הדרמה בהרצליה, הקרב על חיפה - וראשי הרשויות החדשים

יריב פישר, מועמד יש עתיד בהרצליה, מוביל ב-0.6% על משה פדלון - ראש העיר בעשור האחרון, שזכה לתמיכת גנץ. כעת העיניים נשואות למעטפות הכפולות, שעשויות להכריע את הכף. קרב צמוד גם בחיפה, שם יתקיים סיבוב שני בין יונה יהב לדוד עציוני, ברקע תבוסת קליש-רותם - שהודחה בתום כהונה אחת. וגם: אלה כמה מהמועמדים שייכנסו לראשונה ללשכת ראש העיר

יונה יהב, דוד עציון, משה פדלון, יריב פישר
יונה יהב, משה פדלון, דוד עציון, יריב פישר | צילום: מתוך אתרי האינטרנט של המועמדים

לצד ההכרעות שהושגו בבחירות לרשויות המקומיות, בכ-30 רשויות גם הערב (רביעי) טרם הוכרזו מנצחים - ושני המועמדים המובילים יאלצו להתמודד פעם נוספת בסיבוב שני שיערך ביום ראשון הבא, 10 במרץ.

העיר הגדולה ביותר שבה יערכו בחירות נוספת היא חיפה, בה יתחרו ראש בראש יונה יהב, שכבר עמד בראשות העיר בעבר בין השנים 2003-2018 וזכה אתמול בבחירות ב-36.3% מקולות הבוחרים - ודוד עציוני, שזכה ב-21.9%. ראש העיר הנוכחית עינת קליש-רותם, שזכתה בתפקיד בבחירות 2018, קיבלה 4.5% מהקולות בלבד והודחה אחרי כהונה אחת.

יהב ועציוני הם עורכי דין במקצועם, ופער הגילאים בניהם עומד על 32 שנים. יהב, יליד חיפה שהיה כאמור ראש העיר במשך 15 שנים, כיהן גם כחבר כנסת מטעם מפלגת העבודה בין השנים 1996-1999. עציוני שימש בעבר כסגן ראש העיר חיפה ובתפקידו הציבורי האחרון שימש כמשנה למנכ"ל משרד הבינוי והשיכון תחת השרים זאב אלקין ויצחק גולדקנופף.

הבחירות לרשויות המקומיות
הבחירות לרשויות המקומיות | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

דרמה התרחשה אתמול גם בהרצליה. ראש העיר הנוכחי משה פדלון (71), שזכה לתמיכתו של השר בני גנץ לאורך קמפיין הבחירות, מפגר עם 49.7% מהקולות אחרי מועמד יש עתיד יריב פישר (46) - שזכה ב50.3%. כעת ממתינים בעיר לקולות החיילים, שעשויים להכריע את הכף בקרב הצמוד ולסגור את הפער בין המועמדים, שעומד על 0.6%, שהם כ-254 קולות בלבד.

לאורך קמפיין הבחירות, פדלון תלה תקוות בתמיכת המחנה הממלכתי בו, ובמודעות הבחירות שלו הופיעה תמונתו לצד דמותם של השרים בני גנץ וגדי איזנקוט. אמש קיים פדלון סיור בעירו יחד עם גנץ - שקרא לתושבי הרצליה להצביע לו.

Whatsapp Image 2023 07 28 At 1
ראש העיר הרצליה משה פדלון | צילום: משה שי / פלאש 90

פישר מכהן במועצת העיר הרצליה מטעם יש עתיד משנת 2018 ובשנה שעברה הוא הכריז כי בכוונתו לאתגר את פדלון ולרוץ לראשות העיר. פישר גויס למילואים במהלך מלחמת חרבות ברזל ושירת ביהודה ושומרון. הוא עורר סערה קטנה לאחר שהופיע בחוג בית כשהוא לובש מדי צה"ל, ובעקבות זאת שוחרר משירות.

ראשי ערים חדשים

בחולון התחולל מהפך של ממש, כאשר ראש העיר מוטי ששון (77) הודח מהתפקיד אותו מילא במשך שלושה עשורים, לאחר שזכה 17.8% בלבד מקולות הבוחרים - ובכך הגיע למקום השלישי והמאכזב מבחינתו. מי שיכנס ללשכת ראש העיר במקומו הוא יו"ר האופוזיציה בעיר, שי קינן (43).

קינן נולד בתל אביב, והוא גרוש ואבא לשניים, שוהם ואורי. את שירותו הצבאי עשה בחיל המודיעין והוא בעל תואר ראשון בממשל ודיפלומטיה מאוניברסיטת רייכמן, ותואר שני במדיניות ציבורית מאוניברסיטת תל אביב. כחלק מקמפיין הבחירות שלו, קינן התגאה בכך שכחבר מועצה הוא "הביא לתקצוב של 100 מיליון ש"ח להקמת היציאה הצפונית במחלף חולון מזרח", ובקידום פרויקט השיטור העירוני במהלך כהונתו כסגן ראש העיר.

שי קינן, ראש העיר הנבחר של חולון
שי קינן, ראש העיר הנבחר של חולון | צילום: מתוך אתר האינטרנט של שי קינן

באלעד נרשם מהפך גם כן, לאחר קרב קשה בין מועמד ש"ס יהודה בוטבול, המקורב לח"כ אריה דרעי, ומועמד אגודת ישראל ישראל פרוש (43) - ראש העיר המכהן מאז 2013. דרעי השקיע משאבים רבים כדי להביא למהפך בעיר, והדבר השתלם לאחר שבבחירות אתמול זכה בוטבול ב-55% מקולות הבוחרים, לעומת 44.7% לפרוש.

ראש העיר החדש בוטבול מכהן כחבר במועצת אלעד וסגן ראש העיר מאז שנת 2019. בבחירות 2018 נסגר "דיל" בין ש"ס לסיעת דגל התורה, במסגרתו ש"ס לא הציבה מועמד מטעמה לראשות העיר ותמכה במועמד של דגל התורה יצחק פינדרוס. לאחר שפינדרוס נפסל על ידי בג"ץ, דגל התורה חזרו בהם מההסכם ותמכו בבחירות אתמול במועמדתו של פרוש ולא בזו של בוטבול.

ישראל פרוש, הודח מראשות העיר אלעד
ישראל פרוש, הודח מראשות העיר אלעד | צילום: אהרון קרון, פלאש 90

בטבריה, שסבלה מאז הדחתו של רון קובי מחוסר יציבות פוליטית ועמדה בעין הסערה בעקבות "חוק טבריה" שנפסל במבחן בג"ץ, יכנס ללשכת ראש העיר לראשונה יוסי נבעה (52) - שזכה ב-51.8% מקולות בעלי זכות הבחירה. אביב יצחק בן ה-28 זכה במקום השני עם 24%, בעוד שקובי הגיע למקום השלישי בלבד עם 22.9%.

נבעה נולד וגדל בירושלים, והוא תושב טבריה מאז שנת 1991. את שירותו הצבאי העביר בחיל קשר של פיקוד מרכז והוא בעל תואר ראשון במדע המדינה מאוניברסיטת בר אילן. בעבר כיהן כמנכ"ל עיריית טבריה ולאחר מכן עבד כיועץ אסטרטגי. נבעה נשוי לענת ואב לשניים.

יוסי נבעה, ראש העיר הנבחר של טבריה
יוסי נבעה, ראש העיר הנבחר של טבריה | צילום: מתוך פייסבוק

גם בבית שאן נבחר ראש עיר חדש. נועם ג'ומעה (44) זכה ב-50.2% והדיח את ראש העיר הנוכחי ז'קי לוי (63) - שכיהן בתפקיד במשך 15 שנים לא רצופות. ג'ומעה נולד וגדל בבית שאן, שירת בצה"ל בסיירת גולני והוא בעל תואר ראשון במדע המדינה. את דרכו בפוליטיקה העירונית החל כבר בגיל 22, במסגרת תנועת צעירי הליכוד בבית שאן.

בעקבות ניצחונו של ג'ומעה לא יהיו עוד נציגים של משפחת לוי, שכידוע בלטה לאורך השנים בפוליטיקה הארצית והמקומית, בתפקידים רשמיים. אחותו של ז'קי לוי, אורלי לוי-אבקסיס, לא נבחרה בסוף 2022 בפריימריז של הליכוד ונאלצה לפרוש מהחיים הפוליטיים.