הווירוס ישפיע על הבחירות? במפלגות נערכים ל"אפקט הקורונה"

ארבעה ימים לפני ההליכה לקלפיות, במטות שעסוקים בארגון ובשינוע מצביעים נערכים לאפשרות לחולים נוספים - שעלולים להשפיע על התוצאות באזור מגוריהם • השופט הנדל: "יש להימנע מפייק ניוז"

זמן צפייה: 02:43

בחירות 2020: ארבעה ימים לבחירות, ובמפלגות הגדולות נערכים לאפשרות שנגיף הקורונה יתפשט וישפיע על אחוזי ההצבעה. מטות יום הבחירות, מי שעסוק בארגון ובשינוע מצביעים פוטנציאליים לקלפי, נערכים עד כמה שניתן.

במידה ויימצאו במהלך סוף השבוע חולים נוספים, זה עלול ליצור בהלה במוקדים בהם יתפרץ הנגיף. כמו כן, למיקום ההתפרצות, במידה ויקרה, תהיה השפעה שונה על מפלגות שונות. במידה ויימצאו חולים בירושלים יהיה לכך אפקט מסויים, ובמידה ובתל אביב - אפקט אחר.

בתוך כך, השופט הנדל שלח איגרת בחירות למערכות התקשורת וצירף בה בקשה מיוחדת: "אחד מהאתגרים המיוחדים המוצבים לפנינו הוא התמודדות עם "פייק ניוז" ועם מידע שאינו מבוסס דיו - המשודר גם באמצעי התקשורת ומופץ גם ברשתות החברתיות. למידע כוזב יש הכוח להשפיע על הליך הבחירות ותוצאותיו, והפצתו עלולה לפגוע במישרין ביכולתם של הבוחרים לגבש דעתם ללא הפרעה חיצונית".

לכתבות נוספות בנושא >>

משבר הקורונה: אל-על תכין תוכנית חירום לפיה יפוטרו אלף עובדים

משבוע הבא: כל טיסות אל-על לבנגקוק יבוטלו בשל נגיף הקורונה

סגנית הנשיא וסגן שר הבריאות: הקורונה מכה בממשל האיראני

הישראלי החולה בקורונה מובהל לבית החולים תל השומר
הישראלי החולה בקורונה מובהל לבית החולים תל השומר | צילום: ירון יראל

"אני קורא לכלי התקשורת ונציגי רשימות המועמדים, לסייע לנו במניעת פרסום פייק ניוז בכלל וביום הבחירות בפרט. הדבר נכון במיוחד לגבי מידע כוזב על נגיף הקורונה. ליום הבחירות, אין הזדמנות שנייה. הבוחר משכלל את דעתו, בין היתר על סמך המידע שהוא מקבל מכלי התקשורת, ולאחר שהטיל את קולו לקלפי – אין הוא רשאי לחזור בו", ציין הנדל.

מוקדם יותר היום, ברקע ביטולי הטיסות הנרחבים, מנכ"ל אל-על הנחה את סמנכ"ל משאבי אנוש של חברת התעופה להכין מיידית תוכנית חירום הכוללת פיטורים של אלף עובדים באופן מיידי. ההחלטה מגיעה ברקע הנחיית משרד הבריאות מאתמול שהמליץ לציבור לא לטוס אם אין חובה. כמו כן, חברת התעופה הוציאה היום דיווח לבורסה, שלפי ההערכות שלה המשבר הזה כבר עלה להם בין 50-70 מיליון דולרים.

ההחלטה הזו מגיעה בעיקר על רק מסחרי, כיוון שאנשים לא רוצים לעלות על טיסות ולשבת בבידוד 14 ימים לאחר חזרתם. הצעד הזה מצטרף אל ביטול הקווים לסין, אח"כ גם להונג קונג, ורק היום ביטול כלל הטיסות לבנגקוק וליעדים נוספים.

הפיטורים הללו הם רק ההתחלה בתוך המשבר בחווה ענף התעופה והתיירות. גם ישראייר וארקיע הודיעו על קיצוצים מסיביים בכוח האדם, ואלפי אנשים צפויים לאבד את העבודה שלהם.