ההחלטה הלילית בקואליציה: שינוי הוועדה לבחירת שופטים - לפני פסח

בסיומו של דיון לילי החליטו ראשי הקואליציה כי השינויים יושלמו בוועדה עד סיום המושב הנוכחי. בנוסף, הודיעו כי חקיקת שאר סעיפי המהפכה המשפטית יידחו למושב הקיץ, אך חקיקת חוק הנבצרות, חוק המתנות וחוק דרעי 2 תימשך כרגיל. "אנו מושיטים יד לכל מי שבאמת חשובה לו אחדות העם והרצון להגיע להסדר מוסכם"

זמן צפייה: 03:13

בתום דיון שערך מספר שעות, ראשי מפלגות הקואליציה החליטו הלילה (שני) כי חקיקת שינוי הוועדה לבחירת שופטים תושלם עד סוף המושב הנוכחי, לפני חג הפסח, לפי המתווה שהוצג. חקיקת חוק הנבצרות, חוק המתנות וחוק דרעי 2 תימשך כרגיל, אך חקיקת שאר סעיפי המהפכה המשפטית תדחה למושב הקיץ שאחרי החג.

על פי ראשי המפלגות, השינויים בוועדה לבחירת שופטים תביא "לשינוי היסטורי ומהותי בוועדה", ול"תיקון עוול היסטורי". על פי ההודעה, "לראשונה יבוטל הווטו האוטומטי של השופטים בוועדה לבחירת שופטים, כך שיתאפשר איזון וגיוון בהרכב בית המשפט העליון. נציגי לשכת עורכי הדין יוצאו מהוועדה".

בנוסף, נמסר ע"י ראשי המפלגות: "אנו קוראים לאופוזיציה לנצל את תקופת הפגרה שנשמכת כחודש, שבה לא ניתן לקיים את הליכי החקיקה בכנסת, על מנת לקיים הידברות אמיתית לצורך הגעה להבנות ביחס לסעיפי החקיקה שיובאו לאישור לאחר הפגרה. אנו מושיטים יד לכל מי שבאמת חשובה לו אחדות העם והרצון להגיע להסדר מוסכם". לבסוף סיכמו: "ראשי הקואליציה מביעים את הערכתם והוקרתם לשר המשפטים ח"כ יריב לוין וליו"ר ועדת החוקה חוק ומשפטת ח״כ שמחה רוטמן על עבודתם המסורה".

Whatsapp Image 2023 01 29 At 2
יריב לוין ושמחה רוטמן בוועדת החוקה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי צייצה בחשבון הטוויטר שלה כי היא מתנגדת לכל מתווה של שינוי בהרכב הוועדה: "השתלטות על הוועדה לבחירת שופטים היא הכנסת צלם להיכל הדמוקרטיה - אסור ליפול בספין הלילי של הליכוד. אין כאן לא "פשרה" ולא "ריכוך". זו הייתה המטרה הראשונית מתחילת הדרך. האבן הראשונה בחומת הדמוקרטיה שהם מנסים להפיל. אסור לעצור את המחאה. אסור לאפשר את ההשתלטות העוינת הזו".

גם חבר הכנסת גדעון סער תקף: "שלושה חודשים של מחאה והממשלה לא למדה דבר. את השבועיים האחרונים של כנס החורף היא מבקשת להקדיש להשלמת חקיקת השתלטות הממשלה על הועדה לבחירת שופטים לצד המשך קידום חוקי שחיתות והשחתה (חוק המתנות, דרעי 2, נבצרות). המענה: העצמת המחאה".

Whatsapp Image 2023 01 29 At 2
יו''ר ועדת החוקה שמחה רוטמן ושר המשפטים יריב לוין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

תגובת מובילי המאבק נגד המהפכה המשפטית על הכרזת הקואליציה: "ממשלת חורבן הבית הכריעה הלילה לקרוע את העם ולבצע השתלטות עוינת על בית המשפט העליון. לא מדובר בריכוך, אלא בהכרזת מלחמה של ממשלת ישראל על אזרחיה ועל הדמוקרטיה הישראלית. החקיקה שהם מנסים להעביר היא הפרק הראשון בהפיכת ישראל לדיקטטורה".

"זהו ניסיון שקוף להרדים את המחאה באמצעות מילים יפות על אחדות העם, כשבפועל, מדובר בישראבלוף שיחסל את הדמוקרטיה ויקרע את העם לגזרים. חובה להתנגד לחקיקה המסוכנת הזאת, ואם היא אכן תקודם, אנו דורשים מראשי האופוזיציה לנתק כל מגע עם ממשלת ישראל, לא לקיים עימה כל הידברות ולהחרים את ההצבעות על החוק. זו ממשלה לא לגיטימית ואסור לשתף איתה פעולה", נמסר.

nהתנועה לאיכות השלטון נמסר: "ניסיון בוטה של ממשלת נתניהו להשתלט על הוועדה לבחירת שופטים ולהפוך את בית המשפט העליון לזרוע פוליטית נוספת של הממשלה. ההפך הגמור מעקרון הפרדת הרשויות. זו פשרה שכולה אחיזת עיניים וזריית חול בעיני הציבור. אם הקואליציה לא תעצור את החקיקה המסוכנת - המחאה נגדה תלך ותגבר ותתעצם. לא תהיה בישראל דיקטטורה. ניאבק על זה בבית המשפט וברחובות - עד שננצח".

הפגנה נגד המהפכה המשפטית ברחוב קפלן. תל אביב, 11 במרץ
הפגנה נגד המהפכה המשפטית ברחוב קפלן. תל אביב, 11 במרץ | צילום: רויטרס

בתוך כך, יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן הציע אמש הצעה "מרוככת" למהפכה המשפטית באופן חד צדדי. לפי ההערכות מטרת המתווה היא לייצר תמונת ניצחון. ההצעה דומה למתווה "השרים לשעבר" שפורסם בחדשות 13 ביום שישי.

על פי הצעתו של רוטמן, בוועדה למינוי שופטים יהיו 3 שופטי בית משפט עליון, 3 שרים, 3 חבר כנסת מהקואליציה ו-2 מהאופוזיציה. עם זאת, הרוב הדרוש למינוי שופטים יהיה 6 - כלומר, רוב לקואליציה. לאחר שני המינויים בית המשפט העליון באוקטובר הקרוב תינתן זכות וטו לשופטים וגם וטו לאופוזיציה - אך רק לאחר המינויים הראשונים. השינוי לא יהיה תקף בערכאות הנמוכות שם ימשיך להיות רוב לקואליציה.

בתגובה להצעת רוטמן, חברת הכנסת טלי גוטליב מהליכוד התרעמה בקבוצת הווטסאפ של הסיעה וכתבה שלא תגיע יותר לדיוני ועדת החוקה בעקבות "הכניעה" של היו"ר. נתניהו צפוי לבחון מחדש את גבולות הגזרה, הוא אמר בימים האחרונים שיש זמן לקבל החלטות עדיין - כלומר אם תהיה עצירה היא לא תהיה השבוע.