ברק: "מרי אזרחי יכול לעלות"; הליכוד: "פעל להקריס את החברה"

בסרטון שצולם ככל הנראה לפני 3 שנים במסגרת "פורום 555", ברק טוען כי נתניהו מתכנן "מהפכה שלטונית", תוך שהוא מנסה "להכפיף את הכנסת לרשות המבצעת". מהליכוד נמסר: "הכל כדי לחזור לתפקיד ראש הממשלה". ברק הגיב לליכוד וצייץ: "ב׳גילוי המרתק׳ הזה אין חדש"

זמן צפייה: 08:20

סרטון שנטען כי צולם לפני כשלוש שנים, בו מופיע ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק כשהוא מדבר על מרי אזרחי, מעורר היום (שישי) סערה במערכת הפוליטית. בין היתר אמר ברק בסרטון: "מרי אזרחי זה נושא שיכול לעלות". מפלגת הליכוד הגיבה לדברים ואמרה כי ברק "פעל שנים להקריס את החברה".

בסרטון, שצולם בשנת 2020 עבור "פורום 555", אמר ברק כי "נאשם בפלילים לא יכול לכהן כראש ממשלה בישראל. בישראל מדובר בניסיון הפיכה שלטוני בחסות הקורונה", והוסיף: "הנהגה מושחתת בראשונה אדם מנוסה ולא נטול כשרונות, אך שאיבד כל רסן ומעצורים בנסיונו להימלט מאימת הדין". בהמשך, דיבר ראש הממשלה לשעבר גם על מהפכה שלטונית שנתניהו מתכנן להוציא לפועל: "העיסוק המרכזי שלו היום הוא השלמת המהפכה השלטונית ווידוי הריגה של הכנסת והכפפת הרשות המחוקקת למבצעת", כשלבסוף הוא טען כי מרי אזרחי הוא דבר שעשוי להתרחש בתגובה למהלכי נתניהו.

בליכוד הגיבו: "כעת נחשפה ההוכחה למה שידענו כל הזמן- אהוד ברק פעל במשך שנים לתכנן ולקדם תכנית שמטרתה להקריס את החברה הישראלית באמצעות סרבנות, מרי אזרחי ושיסוי קבוצות בחברה הישראלית אלה באלה - והכל כדי לחזור לתפקיד ראש הממשלה ממנו סולק על ידי אזרחי ישראל".

ברק הגיב לסערה וצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "ב׳גילוי המרתק׳ הזה אין חדש. על הסיפור הזה חזרתי לפחות שלוש פעמים בשידור חי בעבר. האיש בסרטון לא מגלומן (בניגוד למישהו אחר) וגם לא דמון".

רה''מ לשעבר אהוד ברק בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
רה''מ לשעבר אהוד ברק בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בסרטון, ברק אמר בנוסף: "אנחנו צריכים למצוא את הדרך לדבר עם הרוסים והמזרחים. דמוקרטיה היא קו מפריד יותר טוב. התמיכה בדמוקרטיה חודרת עמוק גם לתוך הימין". ברק גם הציע כמה עקרונות עליהם צריכים מתנגדי נתניהו להתאגד, ובניהם עקרון המציג את מגילת העצמאות בתור החוקה דה-פקטו של מדינת ישראל. כשנשאל אם הוא מתכוון להתמודד שוב בעתיד מול נתניהו, כפי שעשה בשנת 1999, השיב ברק: "אני לא סובל מעודף צניעות. אם ביבי נעלם מחר ויש חשש מהידרדרות מול החיזבאללה והמשך המשבר הכלכלי אז אני באופן אובייקטיבי מתאים יותר ויותר בשל מכל בן אדם אחר במדינה לקחת את ההגה. חבר היסטוריון אמר לי - לך יקראו כשגופות של אנשים יצופו בנהר הירקון, ואז אמרתי לו - שלא יקרה ושלא יקראו".

ברוח תגובת הליכוד, מיהרו חברי כנסת בקואליציה לשתף את הסרטון ולטעון כי אירועי המחאה שמתרחשים בחודשים האחרונים הם תוצאה של תוכנית שהגה ברק. שרת הסברה גלית דיסטל אטבריאן צייצה: "אני מניחה שרבים מכם כבר נחשפו לסרטון הזה: אהוד ברק לפני שלוש שנים מפרט מול מצלמה את תכנית העל שלו". בנוסף כתבה: "כשאהוד ברק שיתף את התכנית הזאת לא הייתה רפורמה, יריב לוין לא היה שר משפטים, רוטמן היה בחור די אנונימי, בן גביר לא ישב בממשלה ועילת הסבירות לא עמדה להצבעה בכנסת".

מוקדם יותר, תקף ח"כ בועז ביסמוט (הליכוד) את ראש הממשלה לשעבר ברק באירוע "שבת תרבות" ברמת אביב, כשטען כי ברק מסוכן יותר מנסראללה: "אני אצא פה באני מאשים נחרץ. אני מאשים אדם אחד במדינה שהביא אותנו למצב הזה. אני אגיד היום משהו חמור: יש את חסן נסראללה, הוא לא פחות מסוכן ממנו - קוראים לו אהוד ברק".