכים ברפורמה". נתניהו: "ברוב המדינות יש פסקת התגברות על החלטות שיפוטיות. קיבלנו מנדט למשול"

זמן צפייה: 04:15

שר המשפטים יריב לוין הודה היום (שני) במליאת הכנסת כי "שלושה כתבי אישום תרמו להבנה שצריך להעביר את הרפורמה המשפטית". לדבריו, "אני נחוש להעביר את הרפורמה, נחוש לשמוע את מי שישמיע דברים לגופו של עניין, ובטוח שנצא בסוף התהליך עם שינוי יסודי שנדרש שנים שיביא איזון בין שלוש הרשויות. דמוקרטיה כפי שצריכה להיות". ראש האופוזיציה יאיר לפיד השיב לו: "אתה לא פטור מהשאלה למה דווקא עכשיו. אחרי ששנים בליכוד אמרו לך שלא תומכים ברפורמה - כשראש ממשלה עומד לדין - פתאום כולם תומכים".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1601232014' autoplay='0' credit='' desc='דיווח של נדב איל במהדורה המרכזית' poster='' kid='1_ppk8rcqw' duration='']

קודם לכן, בפתח ישיבת סיעת הליכוד, התייחס ראש ההממשלה בנימין נתניהו למהפכה המשפטית: "ברוב הדמוקרטיות בעולם נבחרי הציבור הם אלה שבוחרים את השופטים. ברובן היועצים המשפטיים - כשמם כן הם: יועצים ולא מחליטים; ברובן יש פסקת התגברות על החלטות שיפוטיות. כלומר, כשבוחנים אחת לאחת את הרפורמות המוצעות - לא רק שהן לא חריגות - אלא זו הנורמה שקיימת ברוב המכריע של הדמוקרטיות. מי שבאוף סייד זאת דווקא מדינת ישראל".

לדברי נתניהו, "אין לנו שום כוונה להתנצל על יוזמת השר לוין. לאורך כל מערכות הבחירות התיקונים במערכת המשפט עלו פעם אחר פעם. כל חברי הכנסת העלו את הנושא, גם אני, יומיים לפני הבחירות אמרתי שנערוך תיקונים במערכת המשפט. שרי המשפטים לאורך השנים אמרו זאת לדורותיהם. ולכן אף אחד לא צריך להיות מופתע. קיבלנו מרוב מכריע של אזרחי ישראל מנדט ברור למשול ולבצע את התיקונים הדרושים. לא נעשה זאת בחופזה, נפעל באחריות בשקיפות ושיקול דעת לאחר שנשמע את כל הגורמים הרלוונטיים".

שר המשפטים יריב לוין מציג את ''רפורמת המשילות''
שר המשפטים יריב לוין מציג את ''רפורמת המשילות'' | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

אתמול בפתח ישיבת הממשלה נתניהו הגיב להפגנת הענק בכיכר הבימה בפתח ישיבת הממשלה ואמר: "לפני חודשיים התקיימה בישראל הפגנה ענקית, הבחירות, אם כל ההפגנות, מיליוני אנשים יצאו לרחובות. הציבור שבחר בנו, מיליונים, ידעו בדיוק למה הם מצביעים. ידעו על התוכניות שלנו במערכת המשפט - הם לא רק ידעו, הם רצו".

בצאת השבת כזכור, כשהם מצוידים במטריות, דגלי ישראל ושלטי מחאה - כ-80 אלף בני אדם מחו בכיכר הבימה שבתל אביב - כמו גם במוקדים שונים בירושלים ובחיפה - נגד המהפכה המשפטית של השר יריב לוין. המשטרה נערכה באופן חסר תקדים למחאה, ועדכנו את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בהתרעות השונות. צומת עזריאלי נחסם, וחלק מהמפגינים ניסה לרדת לנתיבי איילון אך המשטרה חסמה את הגישה.

מפגינים נגד הרפורמה המשפטית בכיכר הבימה בת''א
מפגינים נגד הרפורמה המשפטית בכיכר הבימה בת''א | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90