"לא עושים שום פעולה בלי אישור": המתקפה על הרמטכ"ל בקבינט

במהלך הדיון הלילי ביקרו השרים, בראשם בן גביר, סמוטריץ' ורגב, את התנהלות צה"ל, בדגש על ההחלטה להוציא את הכוחות מח'אן יונס. הרמטכ"ל השיב: "צה"ל לא עושה שום פעולה של הוצאת הכוחות בלי אישור של הדרג המדיני"

זמן צפייה: 01:48

ישיבת הקבינט הלילית נמשכה שעות ארוכות, במהלכה קיבלו השרים סקירה על המגעים לשחרור החטופים, וגם על המאמץ הצבאי כעת ברצועה. הערב (רביעי) פורסם במהדורה המרכזית כי בשלב מסוים במהלך הדיון החלו השרים לבקר בחריפות את התנהלות צה"ל בימים האחרונים - בדגש על ההחלטה להוציא את כוחות צה"ל מח'אן יונס.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושרת התחבורה מירי רגב הם אלה שהובילו את הביקורת נגד הרמטכ"ל הרצי הלוי ונגד צה"ל. הרמטכ"ל שמע את הטענות של השרים בזה אחר זה - ואז השיב בצורה תקיפה ואמר: "צה"ל לא יצא מעזה, אנחנו פועלים בדיוק כפי שהצגנו לקבינט המורחב, המצומצם, לראש הממשלה ולשר הביטחון".

"אני אומר את זה בצורה מאוד ברורה", הוסיף רא"ל הלוי, "כל הפעולות שעשינו עד עכשיו, זה מה שהצגנו בפני הקבינט. צה"ל לא עושה שום פעולה של הוצאת הכוחות בלי אישור של הדרג המדיני. אין שעה של מנוחה בלי תקיפות, בלי כוחות, בלי הרג פעילים". הרמטכ"ל למעשה אמר לשרים - אתם תוקפים אותי אבל ההחלטה היא בכלל שלכם, של הדרג המדיני.

בהמשך הדיון התנהל שיח על הכניסה המתמהמהת לרפיח, והרמטכ"ל אמר: "אני ממליץ שעל עיתוי רפיח לא נדבר. ברגע שהאויב יבין בדיוק מתי ואיך זה קורה זה יעלה במחיר של חיי אדם, יותר מטענים ובתים ממולכדים". יש לציין כי גם בעניין רפיח, השרים יכולים לבוא בטענות לצבא, אך הדרג המדיני הוא זה שמקבל את ההחלטות הללו - והביקורת צריכה להיות מופנית ומכוונת קודם כל לשם.

מטעם דובר צה"ל נמסר בתגובה כי הם אינם מתייחסים לנאמר בדיוני קבינט.

הרמטכ"ל הרצי הלוי
הרמטכ"ל הרצי הלוי | צילום: דובר צה"ל

השרה לשעבר יפעת שאשא ביטון כתבה בחשבון הטוויטר שלה בתגובה לפרסום בחדשות 13: "הקול הוא קול השרים, הידיים ידי ראש הממשלה. אחרי הספין שהוציאו שלשום: "יש תאריך לרפיח" עכשיו הם שבים בשיא העליבות לדפוס של זריקת האחריות על הרמטכ"ל והצבא בטענה: "הצבא מונע את הכניסה לרפיח". הצבא מבצע את מדיניות הממשלה ואת ההחלטות שמתקבלות בקבינט, אך העובדות לא מפריעות להם להתנער מאחריות באופן שיטתי ולהמשיך במסע ההסתה המכוער נגד הרמטכ"ל וכוחות הביטחון. הסתה נגד הצבא היא הסתה נגד החיילים שלנו! במקום להנהיג הם מחפשים שעירים לעזאזל. ממשלה כושלת".