אחרי האיומים: נתניהו זימן את בן גביר "לעיין בטיוטת ההסכם"

ראש הממשלה בנימין נתניהו זימן את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לפגישה "על מנת שיצפה בטיוטת ההסכם המתגבשת". לשכת רה"מ: "לבן גביר הועבר מסר שלפיו בניגוד לדברי ביידן, אין בטיוטת ההסכם סעיף הכולל את עצירת המלחמה, וכן שאר הסעיפים לא יהוו 'עסקה מופקרת'"

בנימין נתניהו ואיתמר בן גביר
בנימין נתניהו ואיתמר בן גביר | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

אחרי שאיים לפרק את הממשלה בעקבות מתווה העסקה שהציג הנשיא ביידן ביום שישי, בשל מה שהגדיר "עסקה מופקרת", ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי ייפגש הבוקר (שני) עם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר "על מנת שיצפה בטיוטת ההסכם המתגבשת".

מלשכת נתניהו נמסר כי לבן גביר הועבר מסר שלפיו "בניגוד לדבריו של הנשיא ביידן, אין בטיוטת ההסכם סעיף הכולל את עצירת המלחמה, וכן כי שאר הסעיפים לא יהוו 'עסקה מופקרת'". זאת לאחר שבן גביר אמר בתגובה לפרסום הדברים כי העסקה כפי שפרטיה מוצגים הם אינם הניצחון המוחלט, אלא התבוסה המוחלטת.

השר בצלאל סמוטריץ'
השר בצלאל סמוטריץ' | צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

"בן גביר ביקש לראות את ההסכם בעיניו על כל פרטיו, וכאמור, הבוקר ראש הממשלה הזמין את בן גביר ללשכתו על מנת שיראה בעיניו את ההסכם". כמו כן, במוצאי השבת נועד נתניהו עם שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', והדגיש בפניו כי העסקה לא כוללת את הפסקת המלחמה, זאת לאחר שאיים גם הוא בפרישה מהממשלה.

בתגובתו על מתווה העסקה שהציג הנשיא ביידן, השר סמוטריץ' אמר במוצאי השבת: "הבהרתי לרה"מ שלא אהיה חלק מממשלה שתסכים למתווה המוצע ותסיים את המלחמה ללא השמדת חמאס והשבת כל החטופים. לא נסכים לפגיעה קשה בהישגי המלחמה עד כה באמצעות נסיגת צה"ל וחזרת עזתים לצפון הרצועה, ולא לשחרור סיטונאי של מחבלים שישובו חלילה לרצוח יהודים. אנו דורשים את המשך הלחימה עד להשמדת חמאס והחזרת כל החטופים, יצירת מציאות ביטחונית אחרת לחלוטין בעזה ובלבנון, חזרת כלל התושבים לבתיהם בצפון ובדרום והשקעה מאסיבית בפיתוח מואץ של חבלי הארץ הללו".

הנשיא ג'ו ביידן
הנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

גם יו"ר הימין הממלכתי, ח"כ גדעון סער, יצא נגד המתווה ואמר כי "מתווה שסופו הותרת החמאס על כנו ככוח השלטוני והצבאי בעזה משמעותו הותרת האיום על אזרחי ישראל בכלל ותושבי עוטף עזה בפרט. זאת תהיה תבוסה ישראלית ונצחון לחמאס שהשלכותיהם תהיינה מרחיקות לכת". עינב צנגאוקר, שבנה מתן חטוף בעזה, תקפה את סער בהפגנה בתל אביב: "גדעון סער, שמעתי שאתה אומר שלהחזיר את הבן שלי ושאר החטופים זה תבוסה. אין לך שום דבר להציע לציבור הישראלי, אל תנסה לקושש קולות על ידי התבטאויות כאלה ואחרות, אני מבטיחה לך שאם תמשיך כך - כולנו נרדוף אותך".

בתוך כך, גורם מדיני אישר ביום שבת לחדשות 13 כי ישראל מקבלת את רוב הפרטים שהציג נשיא ארה"ב ביידן בנאומו. בכירים בסביבת ראש הממשלה נתניהו אמרו כי לא קיבלו עדכון על תוכן הנאום, וכי עצם קיומו הובא לידיעתם כחצי שעה קודם לכן. כמו כן, כבר לפני כשבוע וחצי, במהלך דיון קבינט המלחמה, אישר נתניהו לצוות המו"מ לדון על הפסקת אש ממושכת של יותר משישה שבועות.