הפצ"רית בכנסת: "היו עשרות איומים על חוקרי מצ"ח"

לאחר הסערה שעורר מעצרם של החיילים החשודים בהתעללות במחבל נוח'בה, הפרקליטה הצבאית הראשית יפעת תומר-ירושלמי תגיע לדיון חסוי בוועדת החוץ והביטחון בכנסת. קודם לכן, מהומה החלה בוועדת חוק, חוקה ומשפט, כשחברי כנסת תקפו אותה. "פצ"רית ויועמ"שית אובססיביות לרדיפה אחר הלוחמים שלנו, ההיסטוריה תשפוט אותן", אמרה סון הר-מלך

זמן צפייה: 02:21

בשעה שמליאת הכנסת בפגרה, הפרקליטה הצבאית הראשית יפעת תומר-ירושלמי הגיעה היום (ראשון) לדיון חסוי בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, שם עונה על שאלות הח"כים והשרים לגבי מעצר הלוחמים החשודים בהתעללות במחבל בשדה תימן. הפצ"רית הסבירה מדוע חוקרי מצ"ח עצרו את החיילים החשודים כשהם רעולי פנים: "היו עליהם עשרות איומים. זו החלטה סבירה". עם זאת, סערה סביב הנושא החלה כבר בדיון בוועדת חוק, חוקה ומשפט.

בנוגע להשפעת החקירה על הזירה הבינלאומית השיבה הפצ"רית: "יש מדינות שהשאלה אם ימכרו ויספקו לנו תחמושות היא האם אנחנו חוקרים כשמגיעים אלינו תלונות". ח"כ משה (קילנלי) טור פוז מיש עתיד אמר בדיון: "אנחנו צריכים לחקור את עצמינו לא בגלל הדין הבינלאומי אלא בגלל המוסר היהודי והישראלי ואם חלילה מישהו הפר אותו ואת החוק צריך לחקור אותו".

ח"כ טלי גוטליב
ח"כ טלי גוטליב | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

קודם לכן, במהלך הדיון בוועדת החוקה, ח"כ טלי גוטליב מהליכוד תקפה את תומר-ירושלמי ואמרה כי הדלפת הסרטונים של החיילים החשודים "היא מגה פיגוע עולמי בחסות הפצ"רית". לאחר מכן הוסיפה כי הפצ"רית "עשתה את זה כדי לשמור על שמה הטוב. שמה את עצמה לפני לוחמינו". גוטליב הוסיפה: "היא צריכה לעמוד לדין, רק אין מי שיחקור אותה".

ח"כ סון הר-מלך מעוצמה יהודית אמרה: "כל אחד שישאל את עצמו אם הוא מתייצב לצד הלוחמים שלנו, או לצד פצ"רית אובססיבית ויועמ"שית אובססיבית לרדיפה אחר הלוחמים שלנו. ההיסטוריה תשפוט אותן". ח"כ גלעד קריב מהעבודה השיב ותקף: "לא רק ההיסטוריה, את איימת על הפצ"רית שהיא תעמוד לדין וקראת לה בוגדת". סון הר-מלך הוסיפה: "ההיסטוריה תעמיד אותה לדין על מה שהיא עושה, כיצד שהיועמ"שית והפצ"רית פועלות ביחס ללוחמינו בזמן שאנחנו במלחמת קיום".

קריב התייחס במהלך הדיון לאירוע שהתרחש ביום שישי, כשתושבות רהט הותקפו על ידי מתנחלים לאחר שנכנסו בשוגג למאחז בשומרון. "בשבת האחרונה, בגבעת רונן, מאחז בלתי חוקי - משפחה ישראלית ברהט הותקפה קשות. נעשה בה ניסיון של לינץ' מצד תושבי המאחז". סון הר-מלך השיבה לו, ואמרה: "אתה שאלת אותי בכניסה מה היה שם, אין לך מושג מה היה שם. כל מה שאתה יודע זה מהתקשורת".

קריב טען כי אף חבר כנסת לא גינה את האירוע, והר מלך השיבה לו: "אין מה לגנות, זו הזכות שלנו להגן על החיים שלנו". קריב השיב: "מעידים על פשיטת הרגל המוסרית, האנטי ציונית של הרוח הגבית שאתם מעניקים לאלימות מתנחלים קיצוניים".

המהומות בשדה תימן
המהומות בשדה תימן | צילום: רויטרס

בתוך כך, התביעה הצבאית ביקשה להאריך את מעצרם של חמשת החשודים בהתעללות עד ליום שלישי, לצורך ביצוע פעולות חקירה. עוד הודיעה התביעה הצבאית כי אינה מתנגדת להפניית החשודים לתסקיר מעצר, אשר יבחן אם יש מקום להמליץ על שחרורם לחלופת מעצר.

לפני הדיון בכנסת, פעילי תנועת "אם תרצו" הפגינו מול הכנסת וקראו: ''די לרדיפת הלוחמים שלנו''. מנכ''ל אם תרצו מתן ג'רפי אמר: ''שורת המחדלים והכשלים בחקירת הלוחמים בלתי נתפסת. הפצ''רית מערערת את אמון הציבור בפרקליטות הצבאית ופוגעת במוטיבציה של הלוחמים. די לרדיפת הלוחמים, אנו דורשים מראש הממשלה ושר הביטחון לפטר אותה לאלתר'.