הנשיא הרצוג בטקס הזיכרון לרבין: "עת להנמיך להבות"

בטקס "נר יצחק" הפותח את אירועי יום הזיכרון ליצחק רבין נאם נשיא המדינה ואמר: "בחלוף 27 שנים נדמה שלא הרבה השתנה; קורא ומבקש מהקואליציה הצפויה ומהאופוזיציה הצפויה: תקפנו די, נאבקנו די, גידפנו די"

נשיא המדינה יצחק הרצוג בטקס האזכרה ליצחק רבין
נשיא המדינה יצחק הרצוג בטקס האזכרה ליצחק רבין | צילום: חיים צח, לע"מ

נשיא המדינה יצחק הרצוג נאם היום (ראשון) בטקס הפותח את אירועי יום הזיכרון ליצחק רבין, והתייחס למערכת הבחירות שזה עתה הסתיימה: "ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית, המחויבת לשלטון החוק, ולכבוד האדם וזכויותיו; ועל החברה הישראלית להיאבק ולשמור עליה ככזו, למול כל מי שמציתים את מדורות השנאה והפילוג".

"גם בחלוף עשרים ושבע שנים מאז הרצח, נדמה שלא הרבה השתנה, לא השתנה מספיק", פתח את דבריו נשיא המדינה, "כששוב ושוב מתגלים בחברה הישראלית סימנים מדאיגים של הסתה והשתלחות, של אלימות המכרסמת ביסודות הדמוקרטיה. סימנים שמצביעים על קושי עמוק, מהותי, ביכולת שלנו לנהל מחלוקת, ביכולת שלנו להתגבר ולנווט את מדינתנו ואת חיינו יחד, גם במציאות של חוסר הסכמה על הנושאים היקרים ביותר לליבנו".

האנדרטה לזכר יצחק רבין בכיכר רבין בתל אביב
האנדרטה לזכר יצחק רבין בכיכר רבין בתל אביב | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

עוד הוסיף הרצוג והתייחס לבחירות לכנסת ה-25, ולאיזכורים שהיו לרצח רבין במהלכה: "מערכת הבחירות, עוד מערכת בחירות, כבר מאחורינו; ושוב הופרחו לחלל האוויר האשמות בבגידה, ושוב נשמעו השוואות לנאצים, ושוב התמלא המרחב הציבורי, כולל הרשתות החברתיות -באלימות מסוכנת. זוהי העת להנמיך את הלהבות, ולגלות אחריות. למנהיגיו של הציבור הישראלי מכל הקשת, מהקואליציה הצפויה ומהאופוזיציה הצפויה, אני קורא ומבקש: תקפנו די, נאבקנו די, גידפנו די".

הרצוג המשיך ואמר: "יש לנו הזדמנות להתנהל מעתה אחרת. לזכור שיש דרך לחלוק, באופן נוקב, באופן עמוק, באופן שלפעמים מטלטל אותנו; אבל גם בכבוד, מתוך הבנה שכולנו חלק מ-שלם, ושאף אחד לא הולך לשום מקום. הרשו לי להדגיש: לגזענות אין מקום בקרבנו, לאלימות אין מקום בקרבנו, לשנאה אין מקום בקרבנו. מדינת ישראל מחויבת לרוחה של מגילת העצמאות".

נשיא המדינה יצחק הרצוג בטקס האזכרה ליצחק רבין
נשיא המדינה יצחק הרצוג בטקס האזכרה ליצחק רבין | צילום: חיים צח, לע''מ

בהמשך דבריו אמר הנשיא הרצוג: "אני פונה אליכם ומבקש: המשימה שלכם צריכה להיות שיקום החברה בישראל, על כל חלקיה. האתגר הזה מונח לפיתחו של הדור הצעיר, וההשפעה שיש לכם על הסובבים אתכם, על הקהילות שלכם, על המדינה כולה היא חשובה מאוד".

"בקשו ללמוד את דעת האחר, את אורחות חייו ואמונותיו", אמר הנשיא, "הקשיבו אחד לשני; התווכחו, אבל התנגדו לשפה אלימה שפוסלת את האחר, גם אם הוא חושב אחרת מכם או שייך למחנה פוליטי שונה מכם. הכירו את פסיפס הדעות, הדתות, התפיסות והאמונות שמתקיימות זו לצד זו במרחב הישראלי. הכירו את המיעוטים על כל גווניהם. הרי כולנו רקמה אנושית אחת חיה. אל תיבהלו מחוסר ההסכמה, מההבדלים".

אנשים מניחים פרחים על האנדרטה לזכר יצחק רבין בכיכר
אנשים מניחים פרחים על האנדרטה לזכר יצחק רבין בכיכר | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

לסיום אמר הרצוג: "הפרויקט המדהים הזה ששמו מדינת ישראל שייך לכל אחת ואחד מכם לחוד, ולכולכם ביחד. היכולת להקשיב ולכבד את מי ששונה ממני, היכולת להתווכח איתו, לנסות להבין אותו, ולהפנים שלמרות השונות הוא אחי, והיא אחותי - היא היכולת שמצמיחה חברת מופת. אני מפציר בכם: הצמיחו לנו את חברת המופת שאנו ראויים לה".