בן גביר נגד ביידן: "אם טראמפ היה נשיא - ארה"ב הייתה מתנהלת אחרת"

השר לביטחון לאומי העניק ריאיון ראשון לתקשורת הזרה מאז שהצטרף לממשלה, ותקף את נשיא ארה"ב ביידן: "עסוק במתן סיוע הומניטרי שהולך לחמאס". עוד חזר על תוכניתו "לעודד את תושבי עזה להגר מרצונם" - זאת, ימים לאחר "כנס ההתיישבות בעזה" ואחרי שדבריהם של דמויות ציבוריות בנושא הגיעו לבית הדין הבינלאומי בהאג. על רה"מ אמר: "הוא בצומת דרכים"

זמן צפייה: 00:35

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נגד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן: בריאיון ל"וול סטריט ג'ורנל" אמש (שבת) אמר בן גביר כי "אם טראמפ היה בשלטון, ההתנהלות של ארה"ב הייתה אחרת", והוסיף כי "ביידן עסוק במתן סיוע הומנטירי ודלק שמגיע לחמאס". בן גביר אמר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו "נמצא בצומת דרכים, והוא צריך לבחור לאיזה כיוון הוא ילך", וחזר והדגיש את תוכניתו "לעודד את תושבי עזה להגר מרצונם למקומות ברחבי העולם". זאת, על אף ההשלכות הבינלאומיות אחרי הביקורת החריפה של בית המשפט הבינלאומי בהאג על אמירות של בכירים בממשלה, וימים לאחר "כנס ההתיישבות בעזה" השנוי במחלוקת שגרר ביקורת רבה בארץ ובעולם.

בריאיון ראשון לתקשורת הזרה מאז הצטרפותו לממשלה, בן גביר הזהיר כי "יתנגד לכל עסקה עם חמאס שתשחרר אלפי אסירים ביטחוניים פלסטינים או תסיים את המלחמה לפני חיסול חמאס", והוסיף כי הוא "מוכן להשתמש בתמיכה שיש לו בקואליציה כדי לערער את שלטונו של רה"מ נתניהו". כמו כן, טען בן גביר בריאיון כי הוא חושש שממשל ביידן פוגע במאמץ המלחמתי של ישראל וכי הנשיא לשעבר טראמפ ייתן יד חופשית יותר לחיסול חמאס - זאת, חרף הסיוע הביטחוני האמריקני שישראל מסתמכת עליו במידה רבה בלחימה בעזה. הוא אמר כי ביידן מתעסק בסיוע הומנטירי "במקום לתת לנו את הגיבוי המלא שלו".

השר לביטחון לאומי חזר והדגיש שתוכניתו היא "לעודד את תושבי עזה להגר מרצונם למקומות אחרים ברחבי העולם", על-ידי הצעת תמריצים כספיים לעזתים, ושמדובר ב"דבר ההומניטרי האמיתי" לעשות. לדבריו, הוא יודע שהפלסטינים יהיו פתוחים לרעיון "בהמשך לדיוניו עם פלסטינים בגדה המערבית וחומר מודיעיני שקיבל בתור שר", שאותו סירב לחלוק. עוד טען בן גביר כי ועידה עולמית תוכל לעזור למצוא מדינות שמוכנות לקלוט פליטים פלסטינים מעזה. כל זאת ועוד, בניגוד לטענותיו של רה"מ נתניהו כי ישראל לא מעוניינת לכבוש את עזה, אלא לשמור על שליטה ביטחונית מלאה ברצועה עד שהיא לא תהווה איום על ישראל.

בנימין נתניהו ואיתמר בן גביר
רה"מ בנימין נתניהו והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

"כשבן גביר פותח את הפה, הוא יוצר תגובה נגדית שמקשה עלינו להילחם במלחמה ולהחזיר את החטופים הביתה", אמר גורם באופוזיציה "לוול סטריט ג'ורנל", והצביע על האופן שבו בריטניה וארה"ב שוקלות כעת להכיר באופן חד-צדדי במדינה פלסטינית - למרות ההתנגדות הישראלית לרעיון. בנוסף, גורם בקואליציה כינה את בן גביר "כאב ראש" לנתניהו אך טען כי השפעתו בפועל מוגבלת.

יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, אמר בתגובה לאמירותיו של בן גביר לעיתון: "מותר שיהיו מחלוקות, גם עם בת בריתנו הגדולה והחשובה ביותר, אך עליהן להתנהל בפורומים הרלוונטים ולא בהתבטאויות חסרות אחריות בתקשורת, שפוגעות ביחסים האסטרטגיים של מדינת ישראל, בביטחון המדינה ובמאמץ המלחמתי בעת הזו. ראש הממשלה צריך לקרוא לסדר את השר, שבמקום לטפל בסוגיות ביטחון הפנים - גורם נזקים אדירים ליחסי החוץ של ישראל".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד אמר: "הראיון שנתן בן גביר לוול סטריט ג'ורנל הוא פגיעה ישירה במעמדה הבינלאומי של ישראל, פגיעה ישירה במאמץ המלחמה, מזיק לבטחון ישראל ובעיקר מוכיח שהוא לא מבין כלום במדיניות חוץ. הייתי קורא לראש הממשלה לרסן אותו, אבל אין לנתניהו שום שליטה על הקיצונים בממשלתו".

כנס ההתיישבות בעזה מלחמת חרבות ברזל
קראו לטרנספר: הקהל בכנס הימין | צילום: חיים גולדברג, פלאש90

בהחלטת בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג בעניין הוצאת צווי ביניים בתביעה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל בטענה שישראל מבצעת "רצח עם" בעזה, בית הדין לא קיבל את דרישת דרום אפריקה להפסקת המלחמה - אך קבע בין היתר כי ישראל צריכה לפעול נגד ההסתה נגד הפלסטינים, ולנקוט בצעדים מידיים כדי לאפשר אספקת שירותים בסיסיים וסיוע הומניטרי לעזה.

כיומיים לאחר מכן, התקיים בבנייני האומה בירושלים "הכנס לניצחון ישראל"  - שמטרתו עידוד התיישבות בחבל עזה ו"הגירה פלסטינית מרצון", בהשתתפות כ-20 שרים וחברי קואליציה, בראשם בן גביר, סמוטריץ' וגולדקנופף. בן גביר הגיב בכנס מהבמה לקהל שקרא טרנספר: "צודקים, יש לעודד 'הגירה מרצון' של הפלסטינים - עד שיילכו", ואמר: "חלק מתיקון הטעות, מההכרה בחטא הקונספציה שהביאה עלינו ה-7.10, זה לחזור חזרה הביתה - לגוש קטיף ולצפון השומרון. זה הבית שלנו, זו התורה, המוסר, הצדק היסטורי וההיגיון - וזה מה שנכון".

כמו כן, כפי שפורסם לראשונה בחדשות 13, בדיון של הקבינט שנערך ימים לאחר פרסום החלטת בית הדין הבינלאומי בהאג והביקורת שהביע על אמירות בכירים בממשלה, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר ש"צריך לקדם פיילוט לעידוד הגירה של מאות אלפי עזתים". לדבריו, "יש עזתים שימכרו כליה בשביל לצאת מעזה - צריך להשתמש בזה".