ללא זכות וטו ועמדה לא מחייבת: מהפכת היועמ"שים של הקואליציה

בין ההסכמים הקואליציוניים שטומנים בחובם גם הסכמים רבים שלא בכתב בין הסיעות,הקואליציה החדשה מתכננת גם מהפכה חוקית במעמדם של היועצים המשפטיים לממשלה, זאת לצד הפיכתם למשרות אמון של מנכ"לי המשרדים הממשלתיים

זמן צפייה: 02:02

בין ההסכמים הקואליציוניים שטומנים בחובם גם הסכמים רבים שלא בכתב בין סיעות הקואליציה, הערב (שישי) פורסם ב"שישי" עם אילה חסון כי הקואליציה החדשה מתכננת גם מהפכה חוקית במעמדם של היועצים המשפטיים לממשלה ולמעשה לקבוע בחוק שעמדת הייעוץ המשפטי לממשלה לא תהיה מחייבת.

כך למשל, אם היועמ"שית תחשוב שהממשלה עושה פעולה שמנוגדת לחוק - היא תוכל לבטא את עמדתה, אך כעת יהיה מעוגן בחוק כי בניגוד למקובל כיום - לא תהיה לה זכות וטו ועמדתה לא תהיה מחייבת.

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בכנס למשפט בחיפה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בכנס למשפט בחיפה | צילום: שיר תורם, פלאש 90

מדובר באחת מדרישותיו של חבר הכנסת ושר האוצר המיועד בצלאל סמוטריץ' וחלק מהתוכנית המשפטית שהציג לפני הבחירות, שממילא גם המיועד לשר המשפטים יריב לוין מעוניין בה ומתכוון לקדם. זה לא צפוי להיכתב בפירוט בהסכמים, בדומה הרפורמות המשפטיות שכרגע נכתב לגביהם סעיף כללי בלבד.

בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בנוסף לכך, במהפכת היועמ"שים מבקשת הקואליציה גם לקבוע בחוק כי היועצים ימונו במשרות אמון על ידי מנכ"לי המשרדים הממשלתיים - שהם בעצמם ממונים במשרת אמון של השרים עצמם.

בנימין נתניהו ויריב לוין
בנימין נתניהו ויריב לוין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90