נתניהו לאופוזיציה: אל תפתחו ציפיות; לפיד: תקציב מופקר

אחרי שהוסרו האיומים של מפלגות הקואליציה לקראת ההצבעות, דיונים ליליים בכנסת לקראת ההצבעות על התקציב. רה"מ: "התקציב מקבל שבחים מסוכנויות הדירוג בעולם". לפיד: "התקציב דן דור שלם לעוני". אמסלם תקף את היועמ"ש לאוצר: "החבלן הראשי"

זמן צפייה: 11:56

בצל המחלוקות והסיכומים השונים, הממשלה צפויה להתחיל הערב (שלישי) את מרתון ההצבעות לאישור תקציב המדינה. קודם לכן נשא ראש הממשלה בנימין נתניהו דברים בהצהרה לתקשורת: "אמרתי לחברים שלנו באופוזיציה שלא יפתחו ציפיות, אנחנו נעביר תקציב אחראי - היום או מחר. בכל פעם אנחנו מפתיעים מחדש. הפתענו כשניצחנו בבחירות, הפתענו את האויבים שלנו בעזה, נקים את המשמר הלאומי של איתמר בן גביר. התקציב מקבל שבחים מסוכנויות הדירוג". הוא התייחס בדבריו גם לאזהרת הרמטכ"ל בנוגע לאיום האיראני: "נפתיע את כל אויבינו".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2305232115' autoplay='0' credit='' desc='מחאה בזמן דברי נתניהו בכנסת' poster='' kid='1_7w092qvo' duration='54']

לאחר מכן הגיב ראש האופוזיציה יאיר לפיד, שאמר כי "התקציב מופקר ודן דור שלם לעוני". עוד אמר לפיד: "נתניהו נסחט כי הוא חלש מאי פעם. אין בתקציב שום דבר שקשור ליוקר המחיה. נתניהו אמר דברים שהם פשוט לא נכונים. הוא שהתקציב הזה מקבל שבחים מסוכנויות הדירוג – אבל הוא לא מקבל שבחים מאף סוכנות. הממשלה הזאת גרועה לכלכלה".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2305232020' autoplay='0' credit='' desc='לפיד: "תקציב מופקר, נתניהו נסחט"' poster='' kid='1_l0rzr2wr' duration='179']

"הוא אמר שהתקציב יעזור ליוקר המחייה – אין כאן שום רפורמה", הוסיף לפיד, "יש שם רק 14 מיליארד שקלים שנועדו לחלוקה לכל האנשים שלו. כל תקציב ההשכלה הגבוהה בישראל הוא 12.6 מיליארד שקלים. התקציב של בתי החולים הציבוריים עומד על 12.4 מיליארד שקלים. לא רק הילדים של החרדים נידונו לחיי עוני, אלא גם הילדים שלנו יהיו הדור הראשון בתולדות ישראל שיהיה עני יותר מההורים שלו.

"עוד ועוד ילדים לא יקבלו כלים לשוק העבודה, לא יוכלו לפרנס את עצמם ומישהו יצטרך לפרנס אותם. קל לדמיין מה היה אומר נתניהו שר האוצר על תקציב שכזה? אנשים סוחטים אותו כי הוא חלש יותר מאי פעם, אז הוא נתן להם 14 מיליארד שקל שיהרסו את כלכלת המדינה. התקציב הזה הוא מופקר ואסון לכלכלה הישראלית ולחברה הישראלית, זו הפרת הסכם שכולנו וילדינו נשלם עליה".

נתניהו במליאה
נתניהו במליאה | צילום: רויטרס

בסיכום הדיונים על התקציב במליאה אמר נתניהו: "אנו מעבירים הערב תקציב אחראי שישרת נאמנה את כל אזרחי ישראל. ילד חרדי הוא כמו ילד חילוני וכמו ילד ערבי, גאה בכך שאנו משווים תנאים".

ההצבעות על התקציב
ההצבעות על התקציב | צילום: רויטרס

מוקדם יותר קבע היועץ המשפטי של משרד האוצר, עו"ד אסי מסינג כי את המענקים לאברכים ניתן יהיה לשלם רק לאחר 1 באוקטובר, בתנאי שיישארו בפועל עודפי תקציב בלתי מנוצלים, ולא ב-1 ביוני על סמך הערכה אמורפית שיהיו עודפים כאלה בעתיד. כמו כן, קבע היועץ המשפטי כי את תוספות התקציב למשרד הנגב והגליל ניתן להעביר רק כנגד קיצוץ בסעיף ספציפי ולא על בסיס הערכה לקיומם של עודפים. ככל שלא יימצא מקור תקציבי ברור, יש לבצע קיצוץ רוחבי בכל משרדי הממשלה כדי לממן את ההסכם עם בן גביר.

[brightcove_iframe video_id='news-part-2323052157' autoplay='0' credit='' desc='אמסלם נגד היועמ"ש לאוצר: "החבלן הראשי"' poster='' kid='1_5sf7tbfp' duration='27']

ההתפתחות מגיעה שעות לפני תחילת ההצבעה על התקציב, לאחר שסוכם על העברת חצי מיליארד שקלים לעוצמה יהודית ולאגודת ישראל. המכשול האחרון הוסר אמש כראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח לשר איתמר בן גביר תוספת של רבע מיליארד שקלים לשנה הבאה מתוך עודפי התקציב של השנה.

בנימין נתניהו ואיתמר בן גביר
בנימין נתניהו ואיתמר בן גביר | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

נזכיר כי אמש ראש הממשלה נתניהו סיכם עם מפלגת עוצמה יהודית על תמיכתה בתקציב המדינה, ולפיו השנה יוקצו 250 מיליון שקלים למשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי לשנת 2024, זאת מתוך עודפי התקציב, ואם לא יהיו כאלה - יגדל הקיצוץ הרוחבי של משרדי הממשלה.

יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר מסר: "תוספת התקציב היא בשורה חשובה לתושבי הנגב ולגליל, תוספת שתאפשר לחבר בין תושבי הנגב והגליל למרכז ולצמצם את הפערים - כפי שהתחייבנו בבחירות. אמרנו וחזרנו ואמרנו שלא ניתן להפלות את תושבי הנגב והגליל ואני שמח שהתעקשנו על העקרונות הללו".

נתניהו ושרי הממשלה
נתניהו ושרי הממשלה | צילום: קובי גדעון/לע''מ

במסגרת ההסכם, שנחתם אתמול בין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' לבין סיעת יהדות התורה, אברכים יקבלו מענק חד פעמים בשווי עד 2,500 שקלים - מתוך עודפים לא מנוצלים של הכספים הקואליציוניים. הכסף אמור לעבור ביוני, אך הוא תלוי בעודפי תקציב שרק בסוף השנה יהיה ניתן לדעת אם הם קיימים בכלל.

גורמים המעורים בפרטים אמרו לחדשות 13 שהכסף לא יילקח מתקציב נוסף, אלא מתוך מה שקיבלו החרדים בכספים הקואליציוניים. עם זאת, מי שמכירים את התהליכים האלה אמרו שזה לא עובד ככה. הסכומים המאושרים ברורים וצריך לדעת מהיכן הם מגיעים. לא בטוח שתהיה התערבות משפטית שתבלום את זה - אך הבדיקה תיעשה.