בן גביר שוחח עם נתניהו: "תיק הביטחון יאפשר מדיניות ימין על מלא"

יו"ר עוצמה יהודית הפציר בראש הממשלה המיועד להיענות לדרישת התיקים של סמוטריץ', ואמר לו כי דרישתו של יו"ר הציונות הדתית לתיק הביטחון לגיטימית. במקביל, תוגש לוועדת הכנסת הודעה על קיום עוצמה יהודית והציונות הדתית כסיעות נפרדות

בן גביר, סמוטריץ ונתניהו
בן גביר, סמוטריץ ונתניהו | צילום: רויטרס, shutterstock

יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר שוחח הבוקר (שישי) עם ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, והפציר בו להיענות לדרישת התיקים של יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ'. מעוצמה יהודית נמסר כי לדברי בן גביר, הדרישה של סמוטריץ לתיק הביטחון היא דרישה לגיטימית שתאפשר להגשים מדיניות ימין על מלא, להקים ישובים חדשים ביהודה ושומרון, לאשר אלפי יחידות דיור, לעצור את הבניה בשטחי c, ולעצור את הפינויים בגבעות.

עוד נמסר מעוצמה יהודית כי בהתאם להסכם שנחתם ערב הבחירות, וכהליך טכני שנועד לאפשר את הקיום הנפרד של הסיעות, תוגש לוועדת הכנסת הודעה על קיום סיעות נפרדות. בן גביר הוסיף ואמר לנתניהו כי הבלוק בינו לבין סמוטריץ' קיים, אך הוא קורא לכל הצדדים לשבת בחדר סגור עם כל הסיעות ולמצוא פתרון מהיר כדי להקים ממשלת ימין מלא מלא בהקדם.

ח''כ איתמר בן גביר
ח''כ איתמר בן גביר | צילום: רויטרס

אמש נחשף במהדורה המרכזית כי בליכוד שוקלים לנסות ולהקים ממשלה ללא סמוטריץ' וסיעתו, שתמנה 57 חברי כנסת, ולראות כיצד יגיב, כשברקע התעקשויותיו סמוטריץ' לקבל את תיק הביטחון. נראה כי סמוטריץ' לא מתקפל ונותן לכך מענה ברור, כאשר בכירים בסיעתו מאיימים כי אם נתניהו ינסה להקים ממשלה בלי הציונות הדתית הם לא ימנעו - ויצביעו נגד.

הצבעה שכזו כמובן תפיל ממשלת מיעוט של נתניהו, בעוד שאם היו נמנעים הציונות הדתית המצב היה 57 אל מול 56 חברי אופוזיציה. יש לציין כי התרחיש של הקמת ממשלה ללא סמוטריץ' ואנשיו בעייתי ממילא, מכיוון שבן גביר הצהיר כבר שללא סמוטריץ' לא ייכנס לממשלה, זאף על פי שהגיע לסיכומים קואליציונים עם נתניהו.

פגישת נתניהו-סמוטריץ' במשכן הכנסת
פגישת נתניהו-סמוטריץ' במשכן הכנסת

כזכור, אחרי כמה ימים של נתק נועדו נתניהו וסמוטריץ' בלשכתו של נתניהו ביום השבעת הכנסת. גורמים המעורים בפרטי המשא ומתן, כמו גם בפרטי הפגישה, אמרו לחדשות 13 כי השיחה התנהלה באווירה טובה, אם כי במהות שלה - לא נרשמה התקדמות משמעותית.

גורמים בליכוד אמרו לאחר הפגישה כי במהלכה נתניהו הציע לבן שיחו להקים ממשלה באופן מיידי כדי לנצל את חלון ההזדמנויות לאישור ההתיישבות הצעירה, ואמר לו כי "נוכח המצב המדיני והביטחוני אין שום סיבה לבזבז אף רגע על ג'ובים במקום לנצל את ההזדמנות".

נתניהו ובן גביר בפגישה
נתניהו ובן גביר בפגישה

בין נתניהו לבין בן גביר דווקא נרשמה התקדמות במגעים, ואתמול פורסם בחדשות 13 כי השניים סיכמו על שינוי חוק ההתנתקות כך שיתאפשר לחזור להתיישבות בצפון השומרון, זאת 17 שנים לאחר שישראל נסוגה מהשטח.

עוד סוכם בין הליכוד לעוצמה יהודית: הסדרת ההתיישבות הצעירה תוך 60 יום מכינון הממשלה; "חוק דרומי" מורחב על בסיסי צה"ל כדי למנוע את גניבות הנשק מבסיסי הצבא ולהגן על חיילי צה"ל; חוק עונש מינימום על פשיעה חקלאית ו"פרוטקשן"; האצת התכנון והביצוע של כבישים עוקפים והרחבת ציר 60, לרבות הגדלת והקדמת התקציבים לצורך הביצוע - פרויקט בהיקף של מיליארד שקלים וחצי וקידום "מתווה אביתר" - הקמת ישיבה בתום הסקר.