סערה בדיון על חוק עונש מוות למחבלים: "פופוליזם זול"

בדיון בחוק, המקודם בידי השר בן גביר וחברי מפלגתו, נציגי משפחות החטופים הביעו מחאה: "זה לא הזמן לדון בזה עכשיו כשהחרב על צווארם של היקירים שלנו". גורם מדיני: "זה מטורלל לעסוק בזה כעת". ח"כ אלמוג כהן צעק על המשפחות: "אם אתם רוצים שנקשיב לכם תדברו, אין לכם מנדט על הכאב". יו"ר הקואליציה הודיע: הצעת החוק לא תעלה להצבעה במליאה לפני דיון בקבינט

זמן צפייה: 06:51

הוועדה לביטחון לאומי של הכנסת מקיימת היום (שני) דיון בהצעת החוק המבקשת להחיל עונש מוות על מחבלים, אותה מקדם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. במהלך הדיון, נציגי משפחות החטופים שהשתתפו הביעו התנגדות לחוק וחשש מהשלכותיו. גיל דיקמן, שבת דודתו נחטפה לעזה, פנה לבן גביר בדמעות בפתח הדיון ואמר: "אני מתחנן שתעצור, התחננתי שלא תעשה הון עלינו ועל הסבל שלנו עכשיו. את מה שאפשר לעשות אפשר לעשות גם בשקט וגם ביום שאחרי".

"אני מבקש מכם להימנע עכשיו מדיבורים על גרדום ועל עונש מוות, לא כשחיי יקירנו על הכף ולא שהחרב על הצוואר שלהם", הוסיף דיקמן, "אתם כנראה לא מבינים מה שזה עושה לנו. הצטרפתי בבת אחת למשפחות השכולות ולמשפחות החטופים, אנחנו מנסים להסביר לכל העולם שיש כאן מלחמה בין חיים לבין מוות - ואני מאמין שאת החיים עוד אפשר להציל". בסוף דבריו, בן גביר קם וחיבק את דיקמן, כשברקע נשמעו קריאות: "אל תחבק אותו". בהמשך הדיון, חבר מפלגתו של בן גביר, ח"כ אלמוג כהן, צעק לעבר משפחות החטופים: "אם אתם רוצים שנקשיב לכם תדברו, אין לכם מנדט על הכאב. גם אנחנו קברנו חברים".

במקביל לדיון בכנסת היה אמור להתקיים דיון הכנה לקבינט במטה לביטחון לאומי, כפי שפורסם בחדשות 13 בסוף השבוע. החשש שהוצג בפני הדרג המדיני הוא שקידום החוק בעת הזו יוביל לפגיעה בחטופים. גורם מדיני התייחס לקיום הדיון ואמר: "זה מטורלל לעסוק בזה כעת". שר החינוך יואב קיש ביקר גם הוא את הבחירה לקיים את הדיון וכתב בפוסט שפרסם: "חוק עונש מוות למחבלים לא יעבור עכשיו. התמונות היום מהכנסת הן מיותרות, פוגעות במאמץ המלחמתי ובעיקר פוגעות במשפחות החטופים".

נציג משפחות החטופים גיל דיקמן בדיון
נציג משפחות החטופים גיל דיקמן בדיון | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף את ח"F אלמוג כהן, לאחר שזה צעק על משפחות החטופים, וכתב: "משפחות החטופים זועקות את כאבן ואת כאבה של מדינה שלמה. אין גבול לאטימות ולחוסר הבושה של חברי קואליציית המחדל שמטיפים מוסר למשפחות. מה שעשה היום אלמוג כהן יזכר לדיראון עולם. הוא צריך להתבייש בעצמו". כהן הגיב ללפיד: "יאיר, ידוע לך מה היה חלקי באותה שבת שחורה. קברתי כמעט 50 חברים שהיו מוטלים לידי מעל 24 שעות. חבל שפוליטיקאי כמוך, שמעבר לכך שאינו יודע איך מחזיקים נשק - מנסה לנצל בציניות את המצב ע"מ לנסות להוציא רווח פוליטי".

לאחר מכן ובעקבות הסערה, יו"ר הקואליציה אופיר כץ הודיע: "הצעת חוק עונש מוות למחבלים לא תעלה להצבעה במליאה לפני דיון ואישור בקבינט הבטחוני".

נציג משפחות החטופים גיל דיקמן בדיון
נציג משפחות החטופים גיל דיקמן בדיון | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
בן גביר מחבק את דיקמן
בן גביר מחבק את דיקמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ירדן גונן, נציגה נוספת של משפחות החטופים שהשתתפה גם היא בדיון, אמרה לח"כ לימור סון הר-מלך שהגישה את הצעת החוק: "אל תשימי את הדם של אחותי על הידיים שלך אחרי שאמרת לי שהחיים שלה חשובים יותר". עוד הוסיפה: "למה אתם נותנים להם כלי כזה לידיים, לתלות את האהובים שלנו בתוך עזה ולעשות מזה מופע ראווה? עכשיו אנחנו מתעסקים בעונש מוות למחבלים כשיש לנו עוד אנשים חיים בפנים, איך אתם מרשים לעצמכם לסכן את החיים שלהם בצורה כזאת".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2311201126' autoplay='0' credit='' desc='בן גביר מחבק את נציג משפחות החטופים בדיון' poster='' kid='1_tlc9dmtj' duration='16']

צעדת משפחות החטופים לירושלים חרבות ברזל
צעדת משפחות החטופים | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

מטה משפחות החטופים כתבו בהודעה שפורסמה בזמן הדיון בוועדה: "עונש המוות הוא נושא רגיש שצריך להיות נדון תחילה בדיונים סגורים בפורומים מקצועיים. ממילא, הטלת עונש מוות אפשרית גם כיום ואינה מצריכה תיקוני חקיקה".

"בנסיבות אלה, לדיון היום לא יכולות להיות השלכות מעשיות", נכתב בהמשך ההודעה, "קיומו בעיתוי הזה מסכן את חיי יקירינו מעבר לסיכון הקיים ממילא וזאת מבלי שהדבר מקדם תכלית ציבורית כלשהי. לכן ההחלטה לקיימו אינה עניינית. הבאנו את עמדתנו בפני יו"ר הוועדה אך הדבר לא הביא לביטול הדיון".