פתיחת כנס הקיץ: האם הקואליציה תיפול - ומי יעמוד בראש ממשלת המעבר?

יו"ר סיעת הליכוד יריב לוין יצטרך להכריע בימים הקרובים אם להביא להצבעה את החוק לפיזור הכנסת, ואם ההצעה תעבור סביב להניח שזה ייגמר בבחירות. בינתיים רה"מ בנט נפגש עם ראשי מפלגות הקואליציה, מלבד עבאס, לפני חזרת הכנסת מפגרה מחר: "יכולים להצליח"

זמן צפייה: 04:48

כנס קיץ סוער, ואולי אחרון בכנסת הנוכחית, ייפתח מחר (שני), אבל השאלה היא מה יקרה ביום רביעי. יו"ר סיעת הליכוד יריב לוין יצטרך להכריע בימים הקרובים אם להביא להצבעה את החוק לפיזור הכנסת בקריאה טרומית. לכאורה לאופוזיציה יש רוב בגלל החרם של רע"ם שנמשך בינתיים, ואם ההצעה תעבור סביב להניח שזה ייגמר בבחירות.

מצד שני אם הליכוד יביא את החוק להצבעה ולא יהיה לו רוב - זה יהיה כמעט בלתי אפשרי להעלות את החוק הזה במשך החצי שני הקרובה, וכך הקואליציה תקנה לעצמנה לכאורה חסינות, אלא אם נתניהו יגבש רוב בכנסת לממשלה חליפית, מהלך שהסיכוי שלו נמוך ממילא. בליכוד עדיין חוששים שלמרות החרם המוצהר של רע"ם, חברים בסיעה של מנסור עבאס או ברשימה המשותפת יפתיעו, וברגע האחרון יצביעו נגד החוק.

Whatsapp Image 2022 05 02 At 1
רה''מ בנט ושר החוץ לפיד בישיבת הממשלה | צילום: רויטרס

גם רה"מ נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד מגיעים לכנס לא מתואמים מבחינת אינטרסים, כאשר הם מנסים להחזיק את העסק יציב אך חוששים מבחירות - ומהשאלה מי יגיע אליהן כראש ממשלת המעבר. חוק ממשלת החילופים קובע שאם שני חברי כנסת מהגוש של בנט, כלומר ימינה ותקווה חדשה, מצביעים בעד הפלת הממשלה בקריאה שלישית - למחרת בבוקר לפיד יכנס למשרד ראש הממשלה.

לכן, אם יגיעו למסקנה שהסיפור גמור ממילא והולך לקראת בחירות, לפיד צריך לקוות שאל עידית סילמן הפורשת יצטרף חבר כנסת נוסף מהימין שיצביע בעד פיזור הכנסת, למשל ניר אורבך, אביר קארה, איילת שקד או שרן השכל, כדי שיוכל להגיע לבחירות כראש ממשלת מעבר.

את עמיחי שיקלי לא סופרים בעניין הזה, כי הוא לא היה בממשלה עוד לפני ההשבעה. בנט צריך לקוות שרע"ם או אחד מחבריה, כמו מאזן גנאיים למשל, יישברו, כי אם יתמכו בפיזור הכנסת ולא תהיה עוד אצבע מהאגף הימני - זה ישאיר אותו בתפקיד לזמן בלתי מוגבל אם יהיה עוד סחרור של בחירות בישראל.

בועז טופורובסקי
ח''כ בועז טופורובסקי

בתוך כך, רה"מ בנט כינס הערב את ראשי המפלגות וסיעות הקואליציה, מלבד נציגי רע"ם, ובישיבה דנו בפתיחת כנס הקיץ ובחוקים שיעלו במהלך המושב הנוגעים ליוקר המחייה, תקציב המדינה, המאבק בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית ונושאים נוספים. בישיבה סוכם כי המפלגות יפעלו בשיתוף פעולה על מנת לשמור על הממשלה והקואליציה, וכי ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) יכהן כיו"ר הקואליציה בפועל עד למינוי קבוע.

רה"מ בנט מסר: "יש לנו אחריות לאומית ואנו מחויבים להמשיך לקיים את הממשלה הזו. זה יהיה חוסר אחריות לדרדר את מדינת ישראל לבחירות ולכאוס בעת הזו. המשך קיום הממשלה תלוי בכל אחד ואחת מאיתנו ויחד אנחנו יכולים להצליח".