בן גביר נגד סמוטריץ': טעות קשה לא לתמוך בהחלפת יו"ר הכנסת

בעקבות העיכוב בהשגת החתימות עוד לפני הקמת הממשלה, בישיבת סיעת עוצמה יהודית קרא יו"ר המפלגה לכל סיעות הקואליציה לתמוך בהחלפת יו"ר הכנסת. "יותר משנה וחצי חכינו לרגעים האלה שאנחנו יכולים למשול, בואו נמשול"

זמן צפייה: 00:22

בן גביר נגד סמוטריץ': בעקבות העיכוב בהשגת החתימות להחלפת יושב ראש הכנסת עוד לפני הקמת הממשלה, בעקבות סירובו של יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' לקדם את המהלך בטרם יושגו הסכמים קואליציוניים, בישיבת סיעת עוצמה יהודית קרא היום (שני) יו"ר המפלגה איתמר בן גביר לכל סיעות הקואליציה לתמוך בהחלפת יו"ר הכנסת.

"הטרור לא מחכה לנו, האלימות לא מחכה לנו, האנרכיסטים פועלים בשטח", אמר בן גביר, "אין זמן, חייבים להתחיל בהליכים להקמת ממשלה. אני מבין שיש סיעות מהקואליציה העתידית שלא רוצות לתמוך בהחלפת יו"ר הכנסת וזו טעות קשה. אני קורא לכל סיעות הקואליציה העתידית להודיע כבר היום על תמיכה בהחלפת יו"ר הכנסת".

"נמשיך לנהל משא ומתן עם הליכוד", הוסיף בן גביר, "נמשיך לדון בסוגיות שחשובות לנו אבל וזה אבל גדול מוכחים להתחיל בתהליך, מוכרחים לנהל את מדינת ישראל וזה מתחיל כאן בכנסת. החלפת יו"ר הכנסת זהו הצעד הראשון והחשוב ואסור לבזבז זמן יקר. יותר משנה וחצי חכינו לרגעים האלה שאנחנו יכולים למשול, בואו נמשול".

בפתח ישיבת הסיעה של ש"ס אמר יו"ר המפלגה אריה דרעי: "אני לא מצליח להבין איך אנחנו עם 64 מנדטים ועדיין לא החלפנו את יו״ר הכנסת. אפילו באופן זמני. אי אפשר להרכיב ועדות כנסת, אי אפשר לקדם כלום. הציבור נתן לנו את המנדט לעשות את זה וכבר שבועיים וחצי לא עושים כלום".

פגישת נתניהו-סמוטריץ' במשכן הכנסת
פגישת נתניהו-סמוטריץ' במשכן הכנסת

אמש נועד סמוטריץ' עם ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו במשך כשלוש שעות - זאת על רקע העובדה שלנתניהו נותרו שבועיים עד לתום המנדט שקיבל מהנשיא יצחק הרצוג להרכיב ממשלה, כמו גם בצל המחלוקת עם סמוטריץ' ורצונו של האחרון להיות "בעל הבית" הכמעט בלעדי ביהודה ושומרון.

נתניהו חושש מהנזקים הבינלאומיים, כמו גם לתדמיתו בעולם, אם יעניק לסמוטריץ' סמכויות רבות, לרבות בשטחי יו"ש. כמו כן, ראש הממשלה המיועד חושש גם מהשלכות ביטחוניות בעקבות ההפרדה בין סמכות לאחריות באיו"ש: הסמכות תהיה אצל סמוטריץ', כך לפחות לפי רצונו, בעוד האחריות על ההשלכות תהיה בידי מערכת הביטחון.

הנחת העבודה היא שהפערים בין השניים יהיו ניתנים לגישור, אם כי זה צפוי לקחת זמן מה. בתום הפגישה נמסר כי היא "התקיימה באווירה טובה וחלה התקדמות בכלל הנושאים. הצדדים ישובו ויפגשו מחר במטרה להקים ממשלת ימין בהקדם האפשרי".