שינוי בוועדה למינוי שופטים וצמצום כוחם: התנאי של לוין לפשרה

שר המשפטים נוטה להסכים למתווה הפשרה רק בתנאי שהרכב הוועדה למינוי שופטים ישונה. לוין מוכן להחיל את השינוי רק בכנסת הבאה - ובלבד שכוחם של השופטים יצומצם. נתניהו קרא לגנץ: "בוא נדבר, אפשר להגיע להסכמה". גנץ השיב: "לא סומך עליך"

זמן צפייה: 03:10

המגעים לפשרה בעניין המהפכה המשפטית מגיעים לנקודת הכרעה: אחרי שהערב (שלישי) נחשף בחדשות 13 כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הפקיד בידי הנשיא יצחק הרצוג על-ידי פרקליטו, עו"ד מיכאל ראבילו, מכתב התחייבות שבו הוא התחייב לוויתורים, ואחרי ששר המשפטים יריב לוין נפגש עמו מוקדם יותר בנוכחות שרים נוספים, אמרו גורמים בסביבתו של לוין כי הוא הוא נוטה להסכים לפשרה. התנאי: שינוי בהרכב הוועדה למינוי שופטים. בנוסף, הוא מוכן להחיל את השינוי מהכנסת הבאה - ובלבד שכוחם של השופטים יצומצם.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0509232026' autoplay='0' credit='' desc='הצהרת גנץ: "לא סומך על נתניהו"' poster='' kid='1_x0c3ovzp' duration='791']

מוקדם יותר נשא יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ נאום תקיף והתייחס לקריאתו של נתניהו לשוב להידברות. "אני לא סומך על נתניהו, שעושה קודם כל מה שטוב לו ורק אחר כך מה שנכון למדינה", אמר גנץ. "המציאות הוכיחה שאין עם מי לדבר בעת הזו". בליכוד מיהרו לתקוף: "גנץ ממשיך בחרמות ושוב בורח מכל ניסיון להגיע להסכמות. אפס במנהיגות, אפס בממלכתיות". זמן קצר לאחר מכן - גם במחנה הממלכתי השיבו אש: "ב-19:55 - 'שנינו בנימין', ב-20:15- 'אפס במנהיגות'. האמת המצערת היא שלא ברור אם נתניהו רוצה הסכמות. מה שבטוח - בעת הזו הוא לא יכול".

לדברי גנץ, "ישראל נמצאת היום תחת סכנה ברורה ומיידית – וללא ידיים יציבות וחזקות שאוחזות בהגה. השר שאמון על המשטרה מחולל כאוס ומפרק את המשילות. שר החוץ עובד ביחסי ציבור במקום ביחסי חוץ. שר החינוך פוגע ביד ושם, בשם גחמות פוליטיות. שר הביטחון מוותר על צבא העם. שר המשפטים – הכריז מלחמה על מערכת המשפט והדמוקרטיה הישראלית. ובעיקר, בעת הזו אין ראש ממשלה אפקטיבי בישראל – ואיש הישר בעיניו יעשה. מול כל אלו, וביחד עם שותפים רבים, אנחנו מובילים אופוזיציה שנאבקת על המדינה – ברחובות - יחד עם המחאה החשובה ומעוררת ההשראה. בכנסת, וכאן המקום להודות לחברי הכנסת שלנו על לילות לבנים.

"אנחנו נמצאים בתקופה עם אתגרים אדירים. במצב הביטחוני החמור ביותר שהיינו בו מאז מלחמת יום הכיפורים. כשצבא העם – עומד בסכנת פירוק ופגיעה קשה בכשירות. מול כלכלה עולמית משתנה, ויוקר מחיה שמגיע לכל בית בישראל. מול מערכת חינוך שנשחקת עד דק בתקציבים ובערכים, ומקפחת את החינוך הממלכתי.

"אנחנו ניצבים מול איום על הדמוקרטיה שלנו ושיטת המשטר, מול ממשלה שמובלת על ידי קיצוניים שלא רוצים לתקן או לעשות רפורמה. שרוצים שליטה פוליטית לא מרוסנת על מערכת המשפט, ולא רק עליה. גם על התקשורת, גם על מערכת החינוך, גם על המוסדות הכלכליים והמערכת הציבורית. אנחנו נמצאים מול שסע שפוגע בחוסן הישראלי שתמיד היה מקור העוצמה של מדינת ישראל, כמו במלחמת יום הכיפורים שבה הגיבורים שבטנקים, במטוסים ובשטח ניצחו, והצילו את מדינת ישראל במחיר כבד מנשוא. החובה שלנו לעמוד מול ניסיונות הממשלה – אבל גם להעמיד אלטרנטיבה ולעשות כל מאמץ כדי לפתור בעיות היסוד, תוך שמירה על עקרונותינו. כך עשינו, כך נמשיך לעשות.

הרצוג ונתניהו. ארכיון
הרצוג ונתניהו. ארכיון | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

"המטרה שלנו היא לא להגיע למשבר חוקתי שיקרע את העם, אלא לשמור על הדמוקרטיה ולהימנע ממנו אם ניתן. זו האחריות של כל מנהיג, ולצערי נתניהו ושותפיו החליטו לגרור את מדינת ישראל למשבר העמוק בתולדותיה. בימים האחרונים פנה אלי נשיא המדינה שעושה מאמצים כנים למנוע את השבר הגדול, והציג מתווה שלדבריו היה מסוכם עם ראש הממשלה. מלכתחילה אמרתי לנשיא, שאני מתקשה לראות את הקואליציה תומכת במתווה, אבל חובתנו לנסות - באחריות ובזהירות הנדרשת.

"המתווה שהוצג, ועיקריו פורסמו בתקשורת, אינו מתווה החלומות שלנו. היינו נכונים לדון בו כבסיס, בכדי לעצור את ההפיכה המשטרית והפגיעה במדינת ישראל. היינו מוכנים, מתוך הבנה שכשאנחנו נהיה בשלטון, נוביל תהליך רחב יותר שיבצר את שלטון החוק ויעגן את כללי המשחק בהסכמות רחבות. אתמול קיימנו התייעצויות וניתחנו את ההצעה – עד רמת הפסיק. מבלי להיכנס לפרטים אומר – שהעיקרון הראשון היה, שאם נגיע להסכמה – אליה לא הגענו, קודם כל תתוקן עילת הסבירות ויחוקק 'חוק ההגנה', ורק אחריו יעשו תיקונים אחרים.

"לצערי הרב, כפי שהערכנו – אמנם יש המון על מה לדבר, אבל המציאות הוכיחה שאין עם עם מי לדבר בעת הזו. שורפי האסמים, לא הניחו את הלפידים, וממשיכים לשרוף את החברה הישראלית מבפנים גם כשהם יודעים עד כמה כבד המחיר. גם כשהבית עולה בלהבות. איני יודע אם נתניהו הוא שותף של הקיצונים מהאינטרסים האישיים שלו או שבוי שלהם מתוך חולשה. מה שברור הוא שבישראל שולטות ממשלת מיעוט קיצונית. ממשלה שהרוב שלה לא משקף את רוב הציבור. אפילו לא את רוב הציבור שבחר בה. מיעוט קיצוני, שאין לו רוב בעם – החליט לפרק את הערכים הדמוקרטיים של מדינת ישראל. המיעוט הזה מדרדר אותנו לעבר התהום. בעת הזו, המשבר הזה יגיע לפרקו המשפטי".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2309051937' autoplay='0' credit='לע"מ' desc='נתניהו לגנץ: "בוא נדבר, אפשר להגיע להסכמה"' poster='' kid='1_qw985qyc' duration='42']

נתניהו אמר מוקדם יותר: "אני רוצה לפנות לבני גנץ. יש בינינו הרבה מחלוקות, אבל יש בינינו גם הרבה מן המשותף. לשנינו קוראים בנימין. שנינו נלחמנו בשדה הקרב נגד אויב משותף. והיום רוב העם מצפה מאיתנו שנעשה משהו למען מטרה משותפת. הוא רוצה שנגיע להסכמות. אבל כדי להגיע להסכמות צריך לעשות דבר אחד פשוט: לשים בצד את כל התנאים המוקדמים, את כל המכשולים, להיכנס לחדר ולדבר. לכן אני מזמין מחר בבוקר את הצוות שלכם שישב עם הצוות שלנו ונעשה את מה שרוב עם ישראל מצפה לו: נשב ונגיע להסכמות".

השר אופיר אקוניס (הליכוד) אמר הערב: "לח"כ בני גנץ, שמציג עצמו כמנהיג מרכזי שחותר להסכמות, ישנה הזדמנות גדולה כעת להוכיח שהוא מעוניין בהסכמות אמיתיות ומעשיות. לכן, מצופה ממנו להיענות לקריאתו הפומבית של ראש הממשלה ולחזור לשיחות, כדי לגבש הסכמה רחבה, שרבים מאוד בעם - בארץ ובעולם - מצפים לה".