הוויכוח על חוק בן גביר: השר המיועד מתעקש שהמפכ"ל יהיה כפוף לו

בייעוץ המשפטי של הכנסת ושל הממשלה מתנגדים, וחושבים שצריך להשאיר את המצב כך שהמפכ"ל הוא גורם עצמאי, אך מסתמן שהעמדה הזו לא תתקבל. על הורדת סעיף המדיניות בנוגע להעמדה לדין יש כבר הסכמה - וגם על כך שבן גביר יוכל להתוות מדיניות בכל מה שקשור לחקירות, אחרי שהוא לכל הפחות שמע את עמדת היועמ"שית והמפכ"ל

זמן צפייה: 01:32

בכנסת שמחו מאוד היום (ראשון) שגמר המונדיאל "נפל" על נר ראשון של חנוכה, מכיוון שבחסותו הדיונים בוועדות ובמליאה התקפלו מוקדם, אך מי שנשאר עמוק אל תוך הערב בכנסת הם יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר ואנשיו, ואנשי הייעוץ המשפטי, אשר דנו בניסוחים האחרונים של "חוק בן גביר".

על הורדת סעיף המדיניות בנוגע להעמדה לדין יש כבר הסכמה, וגם על כך שבן גביר יוכל להתוות מדיניות בכל מה שקשור לחקירות - אך אחרי שהוא לכל הפחות שמע את היועצת המשפטית לממשלה והמפכ"ל ואת עמדותיהם.

אחת המחלוקות העיקריות שעדיין פתוחות גם הערב היא בנוגע לסעיף שקובע שהמפכ"ל כפוף ישירות לשר לביטחון לאומי. בן גביר לא מתכוון להתפשר על כך, והוא טוען שזה לא מתקבל על הדעת שהשר לא יהיה כפוף לאף גורם.

המפכ''ל קובי שבתאי עם השר המיועד לביטחון לאומי איתמר בן גביר
המפכ''ל קובי שבתאי עם השר המיועד לביטחון לאומי איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בייעוץ המשפטי של הכנסת ושל הממשלה מתנגדים, וחושבים שצריך להשאיר את המצב כך שהמפכ"ל הוא גורם עצמאי. כרגע מסתמן שהעמדה הזו של הייעוץ המשפטי לא תתקבל, והחוק יובא בנוסח שבן גביר מתעקש עליו.

מוקש נוסף כעת בן גביר לליכוד הוא זכות הווטו שבן גביר דרש בוועדת השרים לחקיקה. הערב נועדו בן גביר ונתניהו בנושא הזה, אך הפגישה הסתיימה ללא הסכמות.