בן גביר זעם בדיון על עונש מוות למחבלים: "אולי נסתפק במאסר גם לנאצים?"

ועדת השרים אישרה את קידום חוק עונש מוות למחבלים, בניגוד לעמדת היועמ"שית, ובתוך הדיון הרוחות סערו. נציגת משרד המשפטים אמרה כי הנושא מעורר קשיים, השר לביטחון לאומי השיב: "לא בחרו בכם לקבוע מדיניות" • כל הציטוטים מהדיון

זמן צפייה: 03:00

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (ראשון) את קידום חוק עונש מוות למחבלים, זאת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, ובתוך הדיון - הרוחות סערו.

נציגת משרד המשפטים אמרה לשרים: "הנושא הזה מעורר קשיים גדולים. העונש של מאסר עולם הוא מהווה את השאט נפש שלנו מהמעשים - אבל עונש מוות זה חציית גבול. לא בכדי העונש יושם כלפי החמור שבפשעים - חוק עשיית דין בנאצים".

השר איתמר בן גביר השיב לה בתקיפות: "לשיטתך, בואי נאפשר לנאצים להיות נאצים, לפי מה שאמרת כרגע לא צריך להטיל על נאצים עונש מוות". נציגת המשרד ענתה לו: "אבל מעשי הנאצים אין להם אח ורע. במקרה הזה גורמי ביטחון חושבים שזה לא ירתיע אלא יזיק".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה | צילום: שיר תורם, פלאש 90

ואכן, גם בדיון נציגי המטה לביטחון לאומי, אלו שאמורים לייצג בין היתר את עמדת ראש הממשלה, אפילו הם הביעו הסתייגות מעונש מוות. נציג המל"ל אמר: "אנחנו גם סבורים שלאור מורכבות הסוגיה וכיוון שיש לה השלכות רחבות על הביטחון - יש לדון בכך בצורה מסודרת בקבינט אנחנו הולכים לארוע מאז'ורי".

הדיון הסוער נערך זמן קצר אחרי הפיגוע בחווארה היום, ובן גביר איבד את הסבלנות. "אני חושב שזה סמלי מאוד ביום הזה שאנחנו מדברים כאן כשדם האחים שלנו נשפך", אמר בן גביר, "אני מסכים שזה לא יעצור סופית את הטרור אבל הטיעונים שהמחבלים כל כך רוצים למות לא מדוייקים, בדקתי את זה. אנחנו יכולים להתהדר כמה אנחנו מסורים והומניים, אבל זה על חשבון הילדים שלנו ועל הדם שנשפך ברחובות שלנו".

זירת פיגוע הירי בחווארה
זירת פיגוע הירי בחווארה | צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90

בשלב הזה השרה גלית דיסטל-אטבריאן הצטרפה והביעה הסתייגות: "אין לי דעה מוחלטת אבל כן אני רוצה לבטא את מה שעובר בלב היהודי שלי. כשמדינה ועוד מדינת העם היהודי מכניסה עונש מוות אנחנו צריכים לחשוב אלף פעמים. במקום, אם ילד בן 14 או 13 שביצע פיגוע והמשפחה שלו תגורש זה יסייע, זה אפקטיבי".

בן גביר השיב לה כי הייעוץ המשפטי יגיד שזה לא חוקי ואי אפשר, ודיסטל-אטבריאן התעקשה: "כיהודיה אני מאמינה שהחיים והמוות זה רק בידי מי שיושב שם למעלה. מבחינה יהודית להרים אצבע כריבון זו בעיה". "אז למה הבטחת בהסכם? זה מה שכתוב בהסכם", שאל בן גביר, ודיסטל-אטבריאן אמרה: "בוא נעשה סיעור מוחות מוסרי, איתי לא דיברו בהסכמים הקואליציונים".

שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן
שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

אחרי הדיון הזה בין השרים, שגם הם כפי שניתן לראות לא מסכימים על כל מילה, הייעוץ המשפטי ביקש שוב להתערב, והמשנה ליועמ"שית שרון אפק אמר: "בתור יועצים משפטיים לממשלה אנחנו חושבים שההצעה לא עוברת ברמה חוקתית".

בן גביר השיב לו: "אתה רוצה לקבוע מדיניות וזה לא תפקידך. לא בחרו בכם לקבוע מדיניות. תקימו מפלגה ותבחרו". אפק השיב: "השר, אני מתעקש להיות ענייני, זה פוגע בזכות חוקתית של אנשים וגם לא משיג את תכלית ההרתעה אז יש מניעה".