הרצוג המריא לאזרבייג'ן, ההידברות מתחדשת: "ניתן להגיע להבנות"

נשיא המדינה המריא עם רעייתו לבאקו, כשברקע יתחדשו שיחות המו"מ על חוקי המהפכה המשפטית. טרם המראתו אמר: "ניתן להגיע להבנות רחבות. אף אחד לא מוכר ערכים או פוגע בעקרונות היסוד של המדינה". בינתיים, נמשכים הקרבות באופוזיציה על נציג הוועדה לבחירת שופטים

זמן צפייה: 01:21

שיחות המשא ומתן על חוקי המהפיכה המשפטית יתחדשו היום (שלישי) בבית הנשיא. הצוותים שמייצגים את הקואליציה והאופוזיציה ייפגשו תחילה לשיחות נפרדות עם אנשי בית הנשיא - ורק לאחר מכן הם צפויים להיפגש כדי לנסות ולהגיע להסכמות על ליבת הרפורמה. בינתיים, נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל המריאו הבוקר לבאקו, בירת אזרבייג'ן.

"במהלך ביקורי באזרבייג'ן יתקיימו שיחות ההידברות תחת חסותי בבית הנשיא, בין הקואליציה לנציגי מפלגות האופוזיציה", מסר הנשיא הרצוג, "אני מבקש לחזור ולהדגיש שבהחלט ניתן להגיע להבנות רחבות. זה מחייב מאמץ, רצון טוב, מנהיגות ואני מציע להתעלם מרעשי הרקע ולחשוב על המטרה האסטרטגית, שהיא בסופו של דבר, טובת מדינת ישראל".

"אף אחד לא מוכר ערכים", הוסיף הרצוג, "אף אחד לא פוגע בעקרונות יסוד, אבל מצד שני טוב ורצוי לדון בגבולות הגזרה ברשויות השונות במדינת ישראל". הנשיא הדגיש: "אנחנו צריכים לזכור שמעבר ליחסי המסחר, ומעבר לקשרים ההיסטוריים, כולל הקהילה היהודית ההיסטורית, אזרבייג'ן היא שכנתה של איראן, שהיא גורם בלתי-יציב באזור שחותר כל הזמן לפעולות נגד מדינת ישראל ונגד הברית המתפתחת של שלום וביטחון באזור, ואני בוודאי אדון בכך".

בינתיים, נמשכים הקרבות באופוזיציה על נציג הוועדה לבחירת שופטים: באופוזיציה יידרשו להגיע להסכמות עם ראשי הקואליציה כשכרגע יש יותר ממועמדת אחת מטעם האופוזיציה להיות חברה בוועדה לבחירת שופטים - קארין אלהרר ואפרת רייטן.

Whatsapp Image 2023 04 04 At 0
נתניהו ולוין בישיבת הממשלה | צילום: אוליבייה פיטוסי, פול

בתוך כך, אמש פורסמו במהדורה המרכזית הקלטות מישיבת סיעת הליכוד, שבהן נשמע ראש הממשלה בנימין נתניהו אומר: "הרפורמה לא מתה, אנחנו עושים מאמץ להגיע להבנות". הדברים אמנם נאמרו בישיבה סגורה, אך יש להעריך שנתניהו ידע שחלק מאמירותיו יודלפו, כפי שקרה בעבר.

בדבריו נתניהו פנה ככל הנראה למספר גורמים: למצביעיו ולחברי הקואליציה הוא ניסה לשדר שהוא מתמודד עם הלחץ הפנימי וממשיך בתוכניות, ולמנהיגי העולם הוא שיגר מסר של הידברות והבנות בין הצדדים. כמו כן, כך נראה, לאופוזיציה הוא אותת ש"יש על מה לדבר" במשא ומתן ושהוא לא ויתר על הרפורמה.

יואב גלנט, בנימין נתניהו ויריב לוין
יואב גלנט, בנימין נתניהו ויריב לוין | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

"אנחנו ממשיכים גם ברפורמה המשפטית", אמר נתניהו לחברי מפלגתו. "זה ברור, אנחנו מנסים למצות את ההידברות, לא כל הדברים יוצאים החוצה כי בתהליכים כאלה אי אפשר למסור הכל. קראתי היום שארבעה שרים בכירים אמרו שהרפורמה מתה. הרפורמה לא מתה, אנחנו עושים מאמץ להגיע להבנות ונראה מה הדבר ייתן".

עם זאת, עיקר הדיון בישיבת הסיעה לא עסק ברפורמה המשפטית, וגם לא בעניינים על סדר היום כמו יוקר המחיה, אלא במחאה נגד הממשלה ובפרט ההפגנות מחוץ לבתיהם של חברי הכנסת והחשש שלהם מפני פגיעה פיזית.

Whatsapp Image 2023 05 25 At 0
המחאה מול בית רה''מ

ח"כ יולי אדלשטיין אמר כי "אני לא פחדן גדול אבל אני לא יודע איך הייתי שורד במצב הזה אם לא הייתי מאובטח. המחאה, האנשים הנורמטיביים והרציניים שהיו מודאגים ממה שקורה, הם יורדים מהרחובות. מי שנשאר זה הגרעין הקשה, אלים, תוקפני - ולא רק מילולית".

מי שעוד מודאג מהמחאה, ואף רמז לתגובה מצדו, הוא חבר הכנסת חנוך מיליביצקי שאמר: "בפעם האחרונה התחילו לדבר על אשתי. בסוף, בסוף, אם מישהו יתקרב אליי וידבר על אשתי, העניבה תרד והחליפה תרד - ויישאר בעל עצבני ירושלמי שמדברים על אשתו".

מפגינים בתל אביב
מפגינים בתל אביב | צילום: רויטרס

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה הפנה אצבע מאשימה והוסיף: "אני חושש שהסיבה שמשטרת ישראל לא נותנת את המענה הראוי היא שהם יודעים שהם לא יקבלו גיבוי כשהם יבקשו להעמיד לדין. מהפרקליטות, מהייעוץ המשפטי לממשלה, מסיבות שלא בטוח שכאן המקום לפרט - אבל כולם מבינים על מה אני מדבר".