החלטות הקבינט: הכשרת 9 ישובים, קידום יחידות דיור וחיבור לחשמל

לפי גורם המעורה בפרטי הדיון, השרים החליטו על הכשרה של מספר יישובים קיימים בשטחי יהודה ושומרון, קידום אישור יחידות דיור, וחיבור מאחזים לחשמל ומים. השר בן גביר: "ננקוט ביד קשה ובתקיפות נגד המחבלים, גם צעדים בשטח וגם צעדים מדיניים"

המאחז החדש בשומרון
מאחז בשומרון (ארכיון) | צילום: חדשות 13

אחרי שעות ארוכות הסתיימה הערב (ראשון) ישיבת הקבינט, ולפי גורם המעורה בפרטי הדיון, השרים החליטו על הכשרה של מספר יישובים קיימים בשטחי יהודה ושומרון, קידום אישור יחידות דיור, וחיבור מאחזים לחשמל ומים. בין היישובים שאושרו: אביגיל, עשהאל, שחרית, גבעת ארנון, גבעת הראל וגבעת הרואה, מלאכי השלום, מצפה יהודה, בית חוגלה, ושדה בועז.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר בתום הישיבה: "ננקוט ביד קשה ובתקיפות נגד המחבלים, גם צעדים בשטח וגם צעדים מדיניים. הכשרת היישובים תצטרף לפעילות המשטרה הרחבה במזרח ירושלים, ולעוד שורה של צעדים להרתעה נגד הטרור".

שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' בירך גם הוא לאחר החלטת הקבינט ואמר: "הבטחנו ואנחנו מתחילים היום לקיים. הממשלה החליטה על הסדרת ההתיישבות הצעירה. במשך שעות רבות בשבועות האחרונים ניהלנו סדרת דיונים מורכבת ששיאה בהחלטת הקבינט שהתקבלה הערב".

"קיבלנו היום החלטה משמעותית להתיישבות שלא התקבלה כמותה שנים רבות", הוסיף סמוטריץ', "קיבלנו החלטה על הסדרת תשעה יישובים כישובים חדשים באופן מיידי ועל התנעת מהלך רחב שיכין את המשך הליכי ההסדרה ביחס ליתר ישובי ההתיישבות הצעירה. בנוסף, מת"ע תכונס ויאושרו באופן מיידי כעשרת אלפים יחידות דיור לתכנון ולשיווק שיחדשו את תנופת הבנייה ביהודה ושומרון שהוקפאה תקופה ארוכה בממשלה הקודמת".

עוד אמר שר האוצר: "לצעד הצעדים הביטחוניים הנדרשים במסגרת המאבק בטרור הערבי הרצחני, ממשלת ישראל מעבירה היום מסר ברור לכל אויבינו: אל מול הניסיונות שלכם לפגוע בנו ולהחליש את אחיזתנו בארצנו, אנחנו מעמיקים שורש, בונים ומקימים ישובים. הטרור לא יחליש אותנו. נהפוך הוא, כל אימת שהוא ינסה לפגוע בנו נענה לו בהמשך בנייה ופיתוח בכל מרחבי ארצנו. התחייבנו לפני הבחירות, היום אנחנו מתחילים לקיים".

בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר | צילום: רויטרס

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן מסר בתגובה: "תודה רבה על החלטה היסטורית ודרמטית שמחזירה את הכבוד הלאומי של עם ישראל, תביא בטווח הבינוני והארוך הרתעה אמיתית לטרור ומחזקת את אחיזתנו בארצנו. המחבלים הנפשעים מהרשות הפלסטינית באו לכבות את האור בארץ ישראל, להפחיד אותנו להרחיק אותנו מאדמתנו, החלטת הממשלה להקים ישוב כנגד כל נרצח מחזירה אור גדול כנגד חושך, קידוש השם כנגד חילול השם, וכבוד לאומי כנגד ההשפלה הלאומית שאויבינו הברברים מנסים להנחיל לנו".

"הצעת המחליטים שהוביל איתמר בן גביר, מרימה את הראש לעם ישראל", הוסיף דגן, "כך תמיד נהגה הציונות, כך הוקם מושב משמר השבעה כך הוקם קיבוץ מעלה החמישה, זו דרכה של הציונות מאז ומתמיד, יד אחת אוחזת בחרב ויד אחת במחרשה, זהו ערב היסטורי לעם ישראל, לעמידתו האיתנה ולחוסנה הלאומי של מדינת ישראל. אני מברך את הממשלה ומצפה להשלמת המהלך בהעברת החלטת הממשלה המלאה כבר ביום ראשון הקרוב".

"זהו צעד ראשון בכיוון הנכון, לצד השמחה הגדולה, איננו מוותרים ולרגע איננו שוכחים את הסדרת ההתיישבות הצעירה כולה, לא נסתפק ב 9 ישובים, הסרת מגבלות הבניה באופן מוחלט, ולאפשר תנופת בנייה מלאה וגידול טבעי ביו"ש כראוי לכל אזרח במדינת ישראל".

כינוס הקבינט
כינוס הקבינט (ארכיון) | צילום: קובי גדעון / לע''מ

בפתח ישיבת הממשלה הבוקר אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אני מבקש לבקר כאן הבוקר בחריפות את הקריאות להפרת חוק, למרי אזרחי, לפגיעה מכוונת במשק, ואפילו לשימוש בנשק, מצד מי שמתנגדים למדיניות הממשלה. הממשלה קיבלה את אמון העם בבחירות דמוקרטיות וקיבלה מנדט ברור מאזרחי ישראל. איש כאן אינו יכול לערער זאת. איש אינו מערער גם על הזכות להפגין, אבל אי אפשר ואסור לקרוא לאלימות, לפעול באלימות, לקרוא למרי אזרחי, לכפות שביתה על רבים שאינם רוצים זאת".

"עם כל הביקורת העצומה שהייתה לנו בזמן ההתנתקות נגד ממשלה שעקרה אלפי יהודים מבתיהם, ואפילו מקבריהם, הימין לא נהג כך", טען נתניהו, זאת על אף שהצביע בעד תוכנית ההתנתקות כשהיה שר בממשלתו של אריאל שרון. "לא השבתנו את המדינה, לא קראנו למרי אזרחי, גינינו בתוקף קריאות להשתמטות משירות צבאי וכל קריאה לשימוש בנשק. הדמוקרטיה היא שלטון הרוב ולא שלטון הרובה".

במהלך הישיבה אמר השר למורשת עמיחי אליהו (עוצמה יהודית): "ההסברה הביטחונית והמשפטית שלנו לא טובה". יצחק וסרלאוף, שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, שאל: "איך זה שלא הגבנו על הרקטה בלילה?". שר התרבות והספורט מיקי זוהר הוסיף: "צריך לחלט כספים, לפעול לגירוש משפחות מחבלים בהקדם". ראש הממשלה השיב: "רואה בחומרה את העובדה שלא הקשבת לי בראשית דברי. הכל יעלה בקבינט".

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'
ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: רויטרס

טרם ישיבת הממשלה אמר השר בן גביר כי "במזרח ירושלים משך שנים רבות יש חוסר משילות, אני נחוש בדעתי לעשות מבצע 'חומת מגן 2'". השר הוסיף: "אין הכוונה להיכנס עם טנקים, אין הכוונה לעשות כל מיני פעולות שהן בתחום של הצבא, אבל אני השר לביטחון לאומי ומשטרת ישראל יכולה, צריכה והנחיתי את המשטרה לעשות מבצע חומת מגן 2, בירושלים שזה מבצע משילות".

"להיכנס לבתים, יש לנו 150 יעדים, לעצור אותם, לחפש שם, להרוס בתים בלי לחשוש, לתת דו"חות תנועה, להציב משילות בירושלים וזה מה שהנחיתי את המשטרה.המשטרה התחילה היום במבצע הזה, זה בעצימות נמוכה, זה יגדל יותר ויותר, יש לי גם בקשות לראש הממשלה, אני רוצה להוסיף כוחות, אבל שאף אחד לא ישלה את עצמו - בלי מבצע משילות במזרח ירושלים, כמו אגב בנגב ובגליל, זה יתפוצץ עלינו, זה יתפוצץ על מדינת ישראל".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כזכור, ביום שישי האחרון לאחר הפיגוע הרצחני בירושלים שהביא למותם של צעיר ושני ילדים, בן גביר הורה עם תום הערכת מצב למפכ"ל המשטרה קובי שבתאי להיערך למבצע "חומת מגן 2" במזרח ירושלים כבר ביום ראשון - במטרה "לטפל בקיני הטרור". גורם מדיני בכיר אמר בתגובה לכך: "החלטות על מבצע חומת מגן לא מתקבלות על מדרכה של תחנת אוטובוס".