"מנסה לקבוע עובדות בשטח": הסמכויות טרם עברו וסמוטריץ' מאבד סבלנות

ההסכמים הקואליציוניים שאפשרו ליו"ר הציונות הדתית ושר האוצר שליטה על יחידות חשובות במשרד הביטחון, טרם יושמו לכדי החלטות קונקרטיות. לחדשות 13 נודע כי העברת הסמכויות ממשרד הביטחון לידיו של סמוטריץ' נתקלה בהתנגדות מצד משרד המשפטים שהביע את התנגדותו למהלך

זמן צפייה: 01:22

ההסכמים הקואליציוניים שאפשרו ליו"ר הציונות הדתית ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' שליטה על יחידות חשובות במשרד הביטחון ביניהן המנהל האזרחי, טרם יושמו לכדי החלטות קונקרטיות. כך פורסם הערב (שלישי) לראשונה במהדורה המרכזית של חדשות 13.

לפי מידע שהגיע לידי חדשות 13, שר האוצר החל לאבד את סבלנותו בנושא, ועוד מהרגע שהושבעה הממשלה לפני קצת פחות משבוע - סמוטריץ' מנסה לתאם פגישה עם מתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף רסאן עליאן, וגם עם ראש המנהל האזרחי תא"ל פארס עטילה - שניים מהגורמים הבכירים ביותר בכל הנוגע לשליטה הישראלית ביהודה ושומרון. יצוין כי שתי היחידות הללו צפויות להיות תחת תחום אחריותו של סמוטריץ', כך לפחות לפי ההסכמים הקואליציוניים שהושגו בין הליכוד והציונות הדתית.

נכון לשעה זו, העברת הסמכויות ממשרד הביטחון לידיו של סמוטריץ' מוטלת בספק. בתוך כך, במשרד המשפטים מערימים קשיים על המעבר והביעו את התנגדותם להכפפה של קציני צה"ל לשר במשרד הביטחון' ולא לשר הביטחון בעצמו. כאמור, בימים האחרונים, שר האוצר פנה לקצינים המשרתים במתאם פעולות הממשלה בשטחים ובמנהל האזרחי, ואף ביקש שיעבירו לו מידע על נושאים שמעניינים אותו.

התנחלות בגדה המערבית
העברת הסמכויות לסמוטריץ' מוטלת בספק. בנייה בשטחי יהודה ושומרון | צילום: רויטרס

אותם קצינים נמנעו מלהעביר לסמוטריץ' מידע מאחר והדבר נוגד את הנוהל המקובל בצה"ל, ועל כן, הם ביקשו ממנו להעביר בקשה באופן מסודר דרך לשכת הרמטכ"ל ולשכת שר הביטחון. גורם ממשלתי בכיר המעורה בפרטי הדברים, אמר לחדשות 13 כי "ישנה מעין תחושה שסמוטריץ' מנסה לקבוע עובדות בשטח".

לדברי הגורם, במשרד הביטחון ובמשרד המשפטים מתפתח איזשהו מאבק עם שר האוצר, שכן סמוטריץ' מעוניין לקבל לידיו את הסמכויות במהירות האפשרית - ואילו במשרדים - לא ממהרים "לשחרר" את אותן סמכויות. מלשכת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיבו לממצאי הכתבה שם אמרו כי "לא הייתה פנייה כזו".