נתניהו לפומפאו: נבחן את ההתמודדות של חברה בבעלות סינית במכרז

רה"מ אמר לשר החוץ האמריקני במהלך ביקורו, כי ישראל תבחן מחדש את ההתמודדות של החברה על המכרז לבניית מתקן ההתפלה הגדול בעולם בפלמחים. זאת, לאחר שפורסם בחדשות 13 על לחץ אמריקני בנושא

זמן צפייה: 02:37

ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר היום (רביעי) לשר החוץ האמריקני מייק פומפאו במהלך ביקור הבזק שלו בישראל, כי ההתמודדות של חברה בבעלות סינית במכרז לבניית מתקן ההתפלה הגדול "שורק 2" הועברה לדיונים מחודשים בוועדה לפיקוח על השקעות זרות, כך אמרו לחדשות 13 פקידים ישראלים בכירים.

אתמול פורסם בחדשות 13 כי בעקבות לחץ אמריקני, ישראל תבחן מחדש השתתפות של חברה בבעלות סינית במכרז להקמת מתקן ההתפלה שבקיבוץ פלמחים. בכירים ישראלים מסרו כי הודעה על כך הועברה בימים האחרונים לגורמים בממשל בארצות הברית, לקראת הגעתו של פומפאו לישראל.

נתניהו ופומפאו נפגשים
נתניהו ופומפאו נפגשים | צילום: קובי גדעון לע''מ

לפני כשבוע פורסם בחדשות 13 כי גורמים בממשלו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ פנו לישראל וביקשו הבהרות לגבי השתתפות של חברה בשליטה סינית במכרז להקמת מתקן ההתפלה, שצפוי להיות הגדול מסוגו בעולם ולספק כ-25% מצריכת המים של ישראל. מדובר במכרז בעלות של יותר מחמישה מיליארד שקלים.

אחת החברות שהגיעה לשלב הסופי של המכרז היא חברת "האצ'יסון" הישראלית, שהיא חברה בת של חברת "האצ'יסון" הסינית שיושבת בהונג קונג. ב-24 במאי צפוי משרד האוצר להכריע מי החברה שתזכה במכרז.

בכירים ישראלים ואמריקנים ציינו כי שגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן, שוחח בשבוע שעבר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וביקש את התערבותו בנושא. בעקבות פנייתו של פרידמן, הורה נתניהו למטה לביטחון לאומי לפעול מול משרד האוצר ולכנס את הוועדה לפיקוח על השקעות זרות, שהוקמה לפני כחצי שנה בעקבות לחצים אמריקנים להגביל את החדירה הסינית למשק הישראלי.

לוגו חברת האצ'יסון
לוגו חברת האצ'יסון | צילום: רויטרס

בכירים ישראלים עידכנו בתחילת השבוע גורמים בממשל האמריקני כי הוועדה תכונס עוד לפני מועד ההכרעה בעניין עסקת מתקן ההתפלה, כדי לבחון מחדש את השתתפות החברה שבבעלות הסינית במכרז. עם זאת ההערכה היא שהוועדה לא תפסול את החברה שבבעלות הסינית מהתמודדות במכרז. ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "דיוני הוועדה חסויים, לכן אנו מנועים מלהתייחס לנושאים הנידונים או שאינם נידונים במסגרתה".