בל"ד ערערה לעליון על הפסילה: "החלטה פוליטית"

המפלגה הגיש ערעור על החלטת ועדת הבחירות לפסול את התמודדותה בבחירות, בטענה כי גם עמדת היועמ"שית היא שהבקשה הייתה אמורה להידחות שכן אין "מסה ראייתית קריטית" לאי-עמידה בחוקי היסוד. יו"ר המפלגה אבו שחאדה: "נמשיך במאבק הפוליטי הלגיטימי שלנו למען דמוקרטיה אמיתית"

בכירי בל"ד סאמי אבו שחאדה ואמטאנס שחאדה בוועדת הבחירות
בכירי בל"ד סאמי אבו שחאדה ואמטאנס שחאדה בוועדת הבחירות | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ארגון "עדאלה" הגיש הבוקר (שלישי) לבית המשפט העליון את הערעור של מפלגת בל"ד נגד החלטת ועדת הבחירות לפסול את מועמדותה של המפלגה בבחירות לכנסת ה-25. בערעור טענה המפלגה כי בקשת הפסילה שאושרה נעדרת ראיות ממשיות. בארגון עדאלה טוענים כי על מנת לאשר את הפסילה יהיה על בית המשפט העליון לקבוע כי תוכן מצעה של בל"ד בדבר מדינת כל אזרחיה, מונע ממנה להתמודד בבחירות לכנסת.

סמי אבו שחאדה, יו"ר רשימת בל"ד מסר: "ההחלטה לנסות לפסול את בל"ד היא החלטה פוליטית שמנסה להנדס הנהגה פוליטית לפי צרכים של גנץ ולפיד, ע"י שימוש פוליטי עלוב בוועדה שאיבדה כל מהות מקצועית. בל"ד מייצגת את רעיון מדינת כל אזרחיה ונלחמת למען שוויון מלא לכולם, ולכן לא ברור למה הרעיון הדימוקרטי מפחיד כל כך. אנחנו בבל"ד נמשיך להיות חוד החנית למען שוויון אזרחי ולאומי מלא, ונמשיך במאבק הפוליטי הלגיטימי שלנו למען דמוקרטיה אמיתית".

יו''ר מפלגת בל''ד, ח''כ סאמי אבו שחאדה
יו''ר מפלגת בל''ד, ח''כ סאמי אבו שחאדה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בקשת מפלגת "אנחנו" לפסול את בל"ד על בסיס הסעיף בחוק יסוד הכנסת, האוסר את מועמדותה של מפלגה על רקע "שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית", אושרה ברוב של תשעה מול חמישה בוועדת הבחירות המרכזית לכנסת. הערעור שהגיש מרכז עדאלה יידון בבית המשפט העליון, בפני הרכב של תשעה שופטים או במספר אי-זוגי גדול יותר, כפי שתורה הנשיאה. חוק הבחירות גם קובע, כי על בית המשפט העליון לפרסם את החלטתו עד ה-9 באוקטובר.

על פי עמדת היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, שהוגשה לוועדת הבחירות דין הבקשה שאושרה הייתה להידחות, שכן "על אף שהמצע של רשימת בל"ד אכן מעורר קושי אשר מציב אותה בסמוך לתחום האסור". עוד הוסיפה עמדתה לטעון כי הראיות שהובאו בבקשה "אינן מהוות מסה ראייתית קריטית של ראיות משכנעות ברורות וחד משמעיות, אשר יש בהן כדי להלום את אמות המידה הקפדניות והמחמירות שנקבעו בפסיקת בית המשפט העליון, לשם הוכחת התקיימותה של אחת או יותר מעילות הפסילה".

יו''ר מפלגת בל''ד, ח''כ סאמי אבו שחאדה
יו''ר מפלגת בל''ד, ח''כ סאמי אבו שחאדה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בסוף השבוע שעבר, בתום דיון של הנהלת מפלגת בל"ד, המפלגה החליטה כי תערער לבית המשפט העליון על פסילת המפלגה מהתמודדות בבחירות. "אנחנו נלך לבג"ץ בנושא הזה ונמשיך במאבק שלנו למדינת כל אזרחיה", אמר יו"ר המפלגה סמי אבו שחאדה, בתום הדיון. "נמשיך עד הסוף ונפתיע את כולם", נמסר מהמפלגה, "כפי שלא נכנענו לתכתיבים של לפיד בהגדת הרשימות, לא ניכנע לתכתיב של גנץ בניסיון להנדס הנהגה ערבית לפי מידותיו".

יום לפני כן כזכור, ועדת הבחירות המרכזית לכנסת הצביעה פה אחד, על כל 14 חבריה, נגד פסילת מפלגת רע"מ בראשה עומד ח"כ מנסור עבאס.