בן גביר תוקף: "החלטת בג"ץ היא הפיכה לכל דבר"

השר לביטחון לאומי הגיב להחלטת בג"ץ לפיה הוא לא יוכל להתערב החלטות אופרטיביות במשטרה ואמר בהצהרה כי "בהחלטה של חצי עמוד, השופט עמית ביטל היום את הרשות המבצעת. מבחינתו ראש הממשלה ושרי הממשלה הם עציצים"

זמן צפייה: 01:37

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיב הערב (ראשון) להחלטת בג"ץ שניתנה בעניינו לפיה אסור לו לתת הוראות אופרטיביות למשטרה - במיוחד במחאות נגד הממשלה. השר אמר כי "בהחלטה של חצי עמוד, השופט יצחק עמית ביטל את הרשות המבצעת" והוסיף כי ההחלטה היא "הפיכה לכל דבר".

"היום נפל דבר בישראל", אמר השר, "בהחלטה ללא כל נימוקים, השופט עמית קבע שאני לא אוכל לתת הנחיות למשטרה בעניין ההתפרעויות של האנרכיסטים וחסימות הצירים. בהחלטה של חצי עמוד, הוא ביטל את הרשות המבצעת. ההחלטה לפיה השר יכול רק להתוות מדיניות כללית - בלי שום יכולת אופרטיבית לממש את המדיניות - היא לא רק חסרת תקדים, ההחלטה של השופט עמית היא הפיכה לכל דבר".

בן גביר המשיך לתקוף את ההחלטה ואמר כי "מבחינת השופט עמית וחלק מחבריו, ראש הממשלה ושרי הממשלה הם עציצים. השר יכול להגיד מה הוא חושב שצריך לעשות, אבל הוא לא יכול לבצע שום דבר מזה, ולא יכול לוודא שהמדיניות שלו מבוצעת. אני קבעתי מדיניות שלא יהיו התפרעויות וחסימות צירים מרכזיים - ואני צריך לוודא שהמדיניות שלי מבוצעת".

השופט יצחק עמית, יו''ר ועדת הבחירות המרכזית
השופט יצחק עמית, ארכיון | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

השר ניצל את ההחלטה על מנת להמשיך ולנגח את מערכת המשפט ולקדם את המהפכה המשפטית: "ההחלטה הזו רק מחזקת את הדחיפות של הרפורמה המשפטית, בלי מצמוצים ובלי לעקר אותה מתוכן. אם לא נעביר את הרפורמה הזאת, כל שרי הממשלה באמת יהיו עציצים נטולי השפעה".

Whatsapp Image 2023 03 19 At 2
השר בן גביר והמפכ''ל שבתאי | צילום: פלאש 90

כאמור, בג"ץ קבע מוקדם יותר היום כי לשר בן גביר אסור לתת הוראות אופרטיביות למשטרה - במיוחד במחאות נגד הממשלה. השופט יצחק עמית קבע בהחלטתו: "אין השר רשאי ליתן הנחיות מבצעיות בדבר הדרכים ליישום מדיניותו, אופן השימוש בכוח באירוע כזה או אחר, דרכי השימוש בכוח, האמצעים לפיזור הפגנות, התנאים הנוגעים לזמן, למקום ולאופן עריכת האירוע וכיו"ב".

"על מנת למנוע מחלוקות בעתיד", הוסיף השופט עמית, "הרי שגם 'אזכור' של המדיניות במהלך אירוע מבצעי קונקרטי שעה שזה עודנו מתנהל, עלול להתפרש כהנחיה אופרטיבית. על השר להימנע ממתן הוראות אופרטיביות למשטרה, בין במישרין ובין בעקיפין, והדברים נכונים במיוחד לגבי מחאות והפגנות כנגד השלטון".