גנץ: לא יהיה מו"מ אם הרכב הוועדה ישונה; לפיד: "הזהרנו מזה"

אחרי שבקואליציה הוחלט להמשיך לקדם את החוק שישנה את הוועדה למינוי שופטים, יו"ר המחנה הממלכתי נשא דברים בפתח ישיבת סיעתו, ואמר: "קורא למשפטנים הגונים לא להתמודד לעליון אם החקיקה תעבור - אל תסכימו להתמנות כשופטים מטעם הקואליציה"

זמן צפייה: 03:13

אחרי שבקואליציה הוחלט הלילה להמשיך לקדם את החוק שישנה את הוועדה למינוי שופטים, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ נשא דברים היום (שני) בפתח ישיבת סיעתו, ואמר כי לא יהיה משא ומתן על פשרה אם שינוי בחירת השופטים יאושר.

"למה נתניהו מוכן לפרק את הדמוקרטיה בשביל לבחור שני שופטים?", אמר גנץ בפתח דבריו, "זו טקטיקה - החרבת הדמוקרטיה בשיטת הסלאמי כדי להקטין את המחאה הציבורית, הכלכלית והבינלאומית. קודם ניקח את השופטים - אחר כך את כל אדני הדמוקרטיה".

"מה שעל הפרק זו לא פשרה חד צדדית - זו התנתקות חד צדדית מהדמוקרטיה וערכי מדינת ישראל", הוסיף גנץ, "אין כזה דבר פשרה חד צדדית, בפשרה יש צד שמתפשרים איתו. המחנה הממלכתי ואני דוחים את הצעת הקואליציה באופן חד וברור וקוראים לעצור הכל, ולהיכנס להידברות על בסיס מתווה הנשיא. לדון ברפורמה כוללת ולא בהפיכה משטרית בשלבים".

בני גנץ
יו''ר המחנה הממלכתי בני גנץ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עוד הוא אמר: "אני מודיע, שגם אם תופסק החקיקה בפגרה, לא ניכנס לחדר כשהוועדה לבחירת שופטים לא מונחת על שולחן הדיונים. לא יהיה שיח על הסכמות בנפרד, כשבחירת השופטים היא פוליטית וחד צדדית. זה הכל או כלום. האמירה שבחירת שופטים באופן פוליטי תגביר את האמון במערכת המשפט תלושה מהמציאות. שופטים שיבחרו בשליטה פוליטית לא יזכו באמון הציבור".

"אני קורא לכל משפטן הגון להסיר את מועמדותו לתפקיד שופט בעליון אם החקיקה תעבור, ולא להסכים להתמנות כשאות קין פוליטי על מצחו ועל פסיקותיו. לא להסכים להתמנות כשופט מטעם הקואליציה - במקום כשופט של מדינת ישראל. כשנחליף את הממשלה נתקן ונאזן מחדש את השיטה לבחירת השופטים ונשיא בית המשפט העליון".

"מתנות, נבצרות, התגברות, השתלטות על בחירת שופטים ויועמ"שים, השתלטות על מח"ש, השתלטות על ועדת הבחירות, השתלטות על המשטרה, חוק צרפתי, חוק לדרעי, חוק להשתמטות.. לא מאבק ביוקר המחיה ולא משילות. לא איראן, לא רמדאן ולא בית לבן. סדר העדיפויות של הממשלה הזו מסוכן. אנחנו בתהליך של התנתקות חד צדדית בין חלקי העם והתרחקות מסוכנת מהברית שלנו עם ארצות הברית שמבוססת על ערכים משותפים".

"אני מודה שאני מפחד לחשוב מה יהיה ביום הזיכרון הזה ואני קרוב להתחנן בפני נתניהו שיעצור. מה יעמוד לנגד עיני חלק גדול מהמשפחות השכולות בצפירה? האם יהיו משפחות שיגידו לעצמן שהקורבן שלהן לא היה שווה את המחיר? מחאות יגיעו חלילה לבתי הקברות? אחים לנשק יפרדו? מה יהיה על הברית הערכית ביננו? המחשבה על כך מעבירה בי צמרמורת, ומדירה שינה מעיני. את שנת ה-75 נציין באווירת אבל וקרע נוראי. במקום להפוך אויב לאוהב, אנחנו הופכים אוהב לאויב".

"חייבים לעצור את האסון", סיכם גנץ, "אנחנו חייבים את זה לכל אנשי ההיסטוריה הציונית, מימין ומשמאל; דתיים וחילונים, לשורדי השואה הגיבורים שהיו חלק בלתי נפרד מתקומתנו, לחברי המחתרות, לחללי צה"ל ופצועי צה"ל והמשפחות השכולות שאיבדו את היקר מכל עבור המדינה הזו. אנחנו חייבים את זה לילדינו ונכדינו, כדי שיזכו לראות את ישראל גם ב-75 השנים הבאות יהודית, דמוקרטית, חזקה וצודקת. אם לא ננסה – נבגוד במורשתם. עיצרו את מלחמת האחים. אם לא תנסו – העם לא יסלח לכם, ההווה הצפוי לנו יכאב וההיסטוריה לא תשכח. רק בהסכמות רחבות והידברות – עם ישראל כולו ינצח".

דיון בוועדת חוק, חוקה ומשפט
דיון בוועדת חוק, חוקה ומשפט | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ראש האופוזיציה ויו״ר יש עתיד יאיר לפיד בפתח ישיבת הסיעה: "במקום שופטים, יהיו להם שפוטים. זו לא פשרה, זו השתלטות פוליטית עוינת על מערכת המשפט. זה מה שהזהרנו מפניו מהרגע הראשון. ברגע שיעבור השינוי בוועדה למינוי שופטים, אנחנו נעתור נגדו לבג"ץ. הבסיס לעתירה יהיה פשוט: אם החוק הזה עובר, ישראל מפסיקה להיות מדינה דמוקרטית".

"הוועדה לבחירת שופטים היא המוקד של ההפיכה המשטרית שהם מחוללים כאן", הוסיף לפיד, "אם הם שולטים בשופטים, אז אין הפרדת רשויות, ואין בית משפט עצמאי, וישראל היא לא דמוקרטיה. המחנה הליברלי פשוט לא מוכן לחיות במדינה לא דמוקרטית. מאות אלפי פטריוטים ישראלים ימשיכו לצאת לרחובות. אנחנו נמשיך להיאבק פה בכנסת. לא ניתן לזה לקרות".

לבסוף אמר לפיד: "אם הממשלה רוצה לעצור את הרס הכלכלה, את הפגיעה הקשה בבטחון, את ריסוק המעמד הבינלאומי של ישראל, ובעיקר את הקרע בעם - שתעצור באמת. רוצים לדבר? בואו נדבר באמת, ונביא לעם ישראל חוקה המבוססת על מגילת העצמאות שתביא למדינה הכואבת שלנו תיקון אמיתי".

Whatsapp Image 2023 03 13 At 1
ראש האופוזיציה יאיר לפיד בישיבת סיעתו | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

הלילה החליטו ראשי מפלגות הקואליציה כי חקיקת שינוי הוועדה לבחירת שופטים תושלם עד סוף הכנס הנוכחי, לפני חג הפסח, לפי המתווה החדש שהציג רוטמן. חקיקת חוק הנבצרות, חוק המתנות וחוק דרעי 2 תימשך כרגיל, אך חקיקת שאר סעיפי המהפכה המשפטית תדחה למושב הקיץ שאחרי החג.