בנט: נסיים ישיבה עם תקציב, הורוביץ: לא להגיד הופ לפני שקפצנו

ברקע המחלוקת עם משרד הבריאות, חילוקי הדעות סביב הרפורמה בחקלאות והמסים על משקאות מתוקים, החלו השרים בדיוני התקציב. ליברמן: "אין כאן גזירות אלא ניסיון לשנות דפוסי התנהגות"

זמן צפייה: 02:43

ישיבת הממשלה על התקציב מתקיימת בשעה זו ותעסוק בנושאים רבים שעלו בשבועות האחרונים. בין הנושאים השנויים במחלוקת נכללים תקציב משרד הבריאות, שדורש תוספת של מעל למיליארד שקלים וכן רפורמות שמקדמים באוצר בחקלאות ובמסים.

בתחילת הישיבה הכריז ראש הממשלה נפתלי בנט כי "אני יודע דבר אחד - אנחנו מסיימים את הישיבה עם תקציב". בתגובה, ענה לו שר הבריאות ניצן הורוביץ, "בוא לא נגיד הופ לפני שקפצנו". במטרה למנוע משברים נוספים בעקבות הישיבה אמר בנט: "חובה להתווכח אבל אני מבקש בלי ציוצים, שלא נעלה על עצים שלא ניתן לרדת מהם". שר האוצר אביגדור ליברמן החל בסקירה של עבודת משרד האוצר.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

ישיבת הממשלה נעצרה לכבוד דולגופיאט: "עשית היסטוריה"

איראן הכחישה, בנט: קובע באופן מוחלט שהיא תקפה את הספינה

מעל אלפיים מאומתים חדשים, מבצע החיסון השלישי החל

אביגדור ליברמן, אוצר, טקס חילופים, ישראל ביתנו
שר האוצר אביגדור ליברמן | צילום: דוברות משרד האוצר

"הממשלה הזו קמה ביוני, ועכשיו אנחנו באוגוסט. תוך פרק זמן קצר היינו צריכים להביא תקציב ואנשים עבדו לילות כימים. אני מלווה תקציבי מדינה משנת 96' ואני לא זוכר כזו עבודה עניינית", תיאר ליברמן. "היו דרמות באמצע ואנחנו עוד נכיר אבל בסוף בבוקר יהיה לנו תקציב חדש".

בהמשך עבר ליברמן לנושא המיסים על משקאות ממותקים וכלים חד פעמיים. "היה בתקשורת הרבה פייק ניוז. אין כאן גזירות, אלא ניסיון לשנות דפוסי התנהגות. קודם כל לגבי משקאות ממותקים - ישראלים צורכים הרבה סוכר. בשכבות החלשות נמצאת הצריכה הגבוהה ביותר. אותו הדבר לגבי כלי פלסטיק - הצריכה בישראל היא פי 5".

על החקלאות אמר שר האוצר כי "זה ערך ציוני, היום צעירים לא מצטרפים לחקלאות. בעשור האחרון היו עליות מחירים,  קראתי דו"ח של רשות התחרות - אין פערי תיווך, זה אגדות. לכן, מי שרוצה לשמור על החקלאות, צריך להבין שללא חדשנות וצעירים החקלאות לא תשרוד".

הפגנת חקלאים
הפגנת חקלאים, השבוע

ליברמן מנה את ההטבות שניתנו לחקלאים בהתאם לרפורמה והן השקעה בחדשנות ובמחקר ופיתוח, תמיכה ישירה בחקלאים, הבאת 6,000 פועלים זרים לחקלאות, טיפול בבעיית מחיר המים, ולבסוף, הוסיף כי "למרות שיש כבר דו"ח של רשות התחרות, נמנה שוב צוות שיבדוק את סוגיית פערי התיווך".

במהלך הדיון, עלתה הסוגייה של העסקת עובדים לא ישראלים בתחום הבנייה עליה חלה הסכמה רחבה. שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, אמר כי "זה בלתי נתפס ש-31 חודשים נדרשים כדי לבנות". לדברי אלקין, העסקת עובדים לא ישראלים תשפיע לטובה שכן "ייפתחו משרות נוספות שישראלים כן יהיו מוכנים לעבוד כהן".

השר זאב אלקין
השר זאב אלקין | צילום: יח''צ

השר לשיתוף פעולה אזורי, עיסאווי פריג', תמך בדעתו של אלקין והוסיף "ההחלטה תגרום להרגעת התסיסה ברשות הפלסטינית, תגדיל את היצע העובדים הקיים ואת היקף הפרויקטים".

במהלך ישיבת הממשלה הסבירה הכלכלנית הראשית במשרד האוצר שירה גרינברג כי בשל המגבלות במהלך משבר הקורונה חלה ירידה של 9.5% בהיקף הצריכה הפרטית. יוגב גרדוס, ממלא מקום ראש אגף התקציבים, התייחס ליחס חוב תוצר והסביר: "בשנת 2003 יחס החוב תוצר בישראל הגיע כמעט ל-100%, ב-2019 הגענו כבר ל-60% ובשנת 2020 חזרנו אחורה וקפצנו ל-72.4%, קרוב לנתון של 2009". גרדוס הוסיף: "הוצאות הביטחון מאד גבוהות בישראל וגם הוצאות הריבית. אנחנו בפער של 75 מיליארד שקל. נניח שההוצאה הממשלתית היא 43% (ביטחון, אזרחי וריבית ביחד)..".

ראש הממשלה נפתלי בנט השיב לגרדוס ואמר: "בלי הצבא לא היה לנו היי טק, שהוא הקטר של המשק".

שר הבריאות ניצן הורוביץ התייחס לנתונים ואמר: "הממשלה הקודמת הרחיבה את יחס החוב תוצר מ-60% ל-72% שזה המון וראינו שלא קרה אסון. אפילו חברות דירוג האשראי לא אמרו משהו בנושא". שרת הכלכלה אורנה ברביבאי הוסיפה: " משהו שמונח לפתחנו זה האוכלוסיות עם שיעור השתתפות נמוך במשק. הגברים החרדים והנשים הערביות הם בעלי שיעור השתתפות נמוך ופיריון נמוך. זו הכבדה מאוד רצינית על המשק".

במקביל לדיון, יצאה תנועת "דרכנו" לקמפיין הקורא לאזרחים לשלוח הודעות למייל של שר האוצר "עם הסיפור האישי שלכם ממערכת הבריאות החסרה".  מנכ"ל תנועת דרכנו יאיא פינק אמר: "העברת תקציב זאת לא המטרה, המטרה היא צמצום פערים חברתיים על ידי העברת תקציב חברתי. אנו קוראים לשר האוצר להרחיב בצורה משמעותית את תקציב הבריאות."