הקרב על התקציב: הערכות בקואליציה שההצבעה תעבור למרות האיומים

לאחר האיומים של השר בן גביר והשרים החרדים, גם ח"כ אבי מעוז איים שלא יצביע לתקציב. בעוד חוק ההסדרים כבר עבר בוועדת הכספים, גורמים שונים מנסים לפתוח את הדיון מחדש ולקבל תוספות למיניהן - אך ההערכה היא שהתקציב יעבור

זמן צפייה: 04:02

לקראת ההצבעה על התקציב בכנסת, ולאחר אישורו בוועדת הכספים לקראת קריאה שנייה ושלישית, גורמים שונים המשיכו היום (שישי) לאיים בהחרמת ההצבעה. חבר הכנסת אבי מעוז ממפלגת נעם אמר היום שלא יצביע לתקציב ללא הרשות לזהות יהודית שרצה להקים. גם ח"כים חרדים ביקשו תוספות שונות ואיימו שלא יצביעו.

על אף כל האיומים, ההערכות הן שהתקציב יעבור בסופו של דבר ללא אירועים חריגים. למפלגות הקואליציה אין אופציה חלופית לקואליציה הנוכחית ואין להן אינטרס להפיל את הממשלה. בצמרת משרד האוצר ובסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו טענו כי לא יתקיים דיאלוג בנושא.

שר השיכון יצחק גולדקנופף
שר השיכון יצחק גולדקנופף | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עוד אמרו שם, כי גם ברמה הטכנית אין שום אפשרות לפתוח את חוק ההסדרים או התקציב שוב - מפני שהדבר ידרוש הצבעה מחודשת בוועדה שתיארך זמן רב. ובכל זאת, בקואליציה מתנהל משא ומתן כלשהו עם הגורמים השונים.

גם שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף דרש מהממשלה תוספות שונות. בשלב זה לא ברור מה ניתן יהיה לעשות על מנת לקיים הבטחות שונות בנוגע לתקציב אך ייתכן ומדובר על תוספות שונות שיגיעו דרך ועדת הכספים בהמשך - על אף ההתנגדות באוצר.

Whatsapp Image 2023 04 05 At 1
השר איתמר בן גביר | צילום: אוליבייה פיטוסי, פול

גורם נוסף שממשיך באיומים הוא השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שככל הנראה מעביר מסר לנתניהו שלא שיתף אותו בהערכות מצב ביטחוניות במבצע "מגן וחץ" והשבוע לקראת יום ירושלים. הסוגיה של בן גביר עדיין לא פתורה אך ככל הנראה גם הוא יצביע עם הקואליציה בסופו של דבר.

בתוך כך, מהתנהלות התקציב בחודשים האחרונים ניתן לראות שינוי מהותי באופן בו התנהלה חלוקת הכספים וניהול האירוע. הפן המקצועי של כלכלני משרד האוצר מתגמד לעומת הפוליטיקאים שהחליטו החלטות שונות למרות אזהרות שונות מגורמים כלכליים.

Whatsapp Image 2023 05 14 At 2
סמוטריץ' במסיבת העיתונאים

בעבר אנשי האוצר היו דומיננטיים בדיונים האלה ומנעו דברים ללא היגיון כלכלי, אך הפעם הפקידות המקצועית באוצר לא מצליחה לבלום את התוספות החריגות. הממשלה רצה קדימה, ועדת הכספים אישרה את כל התוספות ואין מה שיעצור את המשך ההגדלה של התקציבים.