גנץ פרש מהממשלה - וקרא לבחירות: "נתניהו מונע ניצחון אמיתי"

כשמונה חודשים לאחר שחבר לקואליציה, ואחרי דחיית הצהרתו אמש בעקבות מבצע שחרור החטופים בנוסייראת, יו"ר המחנה הממלכתי הודיע על פירוק ממשלת האחדות, קרא לקיום בחירות - ותקף: "החלטות אסטרטגיות גורליות נתקלות בהססנות ודחיינות משיקולים פוליטיים". בפנייה לשר הביטחון הוסיף: "אתה מנהיג אמיץ ונחוש - עשה את הדבר הנכון". נתניהו הגיב: "דלתי תישאר פתוחה לכל מפלגה ציונית שמוכנה להיכנס תחת האלונקה"

זמן צפייה: 00:00

לאחר דחייה של יממה בעקבות המבצע ההירואי לחילוץ ארבעת החטופים, יו"ר המחנה הממלכתי וחבר קבינט המלחמה, השר בני גנץ, הודיע הערב (ראשון) על פרישת סיעת המחנה הממלכתי מהקואליציה ועל פירוק ממשלת החירום - כשמונה חודשים לאחר שזו הוקמה בעקבות מתקפת 7 באוקטובר. גנץ ושרי מפלגתו גדי איזנקוט וחילי טרופר כבר חתמו על מכתבי התפטרות מהממשלה.

"חודשים אחרי אסון אוקטובר, המצב במדינה ובחדר קבלת ההחלטות השתנה. נתניהו ושותפיו, הפכו את האחדות לקריאה נרגשת – ללא כיסוי במציאות", תקף גנץ, "החלטות אסטרטגיות גורליות נתקלות בהססנות ודחיינות משיקולים פוליטיים". עוד הוסיף: "נתניהו מונע מאיתנו להתקדם לניצחון אמיתי. לכן אנחנו עוזבים היום את ממשלת החירום בלב כבד, אך בלב שלם".

בהמשך קרא להקדמת הבחירות ולהקמתה של ועדת חקירה ממלכתית: "בסתיו, שנה לאסון, צריך לצאת לבחירות שבסופן תוקם ממשלה שתזכה לאמון העם ותוכל לאתגרים. אני קורא לנתניהו - קבע תאריך בחירות מוסכם. אל תתן לעם שלנו להיקרע".

גנץ מודיע על פרישה מהממשלה
גנץ מודיע על פרישה מהממשלה | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בהמשך פנה ישירות לשר הביטחון יואב גלנט - וקרא לו "לעשות את הדבר הנכון". "אני מבקש לפנות באופן אישי לשר הביטחון - יואב, אנחנו מכירים שנים ארוכות", אמר, "גם כשהיו ביננו מתחים, תמיד כיבדתי אותך והערכתי אותך. במלחמה הזו – למדתי להעריך אותך אף יותר. אתה מנהיג אמיץ ונחוש ומעל לכל – פטריוט. בעת הזו, המנהיגות והאומץ הם לא רק להגיד את מה שנכון – אלא לעשות את מה שנכון".

בתגובה לביקורת שנמתחה עליו בעקבות חבירתו לנתניהו, אמר: "יש כאלו שאומרים שסייענו לנתניהו כשנכנסנו לממשלה – הוא לא העניין – אלא מדינת ישראל. אני יודע, שאומרים שאיני רמאי, שונא וחסר עכבות כמו יריביי. נכון, אבל אני יכול להבטיח לכם דבר אחד – אני מוכן למות בשביל הילדים שלכם".

נתניהו, גלנט וגנץ
נתניהו, גלנט וגנץ | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

עוד אמר גנץ: "ההורים שיושבים בבית יודעים זאת. משפחות החטופים שנכנסו לליבי ולביתי יודעות שאחבק אותן ואהיה בשבילן תמיד - בפחד, בצער, ובעזרת השם, גם בשמחה. אני אומר זאת באופן חד וברור: חבריי ואני תמיד נתייצב כשהמדינה תצטרך אותנו. בכל מחיר פוליטי ובלי פחד ממה שיגידו. סיכנתי את חיי עבור המדינה מול אש מחבלים עשרות פעמים – סיכון פוליטי, לא יהיה מראת חיי, ולא יקבע את דרכי".

דיון קבינט המלחמה
דיון קבינט המלחמה (ארכיון) | צילום: קובי גדעון / לע"מ

בעקבות הצהרתו של גנץ, ראש הממשלה נתניהו מסר: "אזרחי ישראל, נמשיך עד לניצחון והשגת כל מטרות המלחמה, ובראשן שחרור כל חטופינו וחיסול החמאס. דלתי תשאר פתוחה לכל מפלגה ציונית שמוכנה להיכנס תחת האלונקה ולסייע בהבאת הניצחון על אויבינו והבטחת ביטחון אזרחינו".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב להצהרת גנץ: "ההחלטה של גנץ ואיזנקוט לעזוב את ממשלת הכשלון היא חשובה וצודקת. הגיע הזמן להחליף את הממשלה הקיצונית והמופקרת הזו בממשלה שפויה שתוביל להחזרת הביטחון לאזרחי ישראל, להשבת החטופים, לשיקום הכלכלה והמעמד הבינלאומי של ישראל". יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ ביגדור ליברמן, הגיב בקצרה: "מוטב מאוחר מאשר אף פעם, הגיעה העת לקואליציה ציונית".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר פנה לנתניהו בדרישה להצטרף לקבינט המלחמה. "כשר בממשלה, יו״ר מפלגה ושותף בכיר בקואליציה, אני דורש בזאת להצטרף לקבינט זה, ע״מ להיות שותף בקביעת המדיניות הביטחונית של ישראל בצוק העיתים הנוכחי. הגיע זמן קבלת החלטות אמיצות והכרעה", כתב בן גברי במכתבו לרה"מ.

מטעם מטה המשפחות להחזרת החטופים נמסר: "פרישתם של חברי המחנה הממלכתי מממשלת החירום, ופירוק קבינט המלחמה לא צריכים לשנות את המציאות - ״עסקת נתניהו״ עדיין נמצאת על השולחן, ורק היא יכולה להשיב את כל החטופים: החיים לשיקום והנרצחים לקבורה. על ראש הממשלה, חברי הקבינט והממשלה כולה מוטלת האחריות המוסרית והערכית לאשר את העסקה ולהשיב את כל החטופים. מדינת ישראל לא תסלח למנהיגים שיפקירו את החטופים במנהרות חמאס".

השר גדי איזנקוט
השר גדי איזנקוט | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אמש, ראש הממשלה נתניהו קרא לגנץ למנוע את הפרישה הצפויה, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "זו העת לאחדות ולא לפילוג. עלינו להישאר מאוחדים בתוכנו אל מול המשימות הגדולות שעומדות בפנינו. אני קורא לבני גנץ - אל תצא מממשלת החירום". גנץ השיב לאחר מכן: "אני אומר לראש הממשלה ולכלל ההנהגה – גם היום עלינו להביט באחריות על איך נכון ואפשר להמשיך מכאן".

נתניהו מצדו דחה את דרישותיו של גנץ מיד לאחר שהציב אותן, ומלשכתו נמסר באותו הערב: "בזמן שלוחמינו הגיבורים נלחמים להשמיד את גדודי החמאס ברפיח, גנץ בוחר להציב אולטימטום לראש הממשלה במקום להציב אולטימטום לחמאס. התנאים שמציב בני גנץ הם מילים מכובסות שמשמעותן ברורה: סיום המלחמה ותבוסה לישראל, הפקרת רוב החטופים, השארת החמאס על כנו והקמת מדינה פלסטינית. חיילינו לא נפלו לשווא ובוודאי שלא למען החלפת חמאסטן בפת"חסטאן".

יציאתם הצפויה של גנץ ואיזנקוט מקבינט המלחמה מגיעה בעת קריטית, בה נעשים מאמצים לחידוש המגעים לעסקת חטופים ברקע לחץ כבד שמופעל על ישראל מכיוון וושינגטון. בנוסף, המתיחות הגוברת בצפון מגדילה את הסיכויים להתנגשות רחבה יותר בין ישראל וחיזבאללה בטווח הזמן הקרוב.