המשנה ליועמ"שית: "אין בנוסח החדש מענה לפוליטיזציה של ביהמ"ש"

ועדת החוקה התכנסה לדיון נוסף בחוקי המהפכה המשפטית, ובמהלכו התייחסה עו"ד אביטל סומפולינסקי למתווה החדש שהציע רוטמן : "הנוסח אמנם שונה, אך הוא לא נותן מענה משמעותי לקשיים שהצבענו עליהם"

זמן צפייה: 06:57

ועדת חוק, חוקה ומשפט התכנסה הבוקר (שני) לדיון נוסף בחוקי המהפכה המשפטית העומדים על הפרק, ובמהלכו התייחסה עו"ד אביטל סומפולינסקי, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, למתווה החדש שהציע יו"ר הוועדה שמחה רוטמן בנוגע לוועדה למינוי שופטים ואמרה: "אין בנוסח החדש מענה לקשיים המהותיים שהצגנו בחוות הדעת ביחס לפוליטיזציה של בית המשפט ולפגיעה בעצמאות השיפוטית ובעקרון הפרדת הרשויות".

"מטבע הדברים לא הספקנו להתעמק בכל פרטי ההסדר שראינו אותו הבוקר", אמרה סומפולינסקי, "בדיוני הוועדה עמדנו על הקושי של מינוי שופטים ע"י הקואליציה, בכך שזה מביא לפוליטיזציה של בתי המשפט, העליון, המחוזי והשלום, בוודאי בהקשר של המבנה המשטרי הישראלי".

"הנוסח אמנם שונה, אך הוא לא נותן מענה משמעותי לקשיים שהצבענו עליהם", הוסיפה, "יש פה הסדר שמאפשר לקואליציה למנות נשיא לבית המשפט העליון, וזה יוצר קושי מהותי ביותר, בסמכויות השונות שהוקנו לנשיא מתוך תפישה מסוימת ביחס למעמדו ותפקידו. מעבר לכך, לא בטוח שקואליציה נתונה תקבל הזדמנות למנות יותר משני שופטים בקדנציה".

עו''ד אביטל סומפולינסקי, המשנה ליועמ''שית
עו''ד אביטל סומפולינסקי, המשנה ליועמ''שית | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"באופן הבחירה היום של שופטי השלום והמחוזי עומדים במוקד השיקולים המקצועיים", סיכמה המשנה ליועמ"שית, "אפשר להגיע להסכמות עם הגורמים הפוליטיים אך לא חייבים לקבל את הסכמתם. ההצעה לוקחת אותנו לכיוון בדיוק הפוך- יש פה השפעה משמעותית ביותר של גורמי הקואליציה. ולכן, לעמדתנו אין בנוסח החדש מענה לקשיים המהותיים שהצגנו בחוות הדעת ביחס לפוליטיזציה של בית המשפט ולפגיעה בעצמאות השיפוטית ובעקרון הפרדת הרשוית".

ח''כ שמחה רוטמן בוועדת החוקה
ח''כ שמחה רוטמן בוועדת החוקה, הבוקר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

על פי הצעתו החדשה של רוטמן, בוועדה למינוי שופטים יהיו 3 שופטי בית משפט עליון, 3 שרים, 3 חבר כנסת מהקואליציה ו-2 מהאופוזיציה. עם זאת, הרוב הדרוש למינוי שופטים יהיה 6 - כלומר, רוב לקואליציה. לאחר שני המינויים בית המשפט העליון באוקטובר הקרוב תינתן זכות וטו לשופטים וגם וטו לאופוזיציה - אך רק לאחר המינויים הראשונים. השינוי לא יהיה תקף בערכאות הנמוכות שם ימשיך להיות רוב לקואליציה.

Whatsapp Image 2022 12 05 At 0
בית המשפט העליון בירושלים

הלילה החליטו ראשי מפלגות הקואליציה כי חקיקת שינוי הוועדה לבחירת שופטים תושלם עד סוף הכנס הנוכחי, לפני חג הפסח, לפי המתווה החדש שהציג רוטמן. חקיקת חוק הנבצרות, חוק המתנות וחוק דרעי 2 תימשך כרגיל, אך חקיקת שאר סעיפי המהפכה המשפטית תדחה למושב הקיץ שאחרי החג.

על פי ראשי המפלגות, השינויים בוועדה לבחירת שופטים תביא "לשינוי היסטורי ומהותי בוועדה", ול"תיקון עוול היסטורי". על פי ההודעה, "לראשונה יבוטל הווטו האוטומטי של השופטים בוועדה לבחירת שופטים, כך שיתאפשר איזון וגיוון בהרכב בית המשפט העליון. נציגי לשכת עורכי הדין יוצאו מהוועדה".

בתגובה להצעת רוטמן, חברת הכנסת טלי גוטליב מהליכוד התרעמה בקבוצת הווטסאפ של הסיעה וכתבה שלא תגיע יותר לדיוני ועדת החוקה בעקבות "הכניעה" של היו"ר. גם באופוזיציה לא אהבו את המתווה החדש, וראש האופוזיציה יאיר לפיד כתב בחשבון הטוויטר שלו: "ההצעה האחרונה של הקואיליציה היא מתווה להשתלטות פוליטית עוינת על מערכת המשפט. זו לא ועדה לבחירת שופטים - זו ועדה לבחירת מקורבים, וזה בדיוק מה שהם תכננו מהיום הראשון".