לאחר הסערה: הקבינט יבחן החלטות של הממשלה הקודמת ביחס לרש"פ

בעקבות האיומים שנשמעו בקואליציה ולאחר שנתניהו נפגש עם סמוטריץ', הודיעה לשכת ראש הממשלה כי המל"ל יציג בפני חברי הקבינט את כל ההחלטות שהתקבלו בתקופת ממשלת בנט-לפיד בנוגע לרשות הפלסטינית. מוקדם יותר איים בן גביר על ראש הממשלה: "אם לא תגיד בקולך שהדיווח שגוי - יהיו לכך השלכות". כעת הוא הודיע - עצמה יהודית לא רואה את עצמה כמחויבת לקואליציה בעקבות תנאי האסירים הביטחוניים

זמן צפייה: 01:20

לשכת ראש הממשלה הודיעה הערב (רביעי) כי בתום פגישתו עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', רה"מ בנימין נתניהו הנחה את המועצה לביטחון לאומי להציג בפני שרי הקבינט את כל ההחלטות שהתקבלו בממשלה הקודמת ביחס לרשות הפלסטינית. בהודעת הלשכה נמסר כי מהלך נעשה "במטרה להדק את הפיקוח ולוודא שמדיניות הממשלה הנוכחית מיושמת".

פרסום ההודעה של נתניהו מגיע לאחר סערה שפרצה בקואליציה בעקבות פרסום בגלי צה"ל, אודות החלטת הממשלה להעביר כלי נשק לרשות הפלסטינית. בעקבות הפרסום, סמוטריץ' הביע זעם ובסביבתו הבטיחו לאורך היום שהוא "לא הכיר את המהלך". על פי הערכות בסביבת סמוטריץ', "צעדי חימוש הרשות הפלסטינית, כמו גם הצעדים בבית הנשיא, הם תשלום של נתניהו לגנץ כדי להקים איתו ממשלת שמאל שתחתור להחייאת הסכמי אוסלו".

בתגובה להודעת לשכת רה"מ כעת, הגיבו במפלגת עצמה יהודית: "טוב עשה ראש הממשלה שהבהיר בקולו כי ממשלת הימין לא אישרה ולא תאשר העברת אמל"ח לרשות הפלסטינית תומכת הטרור, וחשוב שראש הממשלה התחייב היום את מה שאמר אמש בקבינט לשר בן גביר, שירכז את ההסכמים שגובשו מול הרש"פ ויציג אותם בקבינט".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מוקדם יותר, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר איים על ראש הממשלה: "אדוני ראש הממשלה, אם לא תתחייב בקולך שהפרסומים אודות העברת אמצעי לחימה למחבלי הרשות הפלסטינית הם שגויים - יהיו לכך השלכות. אם בכוונתך לחתור לממשלת 'אוסלו 2', אנא עדכן את שריך ואת הציבור - ונפעל בהתאם".

הערב, בן גביר כבר איים על נתניהו בעקבות נושא אחר - תנאי האסירים הביטחוניים בבתי הכלא. לאחר שנתניהו דחה את הדיון בנושא, השר לביטחון לאומי הודיע לראש הממשלה כי מפלגת עצמה יהודית לא רואה את עצמה כמחויבת לקואליציה מעתה, ועד להסדרת הנושא.

יו''ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן
יו''ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן | צילום: רויטרס

בעקבות הסערה ואיומי השרים, נתניהו פרסם הודעה שבה אמר: "אין גבול לפייק ניוז, אז הנה העובדות. מאז שקמה הממשלה הזאת, היא לא העבירה אף כלי נשק - אפילו לא אחד - לרשות הפלסטינית".

"מה שכן נעשה זה מימוש החלטה שהתקבלה על ידי שר הביטחון בני גנץ (בממשלת בנט-לפיד) בינואר 2022 להעביר מספר כלי רכב ממוגנים כדי להחליף כלי רכב ממוגנים אחרים שהתיישנו. זה מה שנעשה. לא שריוניות, לא טנקים, לא קלצ'ניקובים, לא שום דבר. אז לפעמים גם הפייק ניוז לא ממוגן, וטוב שאנחנו מנקבים את השקר הזה".

לפי הדיווח של דורון קדוש בגלי צה"ל, שבו צוטטו גורמי ביטחון פלסטיניים, המשלוח כלל לא פחות מ-1,500 כלי נשק. בנוסף, לפי הדיווח, ישראל הציבה לרשות כמה תנאים לשימוש בנשק: הוא יוכל לשמש רק לפעילות נגד טרור ולא נגד עבריינים פליליים; הנשק יהיה מצוי רק בידיהם של חלק ממנגנוני הביטחון (הביטחון הכללי, המודיעין המסכל והמשטרה הפלסטינית). עוד נאמר כי "גורמי ביטחון פלסטינים מסרו שהרשות ביקשה כבר לפני יותר משנה את הנשק והציוד, אך ישראל סירבה. האישור התקבל בעקבות הפסגות בעקבה ובשארם א-שייח, לאחר שיח שנוהל מול מתאם פעולות הממשלה בשטחים. הציוד הועבר בימים האחרונים מבסיסים של ארה"ב בירדן, ועבר דרך מעבר אלנבי באישור ישראלי מלא".

יואב גלנט
שר הביטחון יואב גלנט (ארכיון) | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מטעמו של שר הביטחון יואב גלנט נמסר מוקדם יותר: "בניגוד למצג השווא העולה מהדיווחים השונים, מאז כניסתו של שר הביטחון יואב גלנט לתפקיד לא אושרה העברת נשק או אמצעי לחימה קטלניים לידי הרשות הפלסטינית. כל ניסיון להציג את הדברים באופן אחר הוא שקרי וחוטא לאמת". ממתאם פעולות הממשלה בשטחים נמסר כי "אין כל שחר לפרסומים השונים בנושא. נבהיר כי לא הועברו נשקים לרשות הפלסטינית במהלך השנה האחרונה".

בכירים בממשלה מיהרו להגיב ואמרו כי "לא הועברו נשקים לרשות הפלסטינית. העברת כלי הרכב המשוריינים אושרה בממשלת בנט-לפיד". בכירים בממשלה הקודמת השיבו אש: "זה שקר, אבל בסוף מי מאשר את המעבר של הרכבים? מי פתח להם את השער השבוע? גלנט ונתניהו". מהמחנה הממלכתי נמסר: "ממשלה שבונה תיאוריות קונספירציה מביטחון המדינה ומנהלת אותו בתקשורת - לא ראויה ולא יכולה לשמור על ביטחון אזרחי ישראל".