"חיסול רעיון שתי המדינות": העולם הערבי נגד הצהרת ארה"ב

ברשות הפלסטינית תקפו את הצהרת פומפאו: "מחליפה את החוק הבין-לאומי בחוקי הג'ונגל". ירדן: "ההתנחלויות הן הפרה של החוק הבין-לאומי". הג'יהאד האסלאמי: יש להגביר ההתנגדות בגדה המערבית

זמן צפייה: 03:15

העולם הערבי גינה הערב (שני) את הצהרת ארצות הברית לפיה ההתנחלויות בגדה אינן נוגדות את החוק הבין-לאומי. שר החוץ הירדני, איימן א-ספדי, צייץ בעמוד הטוויטר שלו כי "ההתנחלויות הן הפרה של החוק הבין-לאומי וצעד שמחסל את פתרון שתי המדינות ואת הסיכוי לשלום". עוד כתב א-ספדי כי "עמדתה של ירדן, המגנה את ההתנחלויות, היא עמדה יציבה".

בכיר הרשות הפלסטינית סאיב עריקאת הגיב גם הוא להצהרה ואמר כי "ממשל נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הוכיח שוב שהוא מאיים על המערכת הבין-לאומית ומחליף את החוק הבין-לאומי בחוקי הג'ונגל".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

מזוודות הכביסה של אשת רה"מ והמתנות מהטייקונים: עדות ארי הרו

משרד החינוך ביטל את הקייטנות לחנוכה – כמה זה יעלה להורים?

בצל ההכרעות בתיקי רה"מ וסלומון טקה: אבטחה הוצמדה לשי ניצן

איימן א-ספדי, שר החוץ הירדני ומזכיר המדינה מייק פומפאו
איימן א-ספדי, שר החוץ הירדני ומזכיר המדינה מייק פומפאו | צילום: רויטרס

דובר חמאס, פוזי ברהום, התייחס גם לשינוי בעמדת הממשל האמריקני כלפי ההתנחלויות ומסר כי "הצהרותיו של פומפאו הן המשך למדיניות האמריקנית המסייעת לישראל והן ביצוע בפועל של תוכנית השלום של טראמפ". במקביל, הג'יהאד האסלאמי קרא "להסלמת נגד ההתנחלויות בגדה המערבית ובירושלים". עוד טענו בארגון הטרור ש"השתיקה של העולם הערבי לנוכח התוקפנות נגד עזה, מעודדת את הממשל האמריקני להכריז על החלטות עוינות כאלו".

האיחוד האירופי הדויע בתגובה להחלטה כי "עמדת הארגון על ההתנחלויות בשטחים הכבושים היא ברורה ולא השתנתה - כל הפעילות בהתנחלויות אינה חוקית לפי החוק הבין-לאומי, ופוגעות באפשרות לפתרון שתי המדינות ושלום יציב באזור". כמו כן, האיחוד קרא לישראל "להפסיק את כל הפעילויות בהתנחלויות".

בתוך כך, השגרירות האמריקנית בירושלים פרסמה אזהרת מסע לאזרחי ארצות הברית שמבקשים לטייל בעיר, ברצועת עזה ובגדה המערבית. "השגרירות ממליצה לאזרחים האמריקנים לשקול מחדש את הטיול באזור, לשמור על רמת עירנות גבוהה ולנקוט צעדים מתאימים למען ביטחונם", כך לפי לשון ההודעה.

שר החוץ של ארצות הבריתמייק פומפאו, הודיע מוקדם יותר הערב כי הוא מבטל את חוות הדעת המשפטית של משרד החוץ האמריקני, לפיה ההתנחלויות בגדה המערבית אינן הפרה של החוק הבין-לאומי. ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ בירכו על ההחלטה. מנגד, בירדן, ברשות הפלסטינית ובעזה גינו את המהלך. לאחר ההודעה השגרירות האמריקנית בירושלים פרסמה אזהרת מסע לאזרחי ארצות הברית שמבקשים לטייל בעיר, ברצועת עזה ובגדה המערבית.

"אחרי למידה של כל הצדדים בסכסוך, ארצות הברית הופכת את ההחלטה שאומרת שההתנחלויות נוגדות את החוק הבין-לאומי", אמר פומפאו בנאומו."זאת בעיה מורכבת שיכולה להיפתר רק בשיחות בין ישראל ולפלסטינים. הממשל האמריקני מעודד את ישראל והפלסטינים לפתור את הבעיה ולמצוא פתרון שיקדם את הביטחון והשלום בין הצדדים".

"אנחנו מאמינים שמה שעשינו היום זה להכיר במציאות כפי שהיא והגדלנו את הסיכוי למצוא פיתרון דיפלומטי בין ישראל לפלסטין", הסביר שר החוץ האמריקני. "ההודעה שלנו לא באה במטרה לעזור פוליטית לאף אחד". על "עסקת המאה" אמר פומפאו כי "על ישראל קודם להרכיב ממשלה, אנחנו מקווים שהם יצליחו, וכשיגיע הזמן - נפרסם".