אחרי דיון סוער במליאה: חוק הנבצרות אושר בקריאה ראשונה

ברוב של 61 בעד מול 51 מתנגדים, הכנסת העבירה בקריאה ראשונה את הצעת החוק שהגיש יו"ר הקואליציה אופיר כץ, לפיה הסמכות להכרזה על נבצרות של ראש הממשלה תהיה רק של הממשלה או הכנסת ברוב של 90 ח"כים - ותתרחש אך ורק בשל אי מסוגלות פיזית או נפשית

Whatsapp Image 2023 03 06 At 0
מליאת הכנסת (ארכיון) | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה הערב (שני) את הצעת חוק הנבצרות של יו"ר הקואליציה אופיר כ"ץ ברוב של 61 בעד מול 51 נגד. לפי ההצעה, הכנסת או הממשלה יהיו הגופים היחידים שיוכלו להוציא את ראש הממשלה לנבצרות. החוק אף מרחיק וקובע כי לבית המשפט העליון לא תהיה שום אפשרות להחליט על נבצרות לראש הממשלה.

לפי החוק, הסמכות להכרזה על נבצרות ראש הממשלה תהיה רק של הממשלה או הכנסת ברוב של שלושה רבעים ותתרחש אך ורק בשל אי מסוגלות פיזית או נפשית. החוק אושר בבוקר בוועדה המיוחדת לתיקון חוק יסוד הממשלה וכעת עבר במליאה לאחר דיון סוער וקריאות מצד חברי האופוזיציה נגד יו"ר הקואליציה שהעלה את ההצעה.

יו''ר הקואליציה אופיר כץ
יו''ר הקואליציה אופיר כץ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יו"ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין לא נכח בהצבעה בטענה שהתקזז על הצבעתו והיה בהלוויה. בכיר בקואליציה אמר לאחר ההצבעה כי "אדלשטיין החל את צעדיו לעבר השמאל ושכח את הבוחרים ששלחו אותו. מצער לראות שמעדיף חיבוק מהאופוזיציה על נאמנותו למחנה הלאומי".

כ"ץ אמר בנאומו בכנסת לקראת ההצבעה כי "בדמוקרטיה, מי שבחר שנשב על הכסאות האלו הם אזרחי ישראל, רק הם שמו אותנו פה. יש פה איזו קליקה, אליטה, שהם בטוחים שהם נחשבים יותר - אבל בקלפי כל קול שווה. הם רואים שהעם רוצה את נתניהו כראש ממשלה ומנסים להדיח אותו. לא ניתן את זה. אתם צועקים דמוקרטיה? החוק הזה זו הדמוקרטיה".

רה''מ בנימין נתניהו
רה''מ בנימין נתניהו

ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו תקף: "החוק הזה לא צריך להיות חוק נבצרות ראש הממשלה אלא חוק הפראנואידים, חוק הפרנויה. אני לא מצליח להבין את הפרנויה שלכם. פעם אחת לא קרה שהכריזו על נבצרות מעבר לאירוע שבו ראש הממשלה המנוח אריאל שרון נכנס לתרדמת. אני מנסה להבין מה הפרנויה. כשאני מסתכל איך מתנהל ראש הממשלה בחודשיים וחצי האחרונים, בדבר אחד אני בטוח, הוא חייב ללכת הביתה".

התנועה לאיכות השלטון, שהגישה את העתירה להוצאת נתניהו לנבצרות, כתבו בתגובה להצבעה: "שוב אנחנו רואים איך נתניהו משעבד את הכנסת לצרכיו האישיים, ומבזבז את זמנם של חברי הכנסת לטובת חקיקה פרסונלית ומושחתת. חוק הנבצרות הוא חוק מושחת, שכל תכליתו הוא למלט את נתניהו מאימת הדין. דינו של החוק להתבטל, ושל נתניהו לצאת לנבצרות".