העלמת פתקים, ביזוי תפילין ו"עזרה" למצביעים: אירועים חריגים בקלפיות

עם פתיחת יום הבחירות, מספר תקריות נרשמו עד כה ברחבי הארץ - בהן הנחת פצצת סירחון בקלפי בבית שמש, פתיחת חלק מהקלפיות באיחור, העלמת פתקים בקריית ארבע - ושידול מצביעים ע"י המזכיר להצביע לרשימה מסוימת

פתקי הצבעה בקלפי לקראת בחירות 2022
פתקי הצבעה בקלפי לקראת בחירות 2022 | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בוועדת הבחירות המרכזית דיווחו הבוקר (שלישי) על "אירוע חריג" בבית שמש, כשצעירים נכנסו בלילה לכיתה שבה הייתה אמורה להיות ממוקמת קלפי - והניחו לכאורה פצצת סירחון. כתוצאה מכך נאלצו להעביר את הקלפי לכיתה סמוכה. לא ידוע מי הניח את החומר.

כמו כן, המשטרה עיכבה לחקירה בנתניה תושב העיר, בחשד לפגיעה ברגשות דת לאחר שביצע שימוש לא ראוי בתפילין. חוקרי תחנת המשטרה פתחו בחקירה עם קבלת דיווח על גבר כבן 61 שהגיע לדוכן הנחת תפילין בעיר, הממוקם סמוך לבית ספר שבו קיים קלפי, והצמיד תפילין לאיבר מינו. בתום החקירה יועברו ממצאיה לעיון והחלטת התביעות.

בתגובה לאירוע ביזוי התפילין בידי גבר הלבוש חולצה עם כיתוב של מפלגת מרצ, נמסר מטעם המפלגה: "אנו מתחקרים את האירוע, בינתיים אין איש במערך השטח של מרצ שמזהה את האיש - ואף עלה חשד שמדובר במתחזה. עם סיום התחקיר נגיש תלונה נגדו".

ח"כ מיכל רוזין כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "שיהיה ברור מעל לכל ספק, אני מגנה את ההתנהגות הנלוזה הזו, המנוגדת לתפישת עולמנו. אנו מתחקרים את האירוע. בינתיים אין איש במערך השטח של מרצ שמזהה את האיש, ואף עלה חשד שמדובר במתחזה. עם סיום התחקיר נגיש תלונה כנגדו".

הקלפיות מוכנות
הקלפיות מוכנות

בנוסף, הבוקר בקריית ארבע העלימו לכאורה את כל פתקי האות ב' בקלפי, כך נמסר מלשכת שקד - כשהעניין בטיפול. דיווח נוסף הוא אירוע חריג בקלפי בבית אבות באשדוד, בו מזכיר הקלפי נכנס מאחורי הפרגוד וניסה "לעזור" למצביעים להחליט. נציג הוועדה האזורית של ועדת הבחירות בדרכו לקלפי, והאירוע מוכר ומטופל.

כמו כן, חלק מהקלפיות נפתחו באיחור הבוקר מאחר וצוותי הקלפי עצמם איחרו. עם זאת, קצת באיחור - לבסוף כל הקלפיות נפתחו. במרצ דיווחו הבוקר כי בקלפי שבבית ספר שריד ברחובות, הוסתרו פתקי מרצ על ידי פתקי מחל.

פתקי הצבעה. בחירות 2020
פתקי הצבעה. בחירות 2020 | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הצבעה בקלפי צבאית
הצבעה בקלפי צבאית | צילום: דובר צה''ל

בביתר עילית נרשם מקרה נוסף, ובו מזכיר ששידל מצביעים לכאורה להצביע לרשימה מסויימת. המזכיר זוהה מייד על ידי המזכיר השני, והאירוע טופל מיידית. המזכיר הוחלף וייחסם במערכת העובדים שלא יוכלו לשוב ולעבוד בבחירות הבאות.

בנוסף, ביישוב ירכא המשטרה פתחה בחקירה בעקבות שני אירועים, בהם ייתכן שנלקחה כמות מעטפות משולחן ועדת הקלפי. ככל הנראה, אל המקום נכנסו מספר אנשים - הסתערו על המעטפות, ולקחו אותן. המשטרה חוקרת עוד מקרים של 5 אזרחים שהגיעו להצביע ומצאו ששמם נמחק מהמסמך - ייתכן כי מישהו הצביע בשמם. מאידך יש להסתייג מקביעה זו, מאחר וייתכן שמדובר בטעות של מזכיר הקלפי. האירוע כאמור נמצא בחקירה.