בפעם הראשונה כשר בממשלה: בן גביר עלה להר הבית

לאחר ששוחח אתמול עם ראש הממשלה נתניהו, השר לביטחון לאומי עלה להר לראשונה מאז השבעתו: "הממשלה שלנו לא תיכנע לאיומי החמאס". שר החוץ של הרשות הפלסטינית גינה: "פרובוקציה חסרת תקדים". דובר חמאס: "פשע של שר פשיסטי". משרד החוץ הירדני: "ישראל תישא באחריות להסלמה"

זמן צפייה: 03:09

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיע הבוקר (שלישי) לירושלים ועלה להר הבית בליווי כוחות משטרה גדולים. זאת, למרות איומי חמאס שהדבר יוביל "לפיצוץ במצב". "הממשלה שלנו לא תיכנע לאיומי החמאס", אמר בן גביר, "הר הבית הוא המקום החשוב ביותר לעם ישראל, ואנחנו שומרים על חופש התנועה למוסלמים ולנוצרים אבל גם יהודים יעלו להר ומי שמאיים צריך לטפל בו ביד ברזל".

משרד החוץ הירדני גינה את ביקורו של בן גביר בהר הבית, ואמר כי ממשלת ישראל נושאת באחריות המלאה להשלכות המסוכנות של הסלמה זו. דובר חמאס חאזם קאסם כינה את הביקור "המשך התוקפנות של הכיבוש הציוני על המקומות הקדושים שלנו ומלחמה על הזהות הערבית שלנו".

"פשע פלישתו של השר הפשיסטי בן גביר למסגד אל אקצא", אמר דובר חמאס, "המשך התוקפנות של הכיבוש הציוני על המקומות הקדושים שלנו ומלחמה על הזהות הערבית שלנו. מסגד אל אקצא היה ויישאר ערבי, אסלאמי ואין לאף כוח או אישיות פשיסטית בכדי לשנות אמת זו. העם הפלסטיני ימשיך להגן על המקומות הקדושים שלו ומסגד אל אקצא וילחם למען טיהורו מטומאת הכיבוש. מערכה זו לא תפסק אלא בניצחון הסופי של עמנו וגירוש הכובש מכל אדמותינו". גם שר החוץ של הרשות הפלסטינית גינה את הביקור וכינה אותו "פרובוקציה חסרת תקדים".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בדרך להר הבית
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בדרך להר הבית

גם במערכת הפוליטית הגיבו לביקור השר, יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי צייצה בחשבון הטוויטר שלה: "אתמול: נראה להם מאיפה משתין הבן גביר. היום: עולה להר כמו גנב בלילה, משחק מחבואים ותרגילי הטעייה. עוצמה יהודית? יותר נכון ממשלת פרובוקציות ילדותית. לכו".

כזכור, אתמול שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ומלשכתו של השר נמסר כי הוא "עומד מאחורי החלטתו". בפגישה נתניהו ביקש מהשר שיתאם את הביקור עם הגורמים הרלוונטיים. העלייה להר התאפשרה בעקבות הערכת מצב שנערכה אתמול עם מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, מפקד מחוז ירושלים דורון תורג'מן וכן עם ראש השב"כ רונן בר. גורמי הביטחון קבעו שאין מניעה שהשר יעלה להר הבית, ובין היתר אתמול נפגש בן גביר עם ראש שב"כ רונן בר, ובשיחה ביניהם נאמר כי אין איום מודיעיני קונקרטי לפגוע בבן גביר בעצם עלייתו, ולכן לא מנעו בשב"כ את העלייה להר.

איתמר בן גביר בהר הבית
איתמר בן גביר בהר הבית

כזכור, ביום ראשון הודיע השר כי בכוונתו לעלות להר הבית כבר "בימים הקרובים" - ולראשונה מאז השבעת הממשלה. בעקבות דבריו שוחח השר עם ראש הממשלה בשעות הערב. לאחר השיחה עם נתניהו, בליכוד הבהירו אמש: "לאחר שהתייעץ עם גורמי ביטחון, ראש הממשלה נתניהו לא ביקש מבן גביר שלא לעלות להר הבית".

מוקדם יותר אתמול התריע ראש האופוזיציה יאיר לפיד כי "אסור שבן גביר יעלה להר הבית. זו התגרות שתוביל לאלימות ותסכן חיי אדם; לקיצוני הראשי בממשלה חשוב להדליק את השיח על הר הבית".

מקורות המקורבים לארגון הטרור חמאס צוטטו ברשת הלבנונית "אל-מיאדין", המזוהה עם חיזבאללה, כי התנועה העבירה מסר לישראל דרך המתווך המצרי ובאמצעות האו"ם, בנוגע לכוונותיו של בן גביר לעלות להר הבית. חמאס הבהירה לישראל כי "לא תעמוד בחיבוק ידיים" נוכח עלייתו להר הבית, וכי "צעד זה יוביל לפיצוץ במצב".

טרם עלייתו של השר, נמסר רשמית מטעם חמאס: "התוכניות והאיומים של השר הפאשיסטי בממשלת ישראל החדשה, איתמר בן גביר, לגבי זיהום והפשיטה על מסגד אל-אקצא – מהווים סימן לקראת הבערת האיזור והם בבחינת הוספה של שמן למדורה. אנחנו מטילים על ישראל את האחריות המלאה. אנחנו קוראים לבני עמנו ולצעירים האמיצים שלנו שיבואו בהמוניהם למסגד אל-אקצא וישהו שם וזאת מתוך מפני פשיטתו של מנהיג המתנחלים, בן גביר".

ח''כ בן גביר מבקר בהר הבית
ח''כ בן גביר מבקר בהר הבית (ארכיון) | צילום: רויטרס

ח"כ צביקה פוגל (עוצמה יהודית) התראיין אתמול בעקבות הדברים לאמיר איבגי ביומן הצהריים של גלי צה"ל, ואמר: "הטרור לא פושט מדים, ומנצל כל רגע וכל הזדמנות לגלות את חולשתנו, ולכן הוא יוצא בהצהרות כאלה. אני מקווה מאוד שמעבר לשינוי הפרסונלי שחל עכשיו במשרד הביטחון ובמשרד לביטחון הפנים גם המדיניות תשתנה, שנפסיק להיגרר ונתחיל ליזום ונראה לחמאס מאיפה משתין בן גביר".

הפעם האחרונה שבה בן גביר עלה להר הבית הייתה אי אז בתחילת חודש אוגסט. לטענתו, הוא עלה להר הבית "כדי לצעוד ולהזכיר שהריבונות בהר היא שלנו". מאז, התחייב השר כמה וכמה פעמים לעלות שוב. יצוין כי בן גביר ספג לא פעם ביקורת על עלייתו להר הבית, הן מצד קבוצות וגורמים בחברה החרדית שמתנגדים לעלייה יהודית להר הבית, עמם ניתן למנות את הרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף שכינה את השר "אהבל". גם כמה מחברי הממשלה היוצאת התבטאו בעבר נגד עלייתו של בן גביר להר הבית.