לקראת איחוד עם מרצ? ברק התנצל על אירועי אוקטובר 2000

ברקע הדרישה להתנצלות שעלתה מתחילת המגעים בין המפלגות, יו"ר ישראל דמוקרטית אמר בריאיון לרשת ב' שהוא "נושא באחריות ומביע צער בפני המשפחות". עוד הוסיף: "אסור שדברים כאלה יקרו"

זמן צפייה: 01:50

יו"ר ישראל דמוקרטית אהוד ברק התייחס היום (שלישי) למאמר שפרסם ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) ובו דרש שיתנצל על אירועי אוקטובר 2000, ואמר כי "אני נושא באחריות של כל מה שהתרחש, לרע או לטוב, תחת תקופת כהונתי כראש ממשלה, בתוך זה גם לאירועים שבהם נהרגו אזרחים ישראלים ערבים ופלסטינים מעזה. אני חוזר גם היום ואומר בכאב אמיתי, אין מקום בשום מצב למפגינים שנהרגים מאש כוחות הביטחון והמשטרה של מדינת ישראל, של המדינה שלהם". את הדברים אמר בריאיון לרשת ב'.

"פריג' כתב דברים חשובים שנאמרו ממקום כואב ומפוקח של אדם שמכיר באופן אישי, הוא ומשפחתו, את הכאב הזה", המשיך ברק. "אני נטלתי אחריות והתנצלתי גם בעבר. אני אחראי לכל מה שקרה, כולל הדברים האלה, ומביע עוד פעם צער והתנצלות בפני המשפחות שהכאב שלהם הוא בטח לאין סוף, ולפצועים מהחברה הערבית ומהחברה הישראלית שהרי פעלתי בשמה. היו שם נסיבות קשות ביותר והאחריות בהחלט נדרשת. אסור היה שדברים כאלה יקרו, לא אז ולא היום. אני מאמין שאני יכול להיות חלק מהפיתרון ואני באמת מחוייב לפעול לתיקון עמוק".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

גורמים במרצ: זנדברג מובילה את מחנה המתנגדים לאיחוד עם ברק

איך יושפע הגוש מאיחוד פרץ-לוי? זה מה שחושבים כתבינו הפוליטים

נתניהו לוחץ על הרב פרץ: אל תוותר לשקד על המקום הראשון

חבר הכנסת עיסאווי פריג'
חבר הכנסת עיסאווי פריג' | צילום: ערוץ הכנסת

ח"כ עפר שלח (כחול לבן) תקף את ברק על התנצלותו ואמר: "עשרים שנים, ואחוז חסימה אחד שהוא מסתכל עליו מלמטה, לקח לאהוד ברק כדי לקבל אחריות לאירועי אוקטובר 2000. כמו ההתנצלות בפני עדות המזרח, ברק ממשיך לחשוב שכולם מטומטמים. ‏ובגלל זה, לא בגלל שהתנצל או לא, הוא מתחת לאחוז החסימה".

כאמור, אירועי אוקטובר 2000 היו גל של מהומות ועימותים מול מפגינים ומתפרעים ערבים אזרחי ישראל שפרצו יומיים אחרי פרוץ האינתיפאדה השנייה. במהלכם, נהרגו מבין המפגינים 12 ערבים אזרחי ישראל ופלסטיני שאינו אזרח ישראלי, וכן נהרג יהודי ישראלי אחד מיידוי אבנים.

בתוך כן, מוקדם יותר השבוע עשרת המועמדים במקומות הראשונים של מפלגת מרצ התכנסו על מנת לדון באפשרות ריצה משותפת עם מפלגתו של ברק. במהלך הישיבה התברר כי ח"כ תמר זנדברג, שרק לפני כמה שבועות הודחה מתפקידה כיו"ר המפלגה, הובילה את מחנה המתנגדים לריצה משותפת עם ברק. לפי מקורות שנכחו בישיבה, זנדברג אמרה: "אהוד ברק הוא פגע רע. הוא אבי רעיון האין פרטנר. הוא יעשה לנו נזק. אסור להתאחד איתו או לרוץ איתו".

ח''כ תמר זנדברג
ח''כ תמר זנדברג | צילום: ערוץ הכנסת

גורמים במרצ ציינו כי דברי זנדברג תמוהים כיוון שהיא זו שהאשימה את קודמתה, זהבה גלאון, ב"טהרנות", השתמשה בשירותי הייעוץ של איש הימין משה קלוגהפט שעמד מאחורי קמפיין ההסתה נגד השמאל ושיקרה על כך לציבור. כמו כן, לטענתם היא זו שהצהירה כי תהיה מוכנה לשבת בממשלה עם אביגדור ליברמן.

יו"ר מרצ ניצן הורביץ אמר בישיבה שגם לו יש הסתייגויות מברק, אבל ציין כי הוא ממתין לקבל תוצאות של סקרים שהמפלגה מקיימת בנושא גרסאות שונות לריצה משותפת עם מפלגות וגורמים נוספים. בניגוד לזנדברג, הורביץ סיכם את הדיון ואמר כי הוא לא סוגר את הדלת בפני איחודים – כולל עם אהוד ברק.