מתח בקואליציה: "לא רוצים לפרק את הממשלה - אך נתניהו צריך אותנו"

לאחר שבן גביר הודיע כי מפלגתו תמשיך להיעדר מהצבעות בכנסת, גורמים בעוצמה יהודית אמרו לחדשות 13 כי הם אינם מעוניינים בהפלת הממשלה, אך הם מודעים לכך שנתניהו זקוק להצבעותיהם. זאת, לקראת ההצבעה על התקציב בעוד שלושה שבועות

זמן צפייה: 04:29

לאחר אירועי השבוע האחרון, המתח בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לא נרגע. גורמים במפלגת עוצמה יהודית אמרו לחדשות 13 כי "אנחנו לא רוצים להפיל את הממשלה - אבל נתניהו צריך את האצבעות שלנו". זאת, לאחר שבן גביר הודיע כי ימשיכו להחרים את ההצבעות בכנסת.

השניים לא דיברו ביומיים האחרונים והשר אינו משתף פעולה עם גורמים ומקורבים שנשלחים אליו. בן גביר לא צפוי לפרק את הקואליציה, ואין חשש אמיתי לשלמותה נכון לעכשיו, אך כן ברור שיש מתח בין השניים לאחר ההודעה על החרמת ההצבעות ביום רביעי ולאחר שתקף את שר הביטחון יואב גלנט על ההחלטה להחזיר גופות מחבלים.

רה''מ בנימין נתניהו בכנסת
רה''מ בנימין נתניהו בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לבן גביר, כך מתברר, יש טבלה שבה הוא כתב בכל פעם שהיה נושא "ימני" לקדם או הבטחות לציבור שלא קוימו. כעת מבחינתו הצטברו יותר מדי דברים ברשימה והוא רוצה לראות שינוי. ברשימה נכללים עניינים כמו פינוי חאן אל אחמר, שנדחה שוב לאחרונה; המהפכה המשפטית, שמושהית נכון לעכשיו וסוגיות כמו להקשות על שימוש בטלפונים אצל אסירים ביטחוניים. השר מעוניין לראות משהו מהרשימה מתקיים.

נכון לעכשיו הקואליציה מסתדרת בלי עוצמה יהודית כי עם רוב של 58 במליאה הם מצליחים להעביר הצבעות, אך בעוד שלושה שבועות תהיה הצבעה על התקציב - שמחייבת רוב של 61 לפחות. גורמים בעוצמה יהודית אמרו היום לחדשות 13 בעניין זה כי "אנחנו לא רוצים לפרק את הקואליציה - אבל נתניהו צריך את האצבעות שלנו".

פירוק הקואליציה אינו משרת את האינטרסים של בן גביר, בעקבות מצבו הירוד בסקרים האחרונים והיעדר ההישגים בחודשים הראשונים של הממשלה. עם זאת, במצב הקיים אין לו במה להיאחז וייתכן והוא יפנה לצעדים יותר קיצוניים בהמשך.

השר בן גביר בהצהרה
השר בן גביר בהצהרה | צילום: פלאש 90

בתוך כך, בבית הנשיא יתחדש המשא ומתן על המהפכה המשפטית ביום שלישי הקרוב. נכון לעכשיו עדיין אין הסכמות בין הצדדים אך יש לציין כי עד כה נערך סבב ראשוני, הגורמים השונים עברו על כל הנושאים ומיפו עמדותיהם.

החל משבוע הבא הם יעברו לעיקר העניין ויתחילו לדון בנושאים הבוערים. ביש עתיד העבירו דרישה להתחיל עם הוועדה לבחירת שופטים. זאת מכיוון שמדובר בנושא הכי נפיץ. ביש עתיד מעריכים כי אם תהיה הסכמה על דברים קטנים לקואליציה יהיה קל להעביר אותם "על הדרך" וליצור לעצמם הישגים. קולות באופוזיציה סימנו יעד של חודש כדי לראות אם יש התקדמות בשיחות.