סמוטריץ' ובן גביר מאיימים: "עסקה מופקרת, נפרק את הממשלה"

סמוטריץ' אמר כי שוחח עם נתניהו: "הבהרתי לו שלא אהיה חלק מממשלה שתסכים למתווה המוצע". בן גביר: "אם העסקה המופקרת תצא לפועל - נפרק את הממשלה". גם סער התנגד: "תבוסה וניצחון לחמאס". לפיד: "איומי בן גביר וסמוטריץ' - הפקרת הביטחון הלאומי"

בן גביר, נתניהו, סמוטריץ'
בן גביר, נתניהו, סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, נעם ריבקין-פנטון / פלאש 90

יו"ר הציונות הדתית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', הגיב הערב (שבת) למתווה לעסקה שהציג אמש נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, ואמר: "שוחחתי עם ראש הממשלה והבהרתי לו שלא אהיה חלק ממשלה שתסכים למתווה המוצע ותסיים את המלחמה ללא השמדת חמאס והשבת כל החטופים. לא נסכים להפסקת המלחמה לפני השמדת חמאס, לא לפגיעה קשה בהישגי המלחמה עד כה באמצעות נסיגת צה"ל וחזרת עזתים לצפון הרצועה, ולא לשחרור סיטונאי של מחבלים שישובו חלילה לרצוח יהודים. אנו דורשים את המשך הלחימה עד להשמדת חמאס והחזרת כל החטופים, יצירת מציאות ביטחונית אחרת לחלוטין בעזה ובלבנון, חזרת כלל התושבים לבתיהם בצפון ובדרום והשקעה מאסיבית בפיתוח מואץ של חבלי הארץ הללו".

לדברים מיהר להצטרף יו"ר עוצמה יהודית, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר - שאמר כי "אם ראש הממשלה יוציא לפועל את העסקה המופקרת - נפרק את הממשלה". לדברי בן גביר, "העסקה כפי שפרטיה פורסמו היום - משמעותה סיום המלחמה וויתור על מיטוט חמאס. זו עסקה מופקרת, שמהווה ניצחון לטרור וסכנה ביטחונית למדינת ישראל. הסכמה לעסקה כזו איננה הניצחון המוחלט - אלא התבוסה המוחלטת. לא נאפשר את סיום המלחמה ללא חיסולו המוחלט של חמאס".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-0106242009' autoplay='0' credit='נריה קראוס' desc='בכיר בבית הלבן: "הפערים קטנים"' poster='' kid='1_fi63nmbi' duration='318']

יו"ר הימין הממלכתי, ח"כ גדעון סער, אמר כי "מתווה שסופו הותרת החמאס על כנו ככוח השלטוני והצבאי בעזה משמעותו הותרת האיום על אזרחי ישראל בכלל ותושבי עוטף עזה בפרט. זאת תהיה תבוסה ישראלית ונצחון לחמאס שהשלכותיהם תהיינה מרחיקות לכת". עינב צנגאוקר, שבנה מתן חטוף בעזה, תקפה את סער בהפגנה בתל אביב: "גדעון סער, שמעתי שאתה אומר שלהחזיר את הבן שלי ושאר החטופים זה תבוסה. אין לך שום דבר להציע לציבור הישראלי, אל תנסה לקושש קולות על ידי התבטאויות כאלה ואחרות, אני מבטיחה לך שאם תמשיך כך - כולנו נרדוף אותך".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2406012226' autoplay='0' credit='מטה המשפחות' desc='עינג צנגאוקר לסער: "להחזיר את בני זו תבוסה? בושה"' poster='' kid='1_elxw2nuc' duration='61']

יו"ר המחנה הממלכתי וחבר קבינט המלחמה, השר בני גנץ, אמר הערב כי "ארה"ב הוכיחה תמיד, ומראשית המלחמה באופן מיוחד, את מחויבותה לביטחון ישראל ולהשבת החטופים. אנו מלאי הערכה לנשיא ביידן ולכל ידידינו האמריקאים על תמיכתם. מדינת ישראל כולה מאוחדת ברצון להשיב את חטופינו, זו מחויבות מוסרית עליונה שאינה מפחיתה מהמחויבות להשיג את מטרות המלחמה כולן, על בסיס ששת העקרונות אותם הצבתי. אנחנו מחויבים להמשיך לקדם את המתווה להשבת חטופינו כפי שגובש על ידי צוות המשא ומתן ואושר בקבינט ניהול המלחמה פה אחד, כחלק מהשגת יעדי המלחמה כולם. לאור ההתפתחויות, יש לכנס בהקדם האפשרי את קבינט ניהול המלחמה יחד עם צוות המשא ומתן כדי לגבש צעדים להמשך. אני מבקש גם הערב לחזק את משפחות החטופים ולהגיד להן, שחבריי ואני מחויבים להשבת יקיריהם, ושמטרה זו היא מחויבות מוסרית עליונה, ומטרה בקדימות מובהקת על ציר הזמן".

יו״" חד"ש-תע"ל, ח"כ איימן עודה, אמר כי "סיום המלחמה הוא צו השעה. עצירת ההרג ההמוני, עסקת חטופים-שבויים, ותחילתו של תהליך שיקום לעזה, בניית עתיד של שלום תוך קידום פתרון שתי המדינות, זו לצד זו. רק כך נוכל להימנע מהמשך מעגל הדמים. המלחמה הזאת הרסה את עולמם של מיליוני בני אדם, פלסטינים וישראלים, היא צריכה להיפסק. כל מנהיג שאכפת לו מהציבור שלו, צריך לקחת את ההזדמנות לתת לשני העמים לצאת ממעגל המלחמה. כולנו צריכים את זה, כמו אוויר לנשימה".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד
ראש האופוזיציה יאיר לפיד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מוקדם יותר אישר גורם מדיני לחדשות 13 כי ישראל מקבלת את רוב הפרטים שהציג אמש נשיא ארה"ב ביידן בנאומו. לפי הגורם, "תנאי ישראל לסיום המלחמה לא השתנו: להשמיד את היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס; לשחרר את כל החטופים ולוודא שעזה לא תהווה עוד איום על ישראל. המתווה לשחרור חטופים מאפשר לישראל לתבוע שכל התנאים הללו יתממשו בטרם תיכנס לתוקף הפסקת אש קבועה". בתוך כך, ב"אל-חדת'" הסעודי פורסמו הערב פרטים נוספים מהמתווה. לפי הדיווח, השלב הראשון כולל שחרור 33 חטופים חיים ועצירת טיסות מעל ברצועת עזה למשך 10 שעות ביום - וכן נסיגת צה"ל מעזה. השלבים השני והשלישי כוללים את שיקום הרצועה בפרק זמן שייארך בין 3 ל-5 שנים. כמו כן, לפי הדיווח, ישראל צפויה לשחרר אסירים פלסטינים ב"מפתח" של 30 ל-1, ולפי דרישות חמאס. קטר, ארה"ב ומצרים בהצהרה משותפת: "סיימו את המלחמה והגיעו לעסקה".