תוספת המיליונים לחרדים: בייעוץ המשפטי בודקים אם ההסכם חוקי

בעקבות הסיכום של נתניהו עם יהדות התורה על תוספת של 250 מיליוני שקלים שיינתנו לאברכים כמענק, בייעוץ המשפטי לממשלה פתחו בבדיקת חוקיות המהלך. הכספים שהובטחו יילקחו מעודפי תקציב, אך רק בסוף השנה ניתן יהיה לדעת אם יש עודפים כאלו

זמן צפייה: 06:08

לאחר ההסכם בקואליציה על חלוקת הכספים הקואליציוניים שנחתם הבוקר (שני), בייעוץ המשפטי לממשלה יבדקו האם המהלך בכלל חוקי - בעקבות תלונה שהתקבלה מישראל ביתנו. הבדיקה היא מפני שלא ברור אם הכסף שהובטח מגובה מכיוון כלשהו והאם יילקח מתקציב נוסף - על אף ההבטחות שלא כך הדבר.

במסגרת ההסכם, שנחתם בצהריים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' לבין סיעת יהדות התורה, אברכים יקבלו מענק חד פעמים בשווי עד 2,500 שקלים - מתוך עודפים לא מנוצלים של הכספים הקואליציוניים. בייעוץ המשפטי לממשלה יבדקו את הדברים מול הייעוץ המשפטי של הכנסת ומול משרד האוצר. הכסף אמור לעבור ביוני, אך הוא תלוי בעודפי תקציב שרק בסוף השנה יהיה ניתן לדעת אם הם קיימים בכלל.

גורמים המעורים בפרטים אמרו לחדשות 13 שזה לא יילקח מתקציב נוסף אלא מתוך מה שקיבלו החרדים בכספים הקואליציוניים. עם זאת, מי שמכירים את התהליכים האלה אמרו שזה לא עובד ככה. הסכומים המאושרים ברורים וצריך לדעת מהיכן הם מגיעים. לא בטוח שתהיה התערבות משפטית שתבלום את זה - אך הבדיקה תיעשה.

Whatsapp Image 2023 03 20 At 1
שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

על פי ההערכות, האסטרטגיה של נתניהו לאחרונה היא לנסות ולתקן את הרושם שנוצר שהוא לא שולט בממשלתו. הדבר בא לידי ביטוי במבצע האחרון, כשהוא לא נענה לדרישות של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ולאחר חיסול הבכירים אמר שבכלל לא נפגש איתו.

גם כעת, נתניהו חתם על ההסכם אך דאג להבהיר שלא פרץ את מסגרת התקציב לשם כך. עם זאת, המהלך עלול לעלות לו במחיר פוליטי - הוא היה צריך לתת משהו לאגודת ישראל - ומה שהוא נתן עלול לעצבן את ציבור מצביעיו.

Whatsapp Image 2023 05 22 At 2
אברך חרדי לומד בירושלים | צילום: פלאש 90

מצביעי ליכוד או צעירים אחרים שלומדים במכללות ואוניברסיטאות, לצורך העניין, לא יקבלו 2,500 שקלים במזומן - והאברך כן יקבל. יש בעייתיות חוקית כי נתניהו בונה על עודפי תקציב שעוד לא קיימים, אך גם בעייתיות =ברמה האנושית כי אנשים שואלים את עצמם "למה הם כן ואני לא".

בנימין נתניהו ואיתמר בן גביר
בנימין נתניהו ואיתמר בן גביר | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

במקביל, נתניהו סיכם הערב עם מפלגת עוצמה יהודית על תמיכתה בתקציב המדינה, ולפיו השנה יוקצו 250 מיליון שקלים למשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי לשנת 2024, זאת מתוך עודפי התקציב, ואם לא יהיו כאלה - יגדל הקיצוץ הרוחבי של משרדי הממשלה.

מוקדם יותר נמסר מטעם הליכוד כי הושג הסכם מול סיעת יהדות התורה: "בהתאם להסכם הוחלט כי מסגרת התקציב לא תיפרץ וספר התקציב לא ייפתח. העלות - עד 250 מיליון שקלים. בהתאם לסיכום עם יהדות התורה, אברכים יקבלו מענק חד-פעמי מתחילת השנה עד חודש יוני, שישלים את הפער בתשלום החודשי. במידה ויידרשו השלמות בתקציב, הן יגיעו אך ורק מעודפים לא מנוצלים של הכספים הקואליציוניים של החינוך החרדי".