תם שלב ההמלצות: הרצוג יטיל על נתניהו את המנדט להרכבת הממשלה

סבב ההתייעצויות של נשיא המדינה הרצוג עם ראשי הסיעות השונות, שנמשך שלושה ימים, הגיע לסיומו. בסביבת נתניהו יש רצון גדול להשביע את הממשלה החדשה כבר בשבוע הבא. בצד השני, לפיד יערוך בשבוע הבא מפגש עם ראשי מפלגות האופוזיציה

זמן צפייה: 02:55

תם שלב ההמלצות: סבב ההתייעצויות של נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג עם ראשי הסיעות השונות, שנמשך שלושה ימים, הגיע היום (שישי) לסיומו. בתום הסבב, שהתחיל עם תוצאה ידועה מראש, רה"מ המיועד בנימין נתניהו הגיע ל-64 חברי כנסת שהמליצו עליו להרכיב את הממשלה הבאה. זאת, אחרי שיצא אתמול מבית הנשיא אחרון הממליצים שלו, ח"כ אבי מעוז, יו"ר מפלגת נעם.

בצד השני, רה"מ המכהן יאיר לפיד לסיים עם 28 ממליצים בלבד, אלה של מפלגתו וגם של חברי מפלגת העבודה. יתר המפלגות בצד הזה של המפה הפוליטית החליטו שלא להמליץ על אף מועמד לראשות הממשלה. מצידו, רה"מ לפיד זימן את את ראשי מפלגות האופוזיציה לפגישה שתתקיים ביום שלישי הקרוב בכנסת. זאת, בלי רשימת חד"ש-תע"ל שלא הוזמנה לפגישה. מטרת הפגישה כך נמסר, היא לתכנן ולחשוב ביחד איך לנהל את האופוזיציה.

השלב הבא בתהליך יגיע ביום ראשון, אז צפוי הנשיא הרצוג להטיל באופן רשמי את מלאכת הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו. מוקדם יותר היום, הנשיא זימן את נתניהו לפגישה אצלו בה יטיל עליו את המנדט. מרגע שיטיל הנשיא את מלאכת הרכבת הממשלה על נתניהו, יעמדו לרשותו, על פי חוק יסוד הממשלה, 28 ימים להרכיב ממשלה חדשה בישראל. במצב בו תידרש ארכה לתהליך, בסמכות נשיא המדינה להעניק ארכה של עד 14 יום נוספים על פי החוק.

איתמר בן גביר ונציגי עוצמה יהודית בבית הנשיא יצחק הרצוג
איתמר בן גביר ונציגי עוצמה יהודית בבית הנשיא יצחק הרצוג | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נתניהו מבחינתו, רוצה לשוב לבית הנשיא בהקדם האפשרי עם התשובה: "עלה בידי". בסביבתו של נתניהו יש רצון גדול להשביע את הממשלה החדשה כבר בשבוע הבא, בסמוך להשבעת הכנסת שתיערך ביום שלישי.

בטרם יכריז על הקמת הממשלה החדשה, לנתניהו נותרו כמה סוגיות מהות שעליו לפתור. ביניהן, רמת הפירוט של פסגת ההתגברות בהסכמים הקואליציוניים עם הסיעות, כאשר מול הרצון של חלק משותפיו להיות מאוד ספציפיים ולעגן את הכל בכתב, יש את הרצון של נתניהו וסביבתו לסיים את תהליך הרכבת הממשלה כמה שיותר מהר.

בהקשר זה, יצוין כי מ"עוצמה יהודית" נמסר הבוקר: "צוות המשא ומתן של עוצמה יהודית ניהל אמש פגישות עם צוות המשא ומתן של הליכוד. בשעת לילה נפגשו ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו יו"ר הליכוד, עם יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר. המפגש התקיים באווירה טובה וחיובית. גם הבוקר צפויים השניים להיפגש להמשך המשא ומתן".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1011222010' autoplay='0' credit='' desc='ההצעה של הליכוד לסמוטריץ′ במקום האוצר והביטחון: תיק המשפטים | הדיווח של ספי עובדיה ורביב דרוקר' poster='' kid='1_fz5y4g7v' duration='']

מחלוקת עיקרית נוספת היא על תיקי האוצר והביטחון. אמש, במהדורה המרכזית של חדשות 13 נחשפה ההצעה של הליכוד ליו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', כדי להוריד אותו מהדרישה שלו לקבל את אחד משני התיקים הבכירים.

בליכוד מוכנים לשלם הרבה כדי להוריד את סמוטריץ' מהדרישה שלו, והציעו לו תיק תחבורה מורחב או תיק פנים מורחב - ולאחרונה אף הציעו לו את תיק המשפטים, שמבחינת נתניהו זה היה כמעט טאבו להשאיר את התיק הזה בליכוד.

סמוטריץ' סירב לכל ההצעות והתעקש שהוא רוצה את תיק האוצר או את תיק הביטחון. ביממה האחרונה חל שינוי בעמדתו של יו"ר ש"ס אריה דרעי, שתחילה מאוד הסתייג מתיק האוצר וכעת הוא נוטה לקחת אותו, וגורם בכיר בליכוד אמר היום לחדשות 13 כי אם דרעי יתעקש על האוצר וסמוטריץ' יתעקש על הביטחון - נתניהו עשוי למצוא את עצמו בדילמה איפה הוא מוכן להשפיע פחות, מכיוון שהוא יודע שסמוטריץ' מאוד עצמאי ולכן בכל אחד מהמשרדים האלה לנתניהו עשויה להיות פחות השפעה.

אמיר אוחנה במטה הליכוד
יכהן כיו''ר הכנסת? אמיר אוחנה במטה הליכוד ערב הבחירות | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

עוד סוגיה שנתניהו יצטרך להכריע לגביה בקרוב היא תפקיד יו"ר הכנסת, שיכול להיות מושבע עוד לפני הקמת הממשלה. ההשפעה על חלוקת התפקידים בליכוד נתונה לנתניהו אבל גם לאדם הקרוב אליו ביותר - יריב לוין. לתפקיד יו"ר הכנסת יש כמה מועמדים, ביניהם אמיר אוחנה שעשוי לקבל את התפקיד אם לא יקבל את תיק החוץ, וגם יואב קיש, שמקורב מאוד ללוין, ואופיר אקוניס שמקורב לנתניהו.

בין כל השותפות הקואליציוניות סוכם כי בהסכם הקואליציוני ייכתב שמחזירים את המצב לקדמותו - כלומר למצב החקיקתי לפני ממשלת השינוי, וכך יכניסו בסל אחד את כל החקיקות ויתגברו על הצורך לפרט. בעל פה יסוכם בין השותפות שכל הרפורמה המשפטית, אותה לא רוצים לפרט במסמכים, תעבור בין ההשבעה לפגרה.