אחרי דחיית הערר: אלה המכשולים בדרך להעברת חוק הגיוס

אחרי דחיית הערר שהוגש מטעם המחנה הממלכתי, נדמה כי חקיקת מתווה הגיוס מתקדמת. אלא שבדרך לכך יש עוד משוכות רבות, בהן התנגדות יו"ר ועדת חוץ וביטחון, סירוב הרבנים - ועתירות נוספות נגדו. ביום ראשון הקרוב: הדיון הדרמטי על חוק הגיוס בבג"ץ, שיועבר בשידור חי

זמן צפייה: 01:28

הממשלה דחתה היום (שני) את הערר שהוגש מטעם "המחנה הממלכתי" נגד מתווה הגיוס. על פניו, נדמה כי החקיקה מתקדמת, ואיתה גם גיוס בני הישיבות - אלא שבדרך לכך יש עוד מכשולים רבים, בהם ועדת חוץ וביטחון, התנגדות הרבנים ועתירות לבג"ץ.

משנדחה הערר, החוק עובר להצבעה בכנסת, שם ידונו בעוד שבועיים על החלת דין הרציפות על החוק, שכזכור אושר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת - כאשר הח"כים החרדים כבר הודיעו שיצביעו בעד. אז גם יידונו התנגדויות הסיעות השונות לחוק, כאשר במפלגת יש עתיד כבר הודיעו שיגישו התנגדויות. מועד ההצבעה הוא גם תאריך פקיעת הדד-ליין שהציב השר בני גנץ ליציאתו מהממשלה, וייתכן שזו תהיה נקודת היציאה שלו.

אחרי ההצבעה, החוק יעבור לדיון בוועדת חוץ וביטחון - שם המתווה צפוי להיתקל בקשיים בשל התנגדותו של יו"ר הוועדה יולי אדלשטיין. במקביל, החוק יעלה להצבעה בקריאות שנייה ושלישית - וכלל לא בטוח שהחרדים יצביעו בעד. ישנם רבנים שכבר הביעו התנגדות פומבית לחוק, וזה עשוי לשמש פתח מילוט עבור חברי הכנסת.

ח"כ יולי אדלשטיין
ח"כ יולי אדלשטיין | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בתוך כך, ביום ראשון הקרוב שופטי בג"ץ ידונו בעתירה שהוגשה נגד חוק הגיוס - בשידור חי. החלטת השופטים צפויה להשפיע על תהליך החקיקה ועל הסיכויים שיוגשו עתירות נוספות. ניתן להעריך כי הדרך הארוכה שעוד צפויה בדרך לחקיקה תואמת את האינטרס של נתניהו, שמעוניין לקנות זמן ולשמור על יציבות הממשלה.

שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי
שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

כאמור, הממשלה דחתה היום את הערר על חוק הגיוס. במהלך הישיבה, ראש הממשלה אמר כי מתווה הגיוס "מעולה", אך שר הביטחון כינה את עצם הדיון "פוליטיקה על חשבון הגיוס לצה"ל". בהמשך תקף גלנט: "אני לא מתכוון להשתתף בקרקס הפוליטי הזה - אי-אפשר לקבל את הערר הפוליטי כשם שאי אפשר להחיל את דין הרציפות הפוליטית. במקום שהממשלה תקדיש שעות להגעה להסכמה עבור הלוחמים, אנחנו יושבים כאן שעות ומתווכחים עבור המצביעים".