סמוטריץ': "לא נהיה חלק מעסקת כניעה"; לפיד: "ניתן רשת ביטחון"

ראש האופוזיציה שב ואמר כי ייתן גיבוי לראש הממשלה במקרה שבן גביר וסמוטריץ' יפרשו מהממשלה בשל הגעה לעסקת חטופים. סמוטריץ' לרה"מ: "לא נהיה חלק מעסקת כניעה. הניצחון המוחלט? זה הכישלון המוחלט"

זמן צפייה: 05:17

ברקע ההתקדמות במגעים לעסקת חטופים, ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר היום (שני) פעם נוספת בפתח ישיבת סיעת יש עתיד כי ייתן לראש הממשלה בנימין נתניהו גיבוי אם יוציא לפועל עסקה לשחרור חטופים. "זה לא נכון שנתניהו צריך לבחור בין עסקת החטופים להמשך הכהונה שלו כראש ממשלה, שיעשה את העסקה", הבהיר לפיד. "אם סמוטריץ' ובן גביר יפרשו - הוא יקבל ממני רשת בטחון".

"זו לא החלטה קלה - אבל הדבר הכי חשוב הוא להחזיר את החטופים הביתה", המשיך, "לעסקת החטופים יש רוב גדול בעם, יש לה רוב גדול פה בכנסת, היא צריכה לקרות. אנחנו חוזרים ומציעים לנתניהו רשת בטחון פוליטית לעשות את העסקה - עכשיו".

עוד אמר: "זו ההזדמנות האחרונה של נתניהו, של הממשלה שלו, לעשות תיקון. אנחנו לא נחלים אם העסקה הזו לא תקרה. החברה הישראלית לא תחלים. הפצעים שלה לא יחלימו. התאריך יישאר תקוע על השבעה באוקטובר".

לסיום הוסיף: "אני ראש האופוזיציה, אני רוצה בחירות, העם רוצה בחירות, הממשלה האיומה הזו גורמת רק נזקים לעם ישראל, אבל יש משהו הרבה יותר חשוב מזה. החטופים צריכים לחזור הביתה. זה פשוט יותר חשוב".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד
ראש האופוזיציה יאיר לפיד | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

מנגד, שר האוצר בצלאל סוטריץ' הביע בפתח ישיבת הציונות הדתית התנגדות לעסקה המתגבשת. "העסקה הזאת היא תבוסה והשפלה של ישראל וניצחון של סינוואר", אמר, "היא תגזור למוות את דינם של 90 חטופים וחטופות שאאינם חלק מהעסקה והיא תביא לאלפי נרצחים שימותו בטבח הבא של סינוואר והחמאס".

בפנייה לנתניהו הוסיף: "אדוני ראש הממשלה, זה לא הניצחון המוחלט. זה הכישלון המוחלט. לא נהיה חלק מעסקה של כניעה לחמאס. עם ישראל, המשפחות השכולות ולוחמי צה״ל דורשים ניצחון. אסור לנו לאכזב אותם. אסור לנו לסכן את המדינה".

השר בצלאל סמוטריץ'
השר בצלאל סמוטריץ' | צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

בישבת סיעת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן ביקר את יציאת הכנסת לפגרה בזמן מלחמה. "יציאה לפגרה של שלושה חודשים בעת הנוכחית היא בלתי נסבלת", אמר ליברמן, "בזמן שחיילי צה"ל בסדיר ובמילואים ממשיכים בלחימה בצפון ובדרום, ילדי הצפון לא יודעים אם הם יפתחו את שנת הלימודים בראשון לנובמבר, וממשלת ישראל פשוט מאפשרת לכנסת לצאת לחופשה. אני קורא ליו"ר הכנסת לבטל אותה לאלתר".

בנוגע לאיחוד אפשרי של מפלגות הימין, הזוכה ל-32 מנדטים לפי סקר חדשות 13 שפורסם אתמול, יו"ר ישראל ביתנו הוסיף: "אין מגעים על מקומות, כולם מדברים עם כולם ויש אווירה טובה. רוצים להביא כמה שיותר מנדטים ולנצח כשיגיעו הבחירות".

בנוסף, בהתייחסות לתוצאות הבחירות הפרלמנטריות בצרפת, ליברמן אמר: "לאור הניצחון של השמאל הרדיקלי בצרפת אני קורא ליהודי צרפת לעזוב את צרפת ולעלות למדינת ישראל. אין זמן. ז'אן-לוק מלנשון, מנהיג המפלגה שקיבלה את מירב הקולות, התפרסם עם לא מעט התבטאויות נגד יהודים ונגד מדינת ישראל. מפלגתו מייצגת נטו אנטישמיות ומבטא עליית מדרגה משמעותית בשנאת ישראל ובאנטישמיות".

ח"כ אביגדור ליברמן בישיבת סיעת ישראל ביתנו
ח"כ אביגדור ליברמן בישיבת סיעת ישראל ביתנו

מוקדם יותר אמר יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני בישיבת הוועדה כי ייתכן שמועד הבחירות קרב, ברקע המתיחות בקואליציה סביב חוק הגיוס והעסקה המתגבשת לשחרור חטופים.

את הדברים אמר גפני, יו"ר דגל התורה, במהלך חילופי דברים עם ח"כ נאור שירי (יש עתיד). לאחר שיו"ר ועדת הכספים אמר "כוחי חלש", חבר הכנסת מיש עתיד השיב: "אם אתה חלש אפשר לפזר את הבניין הזה". בתגובה, גפני השיב: "לשם אנחנו הולכים", כשהוא מתייחס לאפשרות לפיה הקואליציה תתפרק והכנסת תתפזר.

ח"כ שירי ביקש הבהרה ושאל: "הולכים לאן?", וגפני הגיב: "למה שאמרת". לאחר מכן שירי אמר: "זו בשורה לעם ישראל, היית צריך להתחיל בזה".